Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hjálparfoss

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hjálparfoss

    Wellicht een minder bekende foss deze Hjalparfoss maar toch de moeite om even te bezoeken.
    Beneden aan de waterval heb je een mooi zicht op de basaltkolommen die deze waterval omgeven en zie je ook dat deze waterval van 2 kanten stroomt. Boven heb je een prachtig zicht op de waterval, het azuurblauwe water van de poel en de vallei waar deze waterval in uitstroomt...Bij deze dus eentje van op de bovenkant genomen...


    UPDATE: Berg geschoren, vakantiehuisjes met de grond gelijk gemaakt en de IJslanders zonder stoom gezet






    Origineel:



    Last edited by Cytochrome; 4 september 2012, 21:12.
    facebook

    500px

  • #2
    Re: Hjálparfoss

    Atypisch beeld voor deze waterval maar wel mooi.
    Alleen : die hoogspanningslijnen storen.
    Ik zou ook overwegen om die gebouwtjes achterin weg te poetsen (ik dacht dat dit huisjes waren van een museum met de typische grasbegroeide daken) maar zeker ook die rechtse pilonen.
    Even verderop ligt de vrij onbekende maar zeer mooie Gjaín kloof, een prachtige kleine oase maar wel moeilijk bereikbaar, nog even verder ligt de Haifoss. Klopt dat Matthias ?
    Voor de rest heb ik geen anekdoten of tips.

    Comment


    • #3
      Re: Hjálparfoss

      Ik heb ook typischere beelden liggen van het meertje met daarachter de 2 wtarevallen, maar vond dit idd eens een andere benadering...
      wat die huisjes zijn, geen idee. Als ik op google earth kijk zijn het precies allemaal dezelfde huisjes naast elkaar. Vakantiewoningen??
      Stroomopwaarts liggen idd de Gjain(foss) en nog verder de Haifoss. Helaas niet gepasseerd maar die Gjain lijkt idd heel mooi te zijn...Een klein eindje verder op weg richting NO liggen wel grashuisjes van Þjóðveldisbærinn (geen idee hoe je dat uitspreekt trouwens). Toen wij daar waren was dat niet geopend, en eerlijk gezegd de buitenkant is nu ook niet echt spectaculair te noemen vond ik...
      facebook

      500px

      Comment


      • #4
        Re: Hjálparfoss

        Das een knap wijds zicht.Met een goed gekozen sluitertijd vind ik.
        Mvg, Pascal,Schoonspikke
        Als je schiet..schiet dan raak!
        500 PIXHuawei P30 PRO

        Comment


        • #5
          Re: Hjálparfoss

          Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
          .........
          Alleen : die hoogspanningslijnen storen.
          Ik zou ook overwegen om die gebouwtjes achterin weg te poetsen (ik dacht dat dit huisjes waren van een museum met de typische grasbegroeide daken) maar zeker ook die rechtse pilonen.
          voor een terplaatse deskundige, snap ik niets van dit comment
          .....
          geeft mij maar de eerste, gewoon zoals het is.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Hjálparfoss

            een hele mooie, waar blijf je ze halen :-)
            Website: http://vvbelleg.jalbum.net/

            Comment


            • #7
              Re: Hjálparfoss

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              voor een terplaatse deskundige, snap ik niets van dit comment
              .....
              geeft mij maar de eerste, gewoon zoals het is.
              grt,bouk.
              Vind jij die hoogspanningslijnen mooi dan ?
              Die moeten voor mij alleszins weg, voor de gebouwtjes zei ik "overwegen".
              Maar de update is beter : geeft een veel beter idee van de wijdse "ongereptheid". Trouwens : met een lager standpunt was je ze ook kwijt.

