Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Smoking mountains

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Smoking mountains

Iets waar je niet om heen kan in IJsland, is de damp. Op vele plaatsen staat er wel iets te dampen of te borrelen. Ook deze bergen op Leirhnjúkur (vrij vertaald: kleipiek). En klei is wel het woord: als je iets verder rond de viti krater wandelt kom je terug met letterlijk 4kilo klei aan je schoenen.

Dit is dus Leirhnjúkur :een prachtig geothermisch veld met daarachter een nog mooier lavaveld (voor de geïnteresseerden: http://forum.belgiumdigital.com/f40/...ur-428613.html). Als ik goed geïnformeerd ben (Paul? ) dateren de laatste vulkaanuitbarstingen in dit gebied van 1975-1985. Het zijn die uitbarstingen die het veld nog altijd doen roken. Dit geothermisch veld, samen met het lavaveld erachter vond ik het hoogtepunt van mijn reis. Hier voel, zie en ruik je echt de geothermische kracht en besef je dat IJsland een geologische kleuter is. Maar je moer er gestaan hebben denk ik om het te vatten: je moet de rotte eieren ruiken, de nog warme grond voelen en de damp horen...

Last edited by Cytochrome; 28 september 2012, 21:25.
    facebook

500px

Re: Smoking mountains

Prachtige beeld!
    vriendelijke groeten, Helen
    Updated WWW.HELENICA.NL
    ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

Comment

Ja hoor..heel mooi..de kleuren...je comp...vind deze beter dan je vorige post!
      Gr Pascale
      Eerlijkheid duurt het langst!!
      Mijn website: http://www.degrafon.be/

Comment

knap die stoom; vooral de beweging .
        links rolt die en rechts volgt die mooi de V vorm vd kloof.........maar er wringt iets in de compo maar weet nog niet wat..mss het te kleine stukje lucht?
        een ambetant persoonlijk gevoel omdat ik het niet zo direct kan zeggen; mss anderen wel ?
        Creativiteit is wanhoop van de betere soort.

http://shantiguru.1x.com

Comment

een goed en interessant verhaal maakt nog geen goede opname, maar das hier toch wel gelukt.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Vind deze heel knap, inderdaad nog een stuk beter dan je vorige van deze locatie. Hier is wat meer van de omgeving te zien wat ik toch mooier vind.
            Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
            MIJN WEBSITE

Comment

Dubbelpost...mag weg
              facebook

500px

Comment

Bedankt voor de reacties alvast!
                Misschien voor de volledigheid: hoewel in dezelfde omgeving is dit niet dezelfde plaats als de fumarolen. Dit hier is leirhnjukur (omgeving viti krater) en de fumarolen zijn van een stukje meer zuidwaarts (namaskard). 'T ligt wel allemaal op een boogscheut van elkaar rond Myvatn....
                facebook

500px

Comment

Klopt, dit is onmiskenbaar Leirhnjúkur.
                  Betreft de uitbarstingen : dit zou ik eens moeten natrekken maar in september 1984 is er zeker een geweest, ik was toen juist terug thuis
                  Maar ergens voorin 2000 moet er nog een geweest zijn, ik denk rond 2002, ik was er toen de winter inviel en er was geen doorkomen aan. In 2004 was ik er weer eens en ik denk dat de verse lava er toen al lag. 2006 was het laatste jaar voor de komst van die stomme vlonders en de draadjes.
                  Er gebeurden gewoon te veel accidenten. Het was bij IJslanders populair om zich te schminken met de vele soorten gekleurde modder en af en toe moest er wel eens een met een gekookt been naar huis. Het bord met in +zeven talen "gevaar, geen toegang" waar elkeen zijn voeten aan veegde is intussen ook al verleden tijd.
                  Je schrijft over de Viti-krater, maar wist je dat even daarvoor links een locatie is die ze "själv skapad viti" noemen "zelf geschapen hel". Viti betekent hel.
                  Ik denk dat ik het verhaal hier al eens een keer heb gedaan.
                  Daar ook in de buurt is een van de meest fantastische vindplaatsen van obsidiaan, zwart vulkanisch glas en een half-edelsteen. Ik ken iemand die er een stuk heeft gevonden ter grootte van een fikse kasseisteen. Deze locatie hou ik wel liever voor mezelf, maar als ik er aan denk ga ik eens zoeken naar een foto.
                  Dit pikzwarte materiaal breekt met een prachtige schelpvormige breuk en is moordend voor de ogen, tenslotte is het glas in de letterlijke zin van het woord.
                  De geothermische centrale vlakbij is gratis te bezoeken, vroeger kreeg je nog een gratis T-shirt maar ook dat is verleden tijd.

Leirhnjúkur is wat ik zou noemen een van de highlights, je kan er foto's blijven schieten.

Comment

Dubbelpost, sorry

Comment

We hebben viti zelf gedaan (lag ondergeneeuwd trouwens), maar die "zelf geschapen hel" heb ik niet gezien, allez toch niet dat ik me bewust ben. Viti zelf hebben we eigenlijk teveel tijd aan gespendeerd, achteraf bekeken. Waarschijnlijk kan je in de zomer verder wandelen, maar toen wij er waren kon je langs de krater nog zo'n 500m verder, toen was de sneeuw te hoog. Leirhnjukur daarentegen is idd een plaats waar je kan blijven wandelen en foto's schieten en is zowel prachtig als impressionant...
                      facebook

500px

Comment

Blijft bijzonder om het te zien. Ik vind deze ook beter dan je vorige post en dan vooral de compo.
                        Knap vastgelegd !
                        Canon 5D mark III - EF 17-40mm F4.0 L - EF 24-105mm F4.0 L & Sony SLT A55V - Tamron Macro 90mm F2.8
                        www.myriamvos.jalbum.net of facebook

Comment

is idd al prachtig om te zien op foto ,kan mij zelf niet voorstellen hoeveel beter het nog moet zijn als je daar zelf dit spektakel staat te bewonderen
                          prachtige foto

Comment

die damp in V is wel tof
                            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Zeer mooie foto met bakken sfeer
                              Mooi gedaan op deze manier

Comment

Working...
                              X