Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Colors of Iceland

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Colors of Iceland

Wil geen spelbreker zijn in de feestvreugde maar mij zegt de plaat niet veel in tegenstelling wat ik nog van jou gezien heb..
    Ik vind e kleuren en de opmerkingen over het hoe waar en wanneer wel leuk maar het blijft voor mij een te abstract geheel. Wat zeker niet mis is .Begrijp me aub niet verkeerd.
    Het is zeker een onderdeel van de landschappen maar dat gevoel krijg ik niet met deze.
    De update is in ieder geval beter maar ik blijf toch met het bovengenoemde op mijn honger zitten..
    Neem me niet kwalijk....
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
      Wil geen spelbreker zijn in de feestvreugde maar mij zegt de plaat niet veel in tegenstelling wat ik nog van jou gezien heb..
      Ik vind e kleuren en de opmerkingen over het hoe waar en wanneer wel leuk maar het blijft voor mij een te abstract geheel. Wat zeker niet mis is .Begrijp me aub niet verkeerd.
      Het is zeker een onderdeel van de landschappen maar dat gevoel krijg ik niet met deze.
      De update is in ieder geval beter maar ik blijf toch met het bovengenoemde op mijn honger zitten..
      Neem me niet kwalijk....
      dit is uiteraard geen landschap in de traditionele zin van het woord. Het gaat hier slechts om 1m² grond of zo... Dus ja, wat abstracter dan andere platen die hier gepost worden. Misschien had ik hem bij abstracten moeten plaatsten, maar daarvoor vond ik hem niet abstract genoeg en nog veel te herkenbaar. Ik denk dat je er voor moet zijn...of niet. Jij bent er niet voor en dat neem ik je zeker niet kwalijk ...elk zijn mening. Bedankt voor de reactie alvast!
      facebook

500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cytochrome Bekijk bericht
        Bijna alle stilstaand water in Ijsland is van dat blauwe type. Geen idee hoe het komt maar ik vermoed door de aanwezigheid van algen en mineralen. Maar voor alle zekerheid...Paul???
        .

Ja, da's niet simpel. Ik denk niet in de eerste plaats aan algen maar aan mineralen (silicaten) en zwavelverbindingen, zeker voor wat betreft dat onaardse blauw. Merkwaardig om te zien ook is dat het water van Blue Lagoon dezelfde kleur heeft als de Green Lagoon (je weet wel : Myvatn). Het groot verschil is dat de eerste vol ligt met silicatenmodder (die met tonnen geëxporteerd wordt) en de tweede heeft gewoon een bodem van pikzwart zand. Ik heb verleden jaar vriend Jonas (geoloog) eens gepolst daarover en het verschil zit hem in de instroom van water in de hete gebieden en de diepte van de boorputten. De centrales werken niet rechtstreeks met de stoom die uit de grond komt, de turbines kunnen daar niet tegen, wel via warmtewisselaars. Het blauwe hete water is dus gecondenseerde stoom van diep in de grond. In de Green Lagoon hebben ze een koeler moeten plaatsen. Tegen alle verbodstekens in ben ik toch eens gaan pootje baden in het blauwe meer, rechts als je van Namaskard naar Reykjahlid rijdt. Veeeeel te heet.
        Maar ik was toch verbaasd om te zien dat bepaalde algensoorten groeien in dat hete water, de warme poel in Hveravellir staat er vol van op de wanden, af en toe wordt die uitgepompt waarna de algen worden afgekrabt. Als je op zo'n moment daar bent heb je pech natuurlijk, wij waren de laatste keer juist op tijd.

A propos : de update is veel beter. Ik moest even glimlachen toen ik las dat iemand dacht dat het uit een vliegtuig genomen was IJsland leent zich heel goed tot dat soort grapjes, achter mij hangt hier een abstract. Je kan iedereen wijsmaken dat het vanop de top van een berg genomen is met onderaan een track en rivieren. In werkelijkheid is het een vloedbedje van een gletsjer (Skaftafellsjökull) vanop ooghoogte.

A propos : om de IJslandliefhebbers nog wat zotter te maken

Dit tart alle verbeelding

Comment

Paul, gij zijt echt IJslandfreak, gepassionneerd in de hoogste graad

Nooit aan gedacht om IJslandtrips voor fotografen te leiden ?
          www.damafoto.be
          Facebook Damafoto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
            Je hebt al een eerste klant aan mij alvast!
            facebook

500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cytochrome

Je hebt al een eerste klant aan mij alvast!
              Oei, "leiden" had ik geschreven he, niet "lijden"
              www.damafoto.be
              Facebook Damafoto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                Paul, gij zijt echt IJslandfreak, gepassionneerd in de hoogste graad

Ja, het begint zo stilaan een beetje ziekelijk te worden
                Mijn dochter is ook terug thuis van 3 weken IJsland per 4x4. Is in alle staten met compleet afgebleekt haar en gebruind van de zon
                Met haar IJslandse pull en hoogblond ziet ze er behoorlijk IJslands uit, allé ze heeft toch twee keer de opmerking gehad.

