Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

seascape

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: seascape

Oorspronkelijk geplaatst door stevedw Bekijk bericht
    awel schoonspikke thx eindelijk iemand die snapt wat ik bedoel
    zoals ik zei vignet en saturatie is een smaak en dat betwist ik niet elk zijn stijl en smaak en terecht.

blending hdr enz vind ik ook niet steeds nodig, maar ik kan dat wel smaken en heb hier niks tegen is een mooie vorm van fotografie.
    maar zonsondergangen met een perfect belichte voorgrond soms heb ik het er moeilijk mee is er soms over.

als ik daar stond moest je met een lamp kijken want je zag bijna niet waar je liep ,
    dus waarom zou ik dan een blending maken om deze lichter te maken terwijl dit niet zo was, en daar heb ik het wel moeilijk mee.

laat het zoals het is op het moment van de opname, dat is waar ik het moeilijk mee heb niet elke foto hoeft dit.

als je een opname maakt en je hebt donkere schaduwen die zwart zijn lig daar niet wakker van, kun je licht oplichten doe het maar het moet niet.

we nemen nog steeds een foto met de camera, niet met Photoshop(hoewel we deze nodig hebben)
    Ik neem aan dat je mij ook viseert in jouw betogen hierboven en dat ik op een zere teen heb getrapt blijkbaar.
    Laat mij mss daarom één en ander verklaren. Ik vind het geen slechte foto, dus ik heb hem ook niet afgeschoten. Ik heb wel nagelaten te zeggen dat ik het een mooie foto vind op een paar comments na. Waarvoor mijn excuses. Wat ik wel heb gezegd is dat ik een stuk van de voorgrond af zou doen, en dat is een persoonlijke voorkeur. Je hebt een mooie sfeer in de foto, maar naar compo toe vind ik dergelijke platen sterker met een klein voorgrondje. Dat was mijn punt.
    Nu dit is allemaal persoonlijke smaak en iedereen is uiteraard vrij om niet akkoord te gaan met mijn mening. Ik probeer mijn comments steeds zo te schrijven zoals ik ze zelf zou willen krijgen. Maar nogmaals, ik ben mss iets te snel geweest door niet te schrijven dat het op zich een mooie foto is.

Je hebt zeker ook gelijk dat de mooiste foto's niet altijd de perfecte foto's zijn in zake techniciteit. Het gaat meer om het gevoel soms. Ik ga zelfs meer zeggen, de mooiste foto's zijn veelal zelfs de niet perfecte, maar vallen op omv het atypische, a-perfecte, tegendraadse. Ik ken vele voorbeelden van prachtplaten die idd niet de regel van drie volgen, en overbelichte stukken hebben. Jouw foto geeft inderdaad wel een mooie sfeer weer, maar met een voorgrondje ging ie beter zijn naar mijn persoonlijke smaak. Ik denk trouwens dat uit al mijn voorgaande comments wel blijkt dat ik er niet op uit ben om mensen af te breken, dan wel om een eigen mening te geven en waar ik dat kan, mensen te helpen.

Btw...dit is toch wel een hdr (zie naamgeving van je foto?)
    facebook

500px

Comment

Ik denk inderdaad dat er over zulke fotos mag gediscussieerd worden.
      Als het een HDR zou zijn vind ik het hier zeer goed toehepast hoor.
      Ik volg mijn voorganger zijn idee kwestie croppen.
      Daarmee haal je dat extra uit de plaat dus zeker de moeite waard om eens te proberen.
      Amen
      Mvg, Pascal,Schoonspikke
      Als je schiet..schiet dan raak!
      500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Ik wil hier toch ook even op dit topic (en de foto) reageren :-)

De foto op zich vind ik mooi zoals hij is. Hij geeft goed de sfeer weer van de afterglow na een zonsondergang, waarbij het uiteraard al goed donker is.
        En de reflectie vooraan werkt goed mee om het weinige licht te reflecteren en de foto dus nog "helderder" te maken.

Kwestie van licht toveren uit een pikdonkere lichtomstandigheid, door al dan niet overdreven met HDR om te springen, of schaduwen fel in PS op te trekken... Denk niet dat dit allemaal nodig is.
        Probeer eens een nachtopname te maken met weinig licht, waarbij de voorgrond volgens de lichtmeter correct belicht wordt... Ja, je komt dan snel aan sluitertijden van enkele minuten, als je dan nog voldoende wil diafragmeren en iso niet te hoog wil optrekken.
        Wat is daar verkeerd mee ? Dit is gewoon de gevoeligheid van de moderne sensor benutten, die inderdaad veel meer zal registreren dan ons menselijk ook. Da's toch tof, dat je net als een kat, in het donker details kan beginnen waarnemen ?
        En als daar dan in de nabewerking verstandig / niet overdreven mee omgesprongen wordt, kunnen er toch realistische nachtopnames gemaakt worden ? Zonder het zogenaamde "gefoefel", straight out of the cam.

