Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Kraters van Laki

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• De Kraters van Laki

.

Op 8 Juni 1783, is er een fissuur ontstaan aan weerskanten van de berg Laki. Een keting van 130 volkaan kraters is hieruit ontstaan. Over een periode van 8 maanden hebben die volkanen grote hoeveelheden lava en giftige gas wolken uitgespoegd. (hydrofluoric acid and sulfur dioxide). Als gevolg van de Laki uitbarstingen zijn 50% van de vee (80% van de schapen) en 25% van de mensen in IJsland overleden.

Die gifwolken wolken hebben wereld wijd effect op het weer gehad. Als gevolg van de gaswolken was het smog in Europa zo dik dat boten niet konden navigeren. De zon werd als bloed kleurig beschrijven. De heetste zomer op rekord (met vele sterke omweersbuien) werd door een zeer strenge winter gevolgd. In London was de Thames bevroren. Oogsten zijn mislukt en daarnaast zijn vele mensen gesneuveld aan de effecten van de gas wolken.

Last edited by Helen; 12 maart 2013, 17:02.
    vriendelijke groeten, Helen
    Updated WWW.HELENICA.NL
    ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

Re: De Kraters van Laki

Mooi en spectaculair beeld.
    mvg,
    Eddy
    Smaken verschillen

Comment

Wat een landschap..
      Heel mooi in beeld gebracht ook, gaat weer een heel mooi reeksje worden denk ik.
      Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
      MIJN WEBSITE

Comment

knap surrealistisch beeld!
        Creativiteit is wanhoop van de betere soort.

http://shantiguru.1x.com

Comment

Waar is dit juist? IJsland? Mooi.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janvanlandeghem Bekijk bericht
            Waar is dit juist? IJsland?

----
            heel mooi.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Prachtige tuin heb jij. En wat een foto... indrukwekkend, bijna een abstracte opname.

Je bent hier echt wel een prachtreeks aan het neerzetten. Uw foto's van Ijsland, dat is bijna een lichamelijk genot.

Groeten,
              Geert

Comment

Wat een landschap, grandioos. En......
                wat een fotografe , grandioos.
                Groeten,
                Johan
                Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

Vriendelijke groeten, Johan

Comment

Het was natuurlijk deze waarop ik zat te wachten. Prachtig !
                  Toch zou ik zelf de verzadiging iets lager zetten, in dit soort weer/seizoen doet het iets onnatuurlijk aan.
                  Zelf heb ik ook niet kunnen laten om de jeep-tracks weg te halen, je wint aan desolaatheid, en desolaatheid, wel dat is daar nog te vinden.
                  In zo'n landschappen blijven de jeepsporen decennia zichtbaar.

Maar ja, als er tegenwoordig een uitbarsting is springt half IJsland in een jeep en doet dan de meest absurde dingen. De SO2 uitstoot valt als acuut gevaar nog redelijk mee maar bepaalde vulkanen stoten ook HF uit, HF is het enige zuur dat ook glas aantast. Niet alleen de coating maar ook het glas zelf, dit tav de fotografen hier. De lavastroom van de Lakagigar naar het Zuiden toe was enorm, daar liggen nu ongehoorde oppervlakten lava, bedekt met de meest ongelofelijke tinten van groene mossen. Komaan Helen, ik weet wat er nog moet volgen, niet te lang wachten

Comment

Prachtige natuurfoto, maar een beetje teveel verzadiging (groen)
                    http://www.photo-patricske.be
                    Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

Comment

Working...
                    X