Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonsondergang tenhaagdoornheide +UPDATE

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zonsondergang tenhaagdoornheide

Hoewel onze camera's/lenzen verschillen hebben ze een ding gemeen.
    De meeste lenzen hebben hun ideale scherpte bij ongeveer 2 stops gesloten. (uitzonderingen zijn er genoeg, maar het zal toch in deze buurt zitten)
    Bij de meeste zal je dan in de buurt van F5.6- F8 of F11 uitkomen. Daar zit de beste beeldresolutie !
    Ik kan het fout hebben , maar ik denk dat je scherpte en scherptediepte (DOF) door elkaar haalt.
    Zelf ga ik eigenlijk nooit verder dan F16, om de combinatie van een aanvaardbare scherpte en een prettige scherptediepte te bekomen. (in de landschapsfotografie)
    Maar heb ik niets in de voorgrond, ga ik absoluut naar F8 of F11 !
    Eigenlijk heb jij de luxe situatie dat je door de kleinere sensor, een veel grotere DOF hebt. Fullframe camera's hebben een kleinere DOF.
    Dat is dan ook een van de redenen om een FF aan te schaffen. In sommige takken van fotografie kan je dan nl. een prachtige selectieve scherpte toepassen.
    Door het gebruik van een DMC-F50, (in vroeger tijden) kan ik me heel goed in je manier van fotograferen verplaatsen. En ben dus bekend, met de voor-en nadelen.
    Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

Vriendelijke groeten, Johan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
      Hoewel onze camera's/lenzen verschillen hebben ze een ding gemeen.
      De meeste lenzen hebben hun ideale scherpte bij ongeveer 2 stops gesloten. (uitzonderingen zijn er genoeg, maar het zal toch in deze buurt zitten)
      Bij de meeste zal je dan in de buurt van F5.6- F8 of F11 uitkomen. Daar zit de beste beeldresolutie !
      Ik kan het fout hebben , maar ik denk dat je scherpte en scherptediepte (DOF) door elkaar haalt.
      Zelf ga ik eigenlijk nooit verder dan F16, om de combinatie van een aanvaardbare scherpte en een prettige scherptediepte te bekomen. (in de landschapsfotografie)
      Maar heb ik niets in de voorgrond, ga ik absoluut naar F8 of F11 !
      Eigenlijk heb jij de luxe situatie dat je door de kleinere sensor, een veel grotere DOF hebt. Fullframe camera's hebben een kleinere DOF.
      Dat is dan ook een van de redenen om een FF aan te schaffen. In sommige takken van fotografie kan je dan nl. een prachtige selectieve scherpte toepassen.
      Door het gebruik van een DMC-F50, (in vroeger tijden) kan ik me heel goed in je manier van fotograferen verplaatsen. En ben dus bekend, met de voor-en nadelen.
      Klopt helemaal met een cropsensor van (5 maal kleiner dan FF) komt f4 overeen met f20 op een FF , in mijn geval is f4 voldoende voor landschapsfotografie , dit toestel kan 2.8 aan over het ganse zoombereik van 25 tot 600mm.
      En inderdaad een klein DOF is niet voor een Compactcamera.
      Scherpte is in mijn geval ook een gebrek aan eindverscherping na verkleining van de foto , heb ondertussen opnieuw de Actions in PS CC geschreven voor de eindverscherpingen.
      Last edited by dacale; 11 maart 2016, 15:54.
      Groeten Leon
      http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
      Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

Comment

Tof dat we hier zoveel van elkaar kunnen bijleren, dus Leon bedankt voor het plaatsen van deze foto want het heeft ons heel wat bijgeleerd !!
        Meer van mijn fotootjes te zien op Flickr http://www.flickr.com/photos/64612467@N04/
        Groeten
        Kurt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dacale Bekijk bericht
          Klopt helemaal met een cropsensor van (5 maal kleiner dan FF) komt f4 overeen met f20 op een FF
          brrrrr ik krijg het er koud van.

jouw camera heeft helemaal geen brandpunt van 25 tot 600 mm. dat zijn de afstanden die op full frame dezelfde beeldhoek geven als de véél kleinere afstanden op jouw kleine sensor. laat het nu net die korte afstanden en de kleine sensor zijn die ervoor zorgen dat je goede scherptediepte behaalt met grote openingen. maar f4 blijft f4 hoor, laat even veel licht binnen ongeacht de lens en op om het even welke camera.
          Voor de lol.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door qurodenam Bekijk bericht
            brrrrr ik krijg het er koud van.

jouw camera heeft helemaal geen brandpunt van 25 tot 600 mm. dat zijn de afstanden die op full frame dezelfde beeldhoek geven als de véél kleinere afstanden op jouw kleine sensor. laat het nu net die korte afstanden en de kleine sensor zijn die ervoor zorgen dat je goede scherptediepte behaalt met grote openingen. maar f4 blijft f4 hoor, laat even veel licht binnen ongeacht de lens en op om het even welke camera.
            Depth of field for digital cameras: discussion, formulae, graphs, and tables

probeer deze tekst dan maar eens door te nemen.

de 25mm-600mm is een omgerekende waarde naar fulframe maar het resultaat is hetzelfde ( kijk maar eens naar de foto's die ik destijds van de maan gemaakt heb).

Panasonic lumic dmc FZ62

De DMC-FZ62 heeft een hoogwaardige LEICA DC VARIO-ELMARIT 25mm-ultragroothoeklens met 24x optische zoom (vergelijkbaar met 25-600 mm op een 35mm-camera). De lens is voorzien van een Nano Surface Coating. Deze coating met nano-structuur en een extra lage brekingsindex zorgt ervoor dat reflectie wordt geminimaliseerd voor het totale zichtbare lichtbereik (380-780 nm). Het beeld wordt hierdoor bijzonder scherp en ghost en flare worden sterk verminderd. Deze Black Box-technologie van Panasonic zorgt ervoor dat het beeld dat de lens van de DMC- FZ62 produceert een uitzonderlijke optische kwaliteit bezit, verbazingwekkend helder is en voldoet aan de strenge eisen van LEICA. Dankzij de Intelligent Resolution-technologie kan de Intelligent Zoom van de DMC-FZ62 het zoombereik uitbreiden tot het equivalent van 48x terwijl toch de beeldkwaliteit wordt behouden.

En dit laatste zijn mijn woorden niet , maar is een tekst uit een aanbieding hier op het forum.
            Last edited by dacale; 13 maart 2016, 10:07. Reden: tekst toegevoegd en aangepast
            Groeten Leon
            http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
            Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

Comment

Working...
            X