Waar ik minder mee akkoord ben zijn de uitspraken die hier gemaakt worden over HDR (ja, mijn stokpaardje), alsof HDR een trucage is, of een trend waar iedereen moet aan mee doen.
        Ja, HDR wordt heel vaak gebruikt en nog meer misbruikt.
        Maar als HDR gebruikt wordt, waarvoor het eigenlijk dient, dan kunnen daar prachtige, realistische beelden mee gemaakt worden.
        En HDR dient om het beperkte dynamische bereik van de sensor te overbruggen, maw om opnames te maken die helemaal binnen het histogram passen, zonder uitgebrande hooglichten of dichtgelopen schaduwen.
        Niet om waterspiegels te creëren die plots het licht uit de lucht versterken, of om alle grassprietjes te kunnen tellen bij felle tegenlichtopnames...

De techniek met mate en gevoel voor realiteit toepassen, dit is de boodschap.
        Trop is trop...
        www.damafoto.be
        Facebook Damafoto

Comment

Oei..., Het was mij helemaal niet te doen om te muggeziften hoor Steve.
          Even ernstig, het is een héél mooie foto, en naar mijn mening kraak ik ook helemaal niets af.
          OK, ik kon inderdaad iets bijkomend positief gaan schrijven want het is tenslotte een mooie plaat.
          Tenslotte respecteer en apprecieer ik heel erg al uw werk en ik hoop dat je dit ondertussen ook al weet.
          Het gaat mij ook niet over wie heeft er gelijk of niet, ik wil vooral gewoon mijn persoonlijke mening kunnen geven , en ik hoop dat iedereen dit ook met mijn werk doet.
          Ik geef toe , het is ook voor mij niet altijd even gemakkelijk om kritiek te slikken .
          Post vooral nog van dergelijk mooie foto's , maar in alle respect wil ook nog altijd mijn ongeremde mening kunnen schrijven.

Comment

ai....ai...ai en ik heb de 1ste post geschreven; in het vervolg dus nog enkel comments als deze "Wauauauw, deze zien we maandag zeker terug!"
            Creativiteit is wanhoop van de betere soort.

http://shantiguru.1x.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
              Ik wil hier toch ook even op dit topic (en de foto) reageren :-)

De foto op zich vind ik mooi zoals hij is. Hij geeft goed de sfeer weer van de afterglow na een zonsondergang, waarbij het uiteraard al goed donker is.
              En de reflectie vooraan werkt goed mee om het weinige licht te reflecteren en de foto dus nog "helderder" te maken.

Kwestie van licht toveren uit een pikdonkere lichtomstandigheid, door al dan niet overdreven met HDR om te springen, of schaduwen fel in PS op te trekken... Denk niet dat dit allemaal nodig is.
              Probeer eens een nachtopname te maken met weinig licht, waarbij de voorgrond volgens de lichtmeter correct belicht wordt... Ja, je komt dan snel aan sluitertijden van enkele minuten, als je dan nog voldoende wil diafragmeren en iso niet te hoog wil optrekken.
              Wat is daar verkeerd mee ? Dit is gewoon de gevoeligheid van de moderne sensor benutten, die inderdaad veel meer zal registreren dan ons menselijk ook. Da's toch tof, dat je net als een kat, in het donker details kan beginnen waarnemen ?
              En als daar dan in de nabewerking verstandig / niet overdreven mee omgesprongen wordt, kunnen er toch realistische nachtopnames gemaakt worden ? Zonder het zogenaamde "gefoefel", straight out of the cam.

Waar ik minder mee akkoord ben zijn de uitspraken die hier gemaakt worden over HDR (ja, mijn stokpaardje), alsof HDR een trucage is, of een trend waar iedereen moet aan mee doen.
              Ja, HDR wordt heel vaak gebruikt en nog meer misbruikt.
              Maar als HDR gebruikt wordt, waarvoor het eigenlijk dient, dan kunnen daar prachtige, realistische beelden mee gemaakt worden.
              En HDR dient om het beperkte dynamische bereik van de sensor te overbruggen, maw om opnames te maken die helemaal binnen het histogram passen, zonder uitgebrande hooglichten of dichtgelopen schaduwen.
              Niet om waterspiegels te creëren die plots het licht uit de lucht versterken, of om alle grassprietjes te kunnen tellen bij felle tegenlichtopnames...

De techniek met mate en gevoel voor realiteit toepassen, dit is de boodschap.
              Trop is trop...
              Volledig ook mijn mening. Bijna elke foto heeft iet of wat nabewerking nodig omdat de camerasensor zijn beperkingen heeft.
              Of dat nu regelen is aan de levels of een HDR bewerking of wat dan ook, het maakt niet uit, zolang de foto realistisch overkomt is het goed en dat zit hier bij deze heel goed!
              groeten, Kristof
              Canon EOS 5D mkII

Comment

Ik doorloop verschillende keren per dag enkele forums door, moet wel hé.
                Ik zit al een tijdje aan het wachten op dergelijke foto en dus versta ik niet waarom er zoveel commotie omtrent deze heerlijke prent is.
                Respect voor ieder zijn mening, maar ik zou verdomd ook graag eens zo'n beeld willen vastleggen.
                Steve, laat u niet van de wijs brengen, dit is een zeer geslaagde prent.
                Ik ben er in ieder geval fan van.
                Last edited by Red Falcon; 7 april 2013, 08:20. Reden: typo

