Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sterren in Siberie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sterren in Siberie

Afgelopen zomer tijdens mijn trip naar Siberie geprobeerd om foto's te maken van de sterren.
    Ik had al begrepen dat er daar weinig mensen wonen en dus weinig lichtvervuiling is, maar laatst toch eens uitgezocht hoe het nu precies zit.
    De Altai republiek (ze maken wel deel uit van de Russische federatie maar zijn redelijk autonoom) is ongeveer 2x zo groot als Nederland, echter heeft Nederland wel 80x zo veel inwoners :shock:

Maar goed, de eerste foto is genomen terwijl we bij het "cold lake" kampeerden, het vroor daar tijdens de nacht toch wel een paar graden en was eigenlijk behoorlijk fris
    Overdag een leuk plekje uitgezocht waar ik 's avonds laat foto's wilde maken. Toen ik de foto's daadwerkelijk wilde gaan maken kreeg ik echter te horen dat het niet verstandig was om naar die plek te gaan in het donker. Het was te dicht bij de rand van het bos en de kans op beren was toch wel aanwezig. Ik was vrij snel overtuigd om toch gewoon naar de rand van het meer te gaan

1.

De tweede en derde foto zijn genomen bij Kyzyl-chin, de prachtig gekleurde rotsen.

2.

3.

Zoals jullie zien moet ik nog veel leren over astro fotografie, maar dat gaat wel lukken.
    Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
    Our English website: www.kaichitravel.com
    Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Re: sterren in Siberie

Het menselijk oog is niet altijd superieur aan een camera.
    Daarvan lever je alvast het bewijs.
    Sterren hebben hun eigen kleur, afhankelijk van hun oppervlaktetemperatuur. Omdat de meeste nogal lichtzwak zijn is het moeilijk die kleuren met het blote oog te zien, op enkele heldere sterren na (bvb. de rode Betelgeuze in Orion).
    Een camera onderscheidt die verschillende kleuren wel en dat komt in alledrie de foto's toch wel zeer mooi tot uiting.

Ik denk dat het in je voordeel gespeeld heeft om uiteindelijk aan de rand van het meer te gaan fotograferen.
    De compositie van de eerste foto is namelijk heel sterk. Ook de melkweg is mooi vastgelegd.
    Het moet ginds spectaculair geweest zijn onder die sterrenhemel.

Ik heb wel de indruk dat er in de eerste foto niet werd scherpgesteld op de sterrenhemel.
    En dan is er ook nog de beweging van de sterren die mijns inziens wat afbreuk doet aan de foto.
    Het is waarschijnlijk persoonlijke smaak, maar ik ben geneigd om het volgende te stellen: ofwel worden er sterrensporen gefotografeerd, maar dan moeten het echte sporen zijn en dienen ze redelijk lang te zijn, ofwel worden er sterren gefotografeerd, maar dan moeten het puntjes zijn.
    Met andere woorden: ik zou in dit geval eerder voor een statische plaat kiezen dan voor een dynamische.
    Aldus denk ik - maar dat is echt louter persoonlijk - dat de eerste foto beter was geweest indien je een manier had gevonden om de sluitertijd korter te maken (en mits er ook juist was scherpgesteld).

In de tweede foto vind ik de overgang van sterrenpuntjes naar sterrensporen dan weer wel geslaagd omdat hier meer de nadruk ligt op het verschil in dynamiek tussen de sterren in de buurt van de poolster met een kleine omwentelingssnelheid en de sterren verder verwijderd van de hemelpool met een grote omwentelingssnelheid.
    Ook hier zit de scherpte m.i. niet 100% goed.

In het 'statische' gedeelte van de derde foto zit de scherpstelling wel goed, de rijkgevulde sterrenhemel staat hier mooi in beeld.

Toch al een mooi resultaat bereikt, waarvoor proficiat! Dit is niet bepaald de eenvoudigste vorm van fotografie...
    Ikzelf heb enkel een kleine ervaring (lees: probeersels) met de Belgische 'sterrenhemel' en daar geef je het snel op vanwege de lichtpollutie.

Ook bedankt voor de informatie die je vooraf hebt gegeven, dat is altijd fijn om lezen.

Mvg.,
    Smets84.
    Last edited by Smets84; 2 januari 2016, 17:42.

Comment

bedankt voor uw uitgebreide reactie.
      ik zal er rekening mee houden in het vervolg.

Overigens is de hele regio daar spectaculair, zowel overdag als 's nachts

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht

Zoals jullie zien moet ik nog veel leren over astro fotografie, maar dat gaat wel lukken.
        mss hier eens kijken(hoofdstuk 2 gaat over astrofotografie zonder telescoop) http://www.astronomie.be/Tranquility...otografie.html

ik vind je foto's toch wel geslaagd,er van uitgaande dat je jezelf eerst niet geïnformeerd hebt.vooral de eerste heeft mogelijkheden
        digitaal impressionist

Comment

bedankt voor de tip, zal daar eens lezen.

Comment

Working...
          X