Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jökulsárlón beach

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Jökulsárlón beach

    Jökulsárlón is Ijslands grootste en bekendste gletsjer meer. Het ligt in het zuiden van het land en ligt vlakbij de Atlantische oceaan waarmee het meer in verbinding staat. Ijsblokken van de gletsjer, komen eerst in het meer terecht en worden dan via een kort riviertje (zo'n 500m) afgevoerd naar de zee waar ze soms aanspoelen op een pekzwart strand.
    We hebben het strand 2 maal moeten bezoeken: de eerste keer lagen slechts een paar mieserige ijsblokjes, de tweede keer was het eb en hadden we meer geluk.

    Bij deze een blijk op het zwarte strand nabij Jökulsárlón en de brug van ringweg 1 die de oceaan scheidt van het gletsjermeer...
    (best op zwarte BG bekijken)


    Update: Hoogspanningslijnen weggecloond




    Origineel


    Last edited by Cytochrome; 18 augustus 2012, 13:58. Reden: Update
    facebook

    500px

  • #2
    Re: Jökulsárlón beach

    mijn 1ste gedacht was te veel voorgrond, maar idd zwarte bg stoord het me minder
    knappe plaat
    eos 600 d
    lens 18-135 canon 10-22canon

    Comment


    • #3
      Re: Jökulsárlón beach

      mooi met die ijsblokken en 't avond of ochtendlicht :-)
      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

      Comment


      • #4
        Re: Jökulsárlón beach

        Met de zwarte bg komt hij nog mooier over! ik vind hem prachtig!
        Greetz Twan

        http://500px.com/TwanGroenen

        Comment


        • #5
          Re: Jökulsárlón beach

          Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
          mooi met die ijsblokken en 't avond of ochtendlicht :-)
          Avondlicht.
          @Matthias : misschien toch beter die hoogspanningslijnen wegdoen.

          En weeral voor de freaks : Jökulsárlón komt van Jökull : gletsjer, ár : rivier en lón : meer
          We kunnen ongeveer dit vertalen als : "de rivier bij het meer dat gevormd wordt door de gletsjer".

          Deze naamgeving is vrij algemeen in Ijsland, we kennen zo ook Árskogssandur en Raufarhafnarhreppur, het eerste betekent dus iets als : "de rivier bij het bos (?) (bos = skog) vlak nabij de zandvlakte (sandur)"
          In Árskogssandur is een van de grotere bacaloa-bedrijven gevestigd, ik ben er ooit op bezoek geweest (met dank aan Eyrún), momenteel is daar ook de meest kleinschalige brouwerij van IJsland (ik ben de naam kwijt).
          Naar de betekenis van Raufarhafnarhreppur mogen jullie raden.

          Nogmaals @Matthias : met die IJsbergen moet je geluk hebben
          Last edited by Guest2; 18 augustus 2012, 12:53.

          Comment


          • #6
            Re: Jökulsárlón beach

            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
            Avondlicht.
            @Matthias : misschien toch beter die hoogspanningslijnen wegdoen.
            ....
            In Árskogssandur is een van de grotere bacaloa-bedrijven gevestigd, ik ben er ooit op bezoek geweest (met dank aan Eyrún), momenteel is daar ook de meest kleinschalige brouwerij van IJsland (ik ben de naam kwijt).
            ...
            Ik had al een mastje verwijderd maar ben dus de draden vergeten . Bij deze een update zonder hoogspanningslijnen Heb meteen ook de kleine mastjes in de verte weggecloond.

            Die bacaloa (ik vermoed dat dit hetzelfde is als het Portugese Bacalhau) heb ik gegeten trouwens...We hebben er elk 2 happen van genomen en dan in de gang gezet omdat die vis vreselijk begon te ruiken in onze kamer. 't is niet slecht, maar echt goed vond ik het nu ook niet...De kat van de gastvrouw daarentegen vond die zak wel aantrekkelijk
            facebook

            500px

            Comment


            • #7
              Re: Jökulsárlón beach

              Oorspronkelijk geplaatst door Cytochrome Bekijk bericht
              Die bacaloa (ik vermoed dat dit hetzelfde is als het Portugese Bacalhau) heb ik gegeten trouwens...We hebben er elk 2 happen van genomen en dan in de gang gezet omdat die vis vreselijk begon te ruiken in onze kamer. 't is niet slecht, maar echt goed vond ik het nu ook niet...De kat van de gastvrouw daarentegen vond die zak wel aantrekkelijk
              Komaan Matthias, niet flauw doen, ik vind hem heerlijk...je moet hem wel eerst twee dagen laten weken (en het water verversen).
              Je verwart toch niet met Hákarl ? Of was het de Portugese variante misschien ?
              Hákarl staat steeds in de top drie van walgelijk ruikende gerechten maar ik trek me daar niks van aan. Hij kan nog niet tikken aan de Zweedse Sürstromming, de absolute Numero Uno.
              De Bacaloa (of beter Bacalao) staat nergens in, tenzij in de lijsten van de edelproevers.

              Comment


              • #8
                Re: Jökulsárlón beach

                Erg mooi zo met die cristallen blokjes in de voorgrond, mooi licht ook op de achtergrond.
                Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
                MIJN WEBSITE

                Comment


                • #9
                  Re: Jökulsárlón beach

                  heel mooi met dat zwarte zand en die ijsblokken, prima compo
                  groeten, Kristof
                  Canon EOS 5D mkII

                  Comment


                  • #10
                    Re: Jökulsárlón beach

                    Oorspronkelijk geplaatst door palac Bekijk bericht
                    mijn 1ste gedacht was te veel voorgrond, maar idd zwarte bg stoord het me minder
                    knappe plaat
                    Volg hier ook met die zwarte bg...foto komt veel beter tot zijn recht!
                    Mooi met die ijsblokken op het zwarte zand.
                    Gr Pascale
                    Eerlijkheid duurt het langst!!
                    Mijn website: http://www.degrafon.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Jökulsárlón beach

                      Deze vind ik zéér mooi. Het bijna gouden licht opgevangen aan de ene oever ten opzichte van het matte donker aan de andere oever. En daar dan nog die ijsblokken bij..
                      Knappe foto.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Jökulsárlón beach

                        Knap! Echt speciaal met die ijsblokjes overal.
                        Website: http://vvbelleg.jalbum.net/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Jökulsárlón beach

                          ook bekeken op zw BG maar persoonlijk zou ik toch onderaan een stukje af doen ;-)
                          verder een knappe plaat, details zijn al meer dan opgesomd
                          groetjes Ingrid

                          Comment


                          • #14
                            Re: Jökulsárlón beach

                            Bedankt voor de reacties. Mss even verduidelijken: de reden waarom ik hier de zwarte BG verkies is omdat je anders de indruk krijgt dat het zwarte strand volledig dichtgelopen is. Op de zwarte BG zie je dat er wel degelijk nog detail in zit...

                            Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
                            ook bekeken op zw BG maar persoonlijk zou ik toch onderaan een stukje af doen ;-)
                            verder een knappe plaat, details zijn al meer dan opgesomd
                            Ik begrijp je redenering hoor Ingrid, maar als ik het 2:3 formaat wil behouden kom ik wat in de problemen om ofwel geen afgekapte ijsblok te hebben ofwel een halve brug. Ik zou natuurlijk wel een ijsblok kunnen wegclonen...
                            facebook

                            500px

                            Comment


                            • #15
                              Re: Jökulsárlón beach

                              prachtig werk Mathias ,

                              Comment

                              Working...
                              X