Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Heel mooie, prachtige lucht! Ik volg wel bopatje, rechts wat te donker naar mijn smaak... vignettering is daar ook prominenter aanwezig en verstoort de balans wat voor mij.
Bedankt voor de leuke reacties.
Dat het rechts donkerder wordt heeft alles nogal te maken met het feit dat er daar minder licht op valt omdat het daar naar mij toe wat bergaf gaat en omdat de lucht erboven aan die kant ook zwaarder is.
Van vignettering kan er bij f13 moeilijk sprake zijn maar het is wel zo dat een grijsfilter op een groothoek ervoor zorgt dat het licht meer gefilterd wordt aan de kanten dan in het midden doordat de stralen er een langere weg doorheen moeten aan de kanten dan in het midden.
Misschien pas ik dat straks nog een klein beetje aan als ik de tijd vind, al gaat het dan links zeker klaarder blijven dan rechts
Ik vond het moeilijk om te bepalen wat ik eigenlijk van deze foto vind, ben ook een aantal keer hier wezen kijken voordat ik deze reactie schrijf. Allereerst heeft de foto prachtig licht en kleuren, heel fraai! Het herhalings patroon van cabines vind ik ook sterk.
Je probeert hier (vrij vertaald) de sfeer van het duister weer te geven. Toch vind ik de foto te donker. Simpelweg omdat ik moeite heb om goed te kunnen zien wat er in de foto te zien is. De lucht gaat natuurlijk prima, maar de voorgrond is erg moeizaam. Op het zand helemaal vooraan valt heel mooi licht en er zitten mooie structuren in, maar ik heb de grootste moeite om ze te onderscheiden, zelfs nu ik in een donkere ruimte zit en de foto op een donkere achtergrond bekijk. Ook de cabines vind ik moeilijk zichtbaar. De middelste gaan nog wel, deze steken goed af tegen de lucht. Maar links en rechts naar de rand vallen ze in elkaar weg en zijn ze eigenlijk nauwelijks te zien. Ik denk daarom dat je toch de foto beter selectief wat helderder kunt maken. Als je de "hooglichten" in de cabines en de voorgrond met een curve (gebruik je photoshop?) wat in helderheid optrekt en de schaduwen wel mooi donker houd, de foto een stuk beter kijkt en het gevoel van invallend duister niet verloren gaat.
Ik vond het moeilijk om te bepalen wat ik eigenlijk van deze foto vind, ben ook een aantal keer hier wezen kijken voordat ik deze reactie schrijf. Allereerst heeft de foto prachtig licht en kleuren, heel fraai! Het herhalings patroon van cabines vind ik ook sterk.
Je probeert hier (vrij vertaald) de sfeer van het duister weer te geven. Toch vind ik de foto te donker. Simpelweg omdat ik moeite heb om goed te kunnen zien wat er in de foto te zien is. De lucht gaat natuurlijk prima, maar de voorgrond is erg moeizaam. Op het zand helemaal vooraan valt heel mooi licht en er zitten mooie structuren in, maar ik heb de grootste moeite om ze te onderscheiden, zelfs nu ik in een donkere ruimte zit en de foto op een donkere achtergrond bekijk. Ook de cabines vind ik moeilijk zichtbaar. De middelste gaan nog wel, deze steken goed af tegen de lucht. Maar links en rechts naar de rand vallen ze in elkaar weg en zijn ze eigenlijk nauwelijks te zien. Ik denk daarom dat je toch de foto beter selectief wat helderder kunt maken. Als je de "hooglichten" in de cabines en de voorgrond met een curve (gebruik je photoshop?) wat in helderheid optrekt en de schaduwen wel mooi donker houd, de foto een stuk beter kijkt en het gevoel van invallend duister niet verloren gaat.
Bedankt ook voor jouw reactie, na dit pleidooi moet ik het 1 dezer wel eens herbekijken zeker . (ik gebruik alleen LR4)
Comment