Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Licht over de velden van Hoegaarden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Licht over de velden van Hoegaarden

Eén van de eerste foto's met mijn nieuwe lens. De zonnekap zat er nog niet op, en dat blijkt toch wel nodig te zijn (radiaalfilters gebruikt om de flare eruit te halen).

Van 'zeer' rechts belichtte foto geprobeerd iets van te maken. Het is misschien niet 100% natuurlijk, maar imho heeft het wel iets.

Was wel een atmosferisch vreemde toestand, in één dikke streep trok de bewolking opeens open. Op de weerfoto van Sabientje kon je mooi die scherpe scheiding over het land zien trekken.

Update (scherper gemaakt, zie uitleg wat verder in de thread) :

Origineel :

Last edited by Iegienie; 5 december 2015, 12:48.
    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

Re: Licht over de velden van Hoegaarden

Wel heel speciaal die schuine "wolk" in beeld...Bijzonder dat kleurverschil onder en boven de wolk..
    Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
    MIJN WEBSITE

Comment

Het groen was zeer fris vandaag in tegenlicht.
      Die wolk maakt het af .

Comment

mooie foto voornamelijk het prachtige landschap ,die wolk is wel heel speciaal ,het is net of je het begin van de wolk niet kan zien ,die stralen zijn heel mooi

Comment

ik zat al de ganse voormiddag aan de pjoeter te werken, toen ik zag dat het grijze wolkendek ging openbreken. mijn materiaal gepakt, en hoppa, weg. met als resultaat deze foto (en nog een paar andere).
          mijn knieblessures zijn aan het beteren, hopelijks zeer binnenkort terug veel meer het veld in.

moet die sigma lens nog wat leren kennen, maar gezien de eerste resultaten belooft het precies een goede investering geweest te zijn.

bedankt voor de commentaren !
          mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

Comment

Heel apart zo met die schuin wegtrekkende wolkenlucht
            Mooie opname

grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Prachtig moment op een mooie manier op de foto gezet. Mooi hoor.
              Ik mis wel een beetje scherpte.
              Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

Vriendelijke groeten, Johan

Comment

Idd...heel speciaal met die wolk en het kleurverschil. De stralen subtiel vastgelegd boven een prachtig landschap.
                Eerlijkheid duurt het langst!!
                Mijn website: http://www.degrafon.be/

Comment

ben wel wat van mijn melk door al die commentaren. bedankt allemaal.

Comment

Je hebt het licht goed gezien, daar gaat het over !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Je hebt het licht goed gezien, daar gaat het over !
                      Dat is in landschapsfotografie een essentieel gegeven en voor mij zelfs iets belangrijker dan de compositie.
                      Hier heeft TS alles in één vast kunnen leggen wat een uitstekend beeld heeft, en toch kon de foto iets scherper geweest zijn.

Om zeker niks van de atmosfeer in de foto om zeep te helpen bestaat er een speciale manier van verscherpen.
                      In JPEG ga je naar de taakbalk naar "Afbeelding" ==> Modus ==> zet RGB op "Lab-kleur".
                      Ga nu naar de "Kanalen" en selecteer "Lichtsterkte".
                      Nu verandert de foto in zwart/wit maar trek u daar verder niks van aan.
                      Ga nu terug naar de taakbalk ==> "Filter" en selecteer "Verscherpen" en in het popup-venster "Onscherp masker...".
                      Zet nu de hoeveelheid op 50% ==> straal op 2 pixels en Drempel laat je gewoon op 0 staan. Klik OK.
                      Ga nu terug naar Afbeelding ==> Modus ==> en zet "Lab-kleur" terug op "RGB" et voilà uw foto heeft terug precies dezelfde kleuren als voorheen en is nu pokkescherp.

De bedoeling om een foto zo te verscherpen bestaat erin de kleuren totaal ongemoeid te laten en dat is wel heel belangrijk in deze foto hier.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

zeer mooie lucht
                        Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                        Our English website: www.kaichitravel.com
                        Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Comment

Het licht maakt dit landschap adembenemend. Prachtige foto.
                          Geniet van foto's maken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                            Dat is in landschapsfotografie een essentieel gegeven en voor mij zelfs iets belangrijker dan de compositie.
                            Hier heeft TS alles in één vast kunnen leggen wat een uitstekend beeld heeft, en toch kon de foto iets scherper geweest zijn.

Om zeker niks van de atmosfeer in de foto om zeep te helpen bestaat er een speciale manier van verscherpen.
                            In JPEG ga je naar de taakbalk naar "Afbeelding" ==> Modus ==> zet RGB op "Lab-kleur".
                            Ga nu naar de "Kanalen" en selecteer "Lichtsterkte".
                            Nu verandert de foto in zwart/wit maar trek u daar verder niks van aan.
                            Ga nu terug naar de taakbalk ==> "Filter" en selecteer "Verscherpen" en in het popup-venster "Onscherp masker...".
                            Zet nu de hoeveelheid op 50% ==> straal op 2 pixels en Drempel laat je gewoon op 0 staan. Klik OK.
                            Ga nu terug naar Afbeelding ==> Modus ==> en zet "Lab-kleur" terug op "RGB" et voilà uw foto heeft terug precies dezelfde kleuren als voorheen en is nu pokkescherp.

De bedoeling om een foto zo te verscherpen bestaat erin de kleuren totaal ongemoeid te laten en dat is wel heel belangrijk in deze foto hier.
                            Goede tip. Ik heb precies dezelfde action maar dan iets anders.
                            Over de foto moet ik hierin je volgen.
                            Mvg, Pascal,Schoonspikke
                            Als je schiet..schiet dan raak!
                            500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

eum... ik volg niet helemaal, ik haak namelijk al af bij de zin "In JPEG ga je naar".

In welk programma zijn jullie juist bezig ?

Comment

Working...
                              X