Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
De Wijngaard
Collapse
X
-
-
Re: De Wijngaard
Niet mis maar ik denk dat je de WB wat moet aanpassen...toch wel een beetje "te" blauw. Maar das smaak
-
Die had ik al aangepast.
Origineel was hij nog blauwer ;-)
Maar anders wordt hij plots te geelig, en lijkt het meteen een vintage foto.
't was natuurlijk tijdens het 'blauwe uurtje'... kan je de situatie moeilijk kwalijk nemen dat het te blauw is op dat moment
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door tantine Bekijk berichtNiet mis maar ik denk dat je de WB wat moet aanpassen...toch wel een beetje "te" blauw. Maar das smaak
Vignet vind ik ook overbodig.Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4
Vriendelijke groeten, Johan
Comment
-
Tijdens de zonsondergang had je nog andere kleuren, met meer rood en geel ertussen.
Maar tijdens het blauwe uurtje waren deze weg. Dat is een tijdstip dat slechts enkele minuten duurt. Kenners weten dat je dan enkel blauwe schijn hebt, en gele straatverlichting.
Je kan de foto wel gaan manipuleren. Ik kan een dubbele layer maken van dezelfde foto met aangepaste witbalans, waar er andere kleuren aanwezig zijn, en de rest weggommen, maar dan is het niet waarheidsgetrouw meer.
Je moet in dat geval trouwens met 2 overlappende foto's werken, want als je de witbalans aanpast voor de lucht, zal deze niet meer goed zijn voor de rest van de foto.
De vraag blijft weer in hoeverre dit faken verantwoord blijft, tegenover je publiek als tegenover jezelf.
Comment
-
je WB mag dan wel juist zijn volgens je toestel maar wat minder contrst zou hier zeker een meerwaarde aan je foto zijn
al mag het dan nog het blauwe uurtje zijn maar je totaalbeeld is veel te blauw
en door wat minder contrast wordt ook het geel van de verlichting natuurlijkerGroetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/
Comment
-
-
Zou deze dan beter zijn:
Ik heb op dezelfde locatie ook de zonsopgang getrokken, waarbij de zon pal voor jou opkomt, en daar komt het geel wel als naturel over, tijdens het 'gouden uurtje'.
(die foto moet ik nog afwerken later, zal zeker nog aan bod komen hier )
Bij de foto hierboven echter, reeds na zonsondergang was er helemaal geen geel in de lucht meer te bespeuren... dat weet de kijker natuurlijk niet. Maar vind het zelf nogal raar om er via witbalans iets aan toe te voegen dat er nooit geweest is.Last edited by anonymous; 25 april 2015, 21:41.
Comment
-
Omdat we hier zijn om elkaar te helpen, heb ik een poging gedaan.
Ik heb de WB aangepast en de algehele saturatie vermindert. Zie je dat daardoor ook veel meer detail in de gebouwen komt ?
Als ik de plank missla, laat het gerust weten. Moet hij verwijdert worden, geen bezwaar.Last edited by Johan1956; 26 april 2015, 12:10.Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4
Vriendelijke groeten, Johan
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk berichtOmdat we hier zijn om elkaar te helpen, heb ik een poging gedaan.
Ik heb de WB aangepast en de algehele saturatie vermindert. Zie je dat daardoor ook veel meer detail in de gebouwen komt ?
Als ik de plank missla, laat het gerust weten. Moet hij verwijdert worden, geen bezwaar.
Al hou ik niet van dat roze in de lucht. Maar dat is dan persoonlijke smaak.
Ik snap wel wat je bedoelt met het detail in de gebouwen.
Qua saturatie ben ik dan weer het type dat het graag iets feller heeft, zoals in de rest van mijn foto's. Al is mijn eerste exemplaar misschien te verzadigd.
In elk geval ben ik er zelf nog wat mee aan 't sleutelen, omdat ik nog niet helemaal tevreden ben van de verschillende resultaten. Ik wil een combinatie van dingen die ik in beide foto's goed vind. Ik ben er in elk geval nog niet uit, dąt staat vast!
Lollige is dat ik een beetje op verschillende plaatsen een rondvraag heb gedaan over wat mensen als voorkeur hebben. En mensen op internet (lees: fotofora) kiezen veelal de foto met het minste blauw. Terwijl mensen die helemaal niets van fotografie afweten (kennissen/familieleden) dan weer direct voor de blauwste foto kiezen wanneer ze de twee naast elkaar zien. Heel vreemd, en het doet me twijfelen.
@Lieven: die staat rechtsbovenaan.
Comment
Comment