              Comment


              • #8
                Re: Hjálparfoss

                Oorspronkelijk geplaatst door vvbelleg Bekijk bericht
                een hele mooie, waar blijf je ze halen :-)
                Oh, in IJsland is dat niet zo moeilijk hoor.
                Laat Matthias maar doen

                Comment


                • #9
                  Re: Hjálparfoss

                  Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                  Vind jij die hoogspanningslijnen mooi dan ?
                  nee ze zijn inderdaad niet mooi maar:
                  ze zijn nu eenmaal te zien vanuit dit camerastandpunt.
                  om ze achteraf te verwijderen vind ik onnatuurlijk.
                  je optie van een ander camerastand ga ik wel in mee.
                  maar vind dat bij een landschap je het moet laten zoals het vanuit het camerastandpunt wordt gegeven.
                  waarom "mooier" maken dan de werkelijkheid.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hjálparfoss

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    nee ze zijn inderdaad niet mooi maar:
                    ze zijn nu eenmaal te zien vanuit dit camerastandpunt.
                    om ze achteraf te verwijderen vind ik onnatuurlijk.
                    je optie van een ander camerastand ga ik wel in mee.
                    maar vind dat bij een landschap je het moet laten zoals het vanuit het camerastandpunt wordt gegeven.
                    waarom "mooier" maken dan de werkelijkheid.
                    grt,bouk.
                    Dat zal altijd wel een punt van discussie blijven. Ik vraag me dan meteen af wat we moeten denken van al die zonsondergangen en landschapsfoto's die je nooit zo ziet met het blote oog.
                    Maar ik begrijp je standpunt. Zonder de hoogspanningslijnen zie je het hier nog zoals het eenmaal was, door bepaalde bewerkingen zie je landschappen zoals ze nooit geweest zijn.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hjálparfoss

                      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                      ......
                      Maar ik begrijp je standpunt. Zonder de hoogspanningslijnen zie je het hier nog zoals het eenmaal was, door bepaalde bewerkingen zie je landschappen zoals ze nooit geweest zijn.
                      en we zitten op 1 lijn.
                      ........
                      en wat die zonsop en ondergangen betreft, mijn ervaring is, dat ze juist in werkelijkheid veel mooier zijn dan de meeste ze kunnen vastleggen.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hjálparfoss

                        Moet zeggen...zo storend zijn die huisjes en hoogspanningslijnen niet....maar PaulM heeft een punt.
                        Heel mooi hoor vanuit die hoogte...lekker wijds!
                        Gr Pascale
                        Eerlijkheid duurt het langst!!
                        Mijn website: http://www.degrafon.be/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hjálparfoss

                          Over dat klonen kan je inderdaad eindeloos discussieren, net zoals over het optrekken van kleuren in de lucht enz...laat ik het zo zeggen: ik probeer steeds de zaken zoveel mogelijk weer te geven zoals ze zijn. Grote stukken wegclonen en zo ga ik niet doen, maar een mast of paaltje,... durf ik ook wel al eens weg te klonen als die echt storend zijn. Hier vond dat ik niet zo storend, vandaar dat ze gebleven zijn. Maar toegegeven, puur esthetisch, is't beter zonder, vandaar dat ik ook de update heb geplaatst. Zolang de foto niet ingrijpend veranderd, en zolang er compositorisch niet veranderd vind ik klonen allemaal best....
                          facebook

                          500px

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hjálparfoss

                            Oorspronkelijk geplaatst door Cytochrome Bekijk bericht
                            Over dat klonen kan je inderdaad eindeloos discussieren, net zoals over het optrekken van kleuren in de lucht enz...laat ik het zo zeggen: ik probeer steeds de zaken zoveel mogelijk weer te geven zoals ze zijn. Grote stukken wegclonen en zo ga ik niet doen, maar een mast of paaltje,... durf ik ook wel al eens weg te klonen als die echt storend zijn. Hier vond dat ik niet zo storend, vandaar dat ze gebleven zijn. Maar toegegeven, puur esthetisch, is't beter zonder, vandaar dat ik ook de update heb geplaatst. Zolang de foto niet ingrijpend veranderd, en zolang er compositorisch niet veranderd vind ik klonen allemaal best....
                            zo denk ik er ook over, heel mooie opname
                            groeten, Kristof
                            Canon EOS 5D mkII

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hjálparfoss

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              ........
                              en wat die zonsop en ondergangen betreft, mijn ervaring is, dat ze juist in werkelijkheid veel mooier zijn dan de meeste ze kunnen vastleggen.
                              grt,bouk.
                              Off topic: Ik kan me volledig in bouk zijn mening mbt onder- en opgangen vinden. Het is nooit zo mooi als het werkelijk was.

                              On Topic: Knappe plaat, een update hoefde zelfs niet maar die kleine details maken de foto wel nog net dat tikkeltje beter.
                              vriendelijke groeten, Kurt
                              Mijn foto's
                              Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

                              Comment

                              Working...
                              X