Gisteren was het heerlijk weer om er even met de fiets op uit te trekken.
Op een km'tje afstand van mijn woonplaats ligt een weel, genaamd Kakkersweel. (ik heb het ook niet verzonnen)
Dit heb ik gevonden op internet :
Kakkersweel is een waterplas achter de Schouwse dijk. De Schouwse dijk was hier tot aan het begin van de 15-de eeuw een zeedijk. Een weel is een stroomgat, dat na een dijkdoorbraak achter de dijk ontstond. Na de reparatie van de dijk, bleef de waterplas (weel) over. Nadat de Gouwe was ingepolderd, een water dat Schouwen van Duiveland scheidde, verloor de dijk zijn waterkerende functie. Nu is Kakkersweel een natuurreservaatje. De ondiepe plas is een pleisterplaats voor watervogels.
Kakkersweel.
Graag op zwart bekijken, en alvast bedankt voor de belangstelling.
Groeten,Op een km'tje afstand van mijn woonplaats ligt een weel, genaamd Kakkersweel. (ik heb het ook niet verzonnen)
Dit heb ik gevonden op internet :
Kakkersweel is een waterplas achter de Schouwse dijk. De Schouwse dijk was hier tot aan het begin van de 15-de eeuw een zeedijk. Een weel is een stroomgat, dat na een dijkdoorbraak achter de dijk ontstond. Na de reparatie van de dijk, bleef de waterplas (weel) over. Nadat de Gouwe was ingepolderd, een water dat Schouwen van Duiveland scheidde, verloor de dijk zijn waterkerende functie. Nu is Kakkersweel een natuurreservaatje. De ondiepe plas is een pleisterplaats voor watervogels.
Kakkersweel.
Graag op zwart bekijken, en alvast bedankt voor de belangstelling.
Johan
Comment