Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

One Billion Stars

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: One Billion Stars

De sluitertijd is afhankelijk van het brandpunt. Ik ben geen expert, maar ik heb ooit de kennis tot mij genomen, dat je 500 moet delen door de brandpuntsafstand.
    Dus in dit geval zou je 500 : 16mm (FF) = ca. 31 seconden zou mogelijk geweest kunnen zijn.
    Maar ik heb ook gelezen dat het getal 500 aan het veranderen(zakken) is door de steeds betere/scherpere sensoren. Daardoor valt streepvorming sneller op.

Ondertussen zag ik dat Frans ook gereageerd had, dus daarom een aanvulling :
    Dit is de Melkweg. Daar zijn apps voor om te weten in wel gedeelte van de hemel die te zien is. Is niet overal hetzelfde, en hangt ook van het jaargetijde af.
    Last edited by Johan1956; 5 april 2016, 10:33. Reden: aanvulling
    Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

Vriendelijke groeten, Johan

Comment

Je redenering klopt Johan, hoe wijder je hoek hoe langer je mag belichting. Je kan het vergelijken met een vliegtuig in de lucht, vanop de grond lijkt die traag te gaan, maar hoe dichter je komt hoe sneller hij uit je gezichtsveld zal gaan. Als je inzoomt op een ster zal je die zien verschuiven, als je uitzoomt minder.
      Maar de tijd van belichting hangt uiteraard ook af van je diafragma en iso natuurlijk, het is wat wikken en wegen om zo min mogelijk ruis te hebben en toch genoeg belichting.

@ frakske, makkelijkste is om ernaar te zoeken met het blote oog, als je hem zo niet ziet ga je ook weinig succes hebben met je opnames.
      groeten, Kristof
      Canon EOS 5D mkII

Comment

Je hebt wel wat weinig pixeltjes in je cam om die titel waar te maken denk ik

Bedankt voor de extra toelichting. Dat getal 500 zal ik proberen onthouden, ik vind daar misschien nog een plaatske voor ... hier haalt het objectief in combinatie met een sensor het toch van die menselijke ogen en de bijhorende hersentjes hé Johan
        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
          Je hebt wel wat weinig pixeltjes in je cam om die titel waar te maken denk ik
          goed punt
          Zal de titel veranderen naar maximum 21 miljoen sterren
          groeten, Kristof
          Canon EOS 5D mkII

Comment

Mooi om dit hier te zien en met de reacties te lezen leer je nog wat bij ook.

Gr, Daniel.

Comment

we moeten samen nog eens de sterren vastleggen
              super mooi Kristof ,zoiets heb ik nog niet

Comment

Knappe plaat en interessante uitleg erbij

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
                  we moeten samen nog eens de sterren vastleggen
                  super mooi Kristof ,zoiets heb ik nog niet
                  dat moeten we idd nog eens doen
                  en je kan de melkweg misschien tijdens je reis door Ijsland fotograferen?
                  groeten, Kristof
                  Canon EOS 5D mkII

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stoffograaf Bekijk bericht
                    dat moeten we idd nog eens doen
                    en je kan de melkweg misschien tijdens je reis door Ijsland fotograferen?
                    Daar vrees ik voor, het zal maar 3h nacht zijn, echt donker zal het niet worden 😉

Comment

Gelukkig toch gekozen voor de HOF, proficiat Kristof

grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oververdiende Hof. Proficiat
                        Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

Comment

Proficiat met HoF
                          nikon coolpix s9100

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stoffograaf Bekijk bericht
                            wat je zeker nodig hebt is een breedhoek (minimum 16mm op een FF of nog minder op een crop) en liefst een snelle lens (2.8 of sneller),
                            alsook een camera welke goed overweg kan met hoge iso want je kan best op iso 3200 of hoger fotograferen (1600 kan ook maar dan moet je (te) lang belichten, hangt van de locatie af), zeker niet langer dan 30 seconden want anders krijg je sterrenstreepjes ipv sterrenpuntjes.
                            je zal je lens manueel moeten focussen op oneindig want je zal niet kunnen scherpstellen in het donker.
                            geen UV-filter ofzo gebruiken op je lens, werkt op dat moment alleen maar in je nadeel en zet zeker ook je beeldstabilisator af!
                            gebruik een stevig statief en een afstandsbediening voor je camera.
                            zet ook alle ruiscorrecties en dergelijke af in je camera en fotografeer in RAW.
                            maar het moeilijkste is eigenlijk nog de verwerking achteraf in LR of PS want op de RAW zal maar weinig te zien zijn van de melkweg.

succes!
                            Mooi uitleg. Foto gezien in de Hof. Prachtfoto, gefeliciteerd
                            http://www.smuttynose.nl

Comment

Van harte gefeliciteerd met de plaatsing in de HoF, Kristof .
                              Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

Vriendelijke groeten, Johan

Comment

Knappe foto, Kristof! Proficiat met je HOF!
                                Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

Comment

Working...
                                X