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Hello Everyone,

ik laat mij niet van rap van de kaart brengen maar soms moet er eens een reactie komen dit gebeurd veel te weinig hier.
                  daarom is het hier een forum en deze dienen om dialogen aan te gaan zoals hier nu. (i love it )

niemand moet zich hier verontschuldigen voor een uitspraak !!!!!! ik kan daar goed tegen en we blijven de zelfde, "heb brede schouders "
                  maar na kretiek kan er een tegen antwoord komen en deze hoeven niet steeds een foto-update te zijn

als er uitspraken zijn ,moeten die niet steeds aanvaard worden
                  is uit opmerkingen en fouten dat wij leren.(wat ik kan beamen wand is uit deze dingen dat ik al veel geleerd heb hier en nog zal leren )

hdr is het niet, het is een naam die ik aan de reeks geef, voor als er een tijd komt dat ik het wel kan .
                  dan heb ik reeds de foto's ,vandaar de naam die zitten in een map genaamt HDR .

HDR is een techniek die zeer graag zie en ook graag onder de knie wil krijgen." realistische HDR "

BTW @ Danny uw HDR "blending" i love it , maar dat wist je waarschijnlijk al dat ik een fan ben van uw werk, en van anderen ook hier.

maar ik heb iets van een onderscheid, zonsondergang of het zonneke die reeds weg .en wat ik voel en zie op dat moment wil ik terug geven.

ik liep met mijn vrouwke daar met de lamp omdat het pikke donker was, alles was zwart in de voorgrond.
                  van de originele heb ik de foto 1.5 stap verhoogt belichting om het onderscheid te nemen blokken links en iets terug te krijgen uit de zee .
                  heb geen regel van derden toegepast omdat ik met een mooie spiegeling zit .

IVM nabewerking die moet er zijn RAW kan je niet zonder , maar het hoeft niet steeds in het extreme gaan .

maar ik heb grenzen blendingen, natuurgetrouwe HDR, heb ik niet onder de knie dus die post ik niet meer .
                  heb het geprobeerd is niet echt in de smaak gevallen hier , maar dan wist ik waar ik stond en heb totaal geen comentaar gegegeven dan

ik vond dat er een reactie moest komen, want dit gebeurd veel te weing .
                  zie soms foto's die ik zeg wow, en daar komt geen reacties op , tot er iemand reageerd die hier een beetje status heeft "zoals ik het noem " en dan komen er wel reacties.
                  dan zie ik ook foto's waar er gemuggenzift word dat ik zeg man man , waar zijn we mee bezig.
                  en dan komt er nog foto-update dat vind ik soms jammer.

en een dialoog zoals hier is ferm

greetings uit het zonnnige gent

Comment

Gefoefel daarmee bedoel ik manipulatie.. Misschien verkeerd uitgedrukt Danny maar ik wil geen haantjes gedrag vertonen... Mea culpa...
                    Mvg, Pascal,Schoonspikke
                    500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Dag Steve, prachtig opname met veel discussie maar voor mij een verdiende HOF proficiat
                      groetjes Pascal
                      Sony A77MK2 en enkele lensjes . . . Alvast bedankt voor het kijken
                      mijn nieuwe website :http://pascaljonckers.weebly.com/

Comment

proficiat met jouw hof!
                        facebook

500px

Comment

Proficiat met uw hof!
                          Facebook Silencior Landscapes
                          500px

Comment

Proficiat met je HOF.
                            Mooi kleuren en reflecties
                            pitteljon.be
                            The world needs dreamers and the world needs doers. But above all, the world needs dreamers who do.

Comment

A voila...
                              Mvg, Pascal,Schoonspikke
                              500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stevedw Bekijk bericht
                                awel schoonspikke thx eindelijk iemand die snapt wat ik bedoel
                                zoals ik zei vignet en saturatie is een smaak en dat betwist ik niet elk zijn stijl en smaak en terecht.

blending hdr enz vind ik ook niet steeds nodig, maar ik kan dat wel smaken en heb hier niks tegen is een mooie vorm van fotografie.
                                maar zonsondergangen met een perfect belichte voorgrond soms heb ik het er moeilijk mee is er soms over.

als ik daar stond moest je met een lamp kijken want je zag bijna niet waar je liep ,
                                dus waarom zou ik dan een blending maken om deze lichter te maken terwijl dit niet zo was, en daar heb ik het wel moeilijk mee.

laat het zoals het is op het moment van de opname, dat is waar ik het moeilijk mee heb niet elke foto hoeft dit.

als je een opname maakt en je hebt donkere schaduwen die zwart zijn lig daar niet wakker van, kun je licht oplichten doe het maar het moet niet.

we nemen nog steeds een foto met de camera, niet met Photoshop(hoewel we deze nodig hebben)

En groot gelijk wat die regels betreft
                                Wat het detail in de voorgrond betreft, dat zit er volledig "soms zitten de grootste beoordelaars op een schermpje van 3 x niks te zien

Congrats met je zeker dik verdiende HoF man

Comment

Working...
                                X