Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Frans kasteel bij nacht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Frans kasteel bij nacht

Afgelopen zomer met een groep vrienden een week in dit kasteel in het zuiden van Frankrijk gezeten. Dit was een uitzonderlijk heldere nacht. De foto is rond 1 uur 's nachts gemaakt met een sluitertijd van 1 minuut. De voorgrond, die pikkedonker was, heb ik 'ingeschilderd' met een gewone zaklamp. De deur heb ik bewust iets open gelaten om een streep licht naar voren te laten komen.

Re: Frans kasteel bij nacht

mooi en lijkt me ook erg leuk om te doen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Mooi verzorgde nachtshot!
      vriendelijke groeten, Helen
      Updated WWW.HELENICA.NL
      ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

Comment

Leuk effect! Toevallig ben ik onlangs ook bezig geweest met nachtfotografie in combinatie met uitlichten met een zaklamp, vind dat je dit netjes gedaan hebt. De sterrenhemel is an sich goed gelukt, maar het is een beetje een egale verdeling van puntjes geworden. Het zou wat mij betreft mooier geweest zijn als er wat meer in te onderscheiden zou zijn, bijvoorbeeld door meer verschillend heldere sterren, wat kleine wolkjes, of andere vormen oid.
        WEBSITE | WORKSHOPS | FACEBOOK

Comment

mooi compo en experiment meer als geslaagd.
          Groeten Leon
          http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
          Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

Comment

ben helemaal geen kenner van zulke opnames maar vind dit toch wel mooi gedaan; vooral het licht aan de horizont is mooi en geeft extra diepte .
            het enige wat me een beetje stoort is het felle licht op de toren maar dat is zo verholpen ; )
            Creativiteit is wanhoop van de betere soort.

http://shantiguru.1x.com

Comment

Ben ook zeker geen expert betreft dit soort fotografie, maar ik had hier het diafragma zeker nog een stop verder open gedraaid.
              In dat geval had je sluitertijd 30sec geweest ipv 60 en hadden de sterren meer duidelijke punten geweest, bij 60 sec zie je nu duidelijk al trailvorming.

Verder vind ik het wel een hele toffe plaat, leuk die deuropening en mooi uitgelichte voorgrond.
              Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
              MIJN WEBSITE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jos82 Bekijk bericht
                Ben ook zeker geen expert betreft dit soort fotografie, maar ik had hier het diafragma zeker nog een stop verder open gedraaid.
                In dat geval had je sluitertijd 30sec geweest ipv 60 en hadden de sterren meer duidelijke punten geweest, bij 60 sec zie je nu duidelijk al trailvorming.

Verder vind ik het wel een hele toffe plaat, leuk die deuropening en mooi uitgelichte voorgrond.
                Idd..
                Mvg, Pascal,Schoonspikke
                Als je schiet..schiet dan raak!
                500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jos82 Bekijk bericht

ken er ook nog weinig van ,maar vind het toch heel mooi gedaan en heb intussen weer wat bijgeleerd uit de uitleg van Jos voor als ik mij er ooit eens zelf aan waag ,
                  knappe plaat

Comment

Het gebouw lijkt me wat overscherpt. De sterren, jammer idd dat het geen sterpunten zijn. Stoort mij hier toch wel. Anders wel een mooie sfeerfoto.

Comment

Bedankt voor de reacties!

Even een reactie nog @jos82: ik had inderdaad nog 1 stop ruimte dus dat had ik kunnen doen. Ik denk zelf echter dat de zichtbare trails afkomstig zijn van lensvervorming bij 10mm. De RAW toonde nogal wat vervorming, teveel om zo te laten. Ik heb het dus wat rechtgetrokken waardoor de trails nog wat uitvergroot zijn. De sterren in het midden zien er wel redelijk als 'punten' uit. Ik heb een berekening (of meer de vuistregel) gebruikt voor maximale sluitertijd om geen trails te krijgen: 1000/aantal mm of 600/aantal mm afhankelijk van de bron (en waarschijnlijk te maken met cropfactor of niet. Hoe dan ook, hiermee zou ik tot respectievelijk 100 en 60 seconden kunnen gaan. Maar ik zit aan de bovengrens van de tweede dus waarschijnlijk was 30 seconden veiliger geweest.

@shantiguru: ik had inderdaad het licht uit moeten doen in het torentje. Niet aan gedacht op dat moment. Ik heb ook geprobeerd het weg te poetsen in PS. Maar ik vond het resultaat er wat onnatuurlijk uit zien, waarschijnlijk omdat ik de situatie ken en deze foto in mijn brein geprent heb… Misschien was het toch beter geweest want ik heb achteraf ook getwijfeld hoor. Het is et iets te aanwezig.

Hoe dan ook, zal nog eens terug moeten

Comment

Dus volgende keer wordt het nog mooier en beter. Petje af, hoor!
                        Groeten,
                        Johan
                        Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

Vriendelijke groeten, Johan

Comment

Working...
                        X