Trips leiden ? Om eerlijk te zijn heb ik daar ooit eens voor gekeken, maar ik heb al snel gemerkt dat je in een keurslijf gestopt wordt en met een strak schema moet werken waarbij alles geboekt is
                Niet mijn ding.

Maar het wordt gedaan hoor, verleden jaar zo'n 4x4 bus gezien met alleen maar fotografen (jongens wat voor materiaal er uit die bus kwam).
                Ik had juist gedaan (valavond, zelfs bijna donker) toen zij begonnen. Dat kan toch niet veel gegeven hebben dacht ik zo.....

Comment

Goed gezien - mooie textuur en fraai kleurcontrast. Beeld is wel wat vlak qua contrast. Ik heb even een snelle aanpassing gedaan om te laten zien wat ik bedoel. Misschien vind je het niks, maar je kunt in ieder geval zien dat er veel details in het beeld verscholen waren (water).

Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

Comment

Prachtige detailopname, met bizarre kleuren! De update van Marsel is het neusje van de zalm
                    Mijn website: http://dutchmountainscapes.blogspot.com/

Comment

Speciaal! (Het ziet er gelijk uit als een landkaart uit mijn oude schoolatlas).
                      Website: http://vvbelleg.jalbum.net/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marsel van Oosten Bekijk bericht
                        Goed gezien - mooie textuur en fraai kleurcontrast. Beeld is wel wat vlak qua contrast. Ik heb even een snelle aanpassing gedaan om te laten zien wat ik bedoel. Misschien vind je het niks, maar je kunt in ieder geval zien dat er veel details in het beeld verscholen waren (water).
                        Bedankt voor je input Marsel! Ik apprecieer dit!
                        Mijn foto is inderdaad vrij contrastloos: de reden daarvoor is dat er op dat veld een constante rook hangt (stoom) en dat zorgt er voor dat het beeld contrastloos wordt. In een eerste bewerking ben ik inderdaad ook uitgekomen bij een beeld zoals de jouwe ongeveer omdat ik mijn histogram optimaal wou benutten. Maar ik vond net iets te ver af staan van wat hetwerkelijk was (uiteraard een persoonlijk ke keuze). Daarom heb ik het contrast teruggeschroefd om zoveel mogelijk natuurgetrouw te blijven (al was mijn blauw nog te blauw zoals boven aangegeven). Maar ik geef je gelijk dat er misschien iets meer contrast bij mag. Daarom een 2e update (lichte S-curve toegepast) die volgens mij een mooi compromis is tussen werkelijkheid en "get the most out of your picture"...
                        Laat maar weten wat je er van denkt...
                        facebook

500px

Comment

Knappe 2e up
                          www.damafoto.be
                          Facebook Damafoto

Comment

een mooi compromis is tussen werkelijkheid en "get the most out of your picture"...
                            Laat maar weten wat je er van denkt...
                            De vraag is in hoeverre de werkelijkheid van belang is. In dit specifieke geval is het voor de kijker niet duidelijk dat dat verminderde contrast het gevolg is van stoom, en dus wordt de vlakheid van het beeld door niemand begrepen. Persoonlijk zou dat voor mij al reden genoeg zijn om de werkelijkheid los te laten en gewoon iets te maken dat ik zelf mooi vind. Even wachten op wat wind was ook een mogelijkheid geweest.

Het ligt ook een beetje aan de foto - als het een grotere scene was geweest met meerdere elementen op verschillende afstand van de camera - meer diepte - dan had je door de stoom verschil gezien tussen objecten die dichtbij de camera staan en die verder weg staan, zoals bij mist. In zo'n geval zou ik het contrast nooit zo opvoeren, omdat het voor iedereen gelijk duidelijk is waarom het zo laag is.

Kortom, mijn voorkeur gaat hier uit naar de versie met het meeste contrast.
                            Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

Comment

Mooi abstract beeld.
                              Mvg,
                              Eddy
                              Smaken verschillen

Comment

Mijn foto is inderdaad vrij contrastloos: de reden daarvoor is dat er op dat veld een constante rook hangt (stoom) en dat zorgt er voor dat het beeld contrastloos wordt. In een eerste bewerking ben ik inderdaad ook uitgekomen bij een beeld zoals de jouwe ongeveer omdat ik mijn histogram optimaal wou benutten. Maar ik vond net iets te ver af staan van wat hetwerkelijk was (uiteraard een persoonlijk ke keuze). Daarom heb ik het contrast teruggeschroefd om zoveel mogelijk natuurgetrouw te blijven (al was mijn blauw nog te blauw zoals boven aangegeven). Maar ik geef je gelijk dat er misschien iets meer contrast bij mag. Daarom een 2e update (lichte S-curve toegepast) die volgens mij een mooi compromis is tussen werkelijkheid en "get the most out of your picture"...
                                Ik begrijp het.
                                Zelf ken ik maar een minimum van Fotoshop (maar het boek van Kellby ligt hier al gereed ). Ik ga me dus niet moeien met dingen waar ik niks van afweet maar die stoom op bepaalde plaatsen is soms ergerlijk. Je speelt niet alleen contrast kwijt maar ook scherpte, zeker als je heel dichtbij moet komen zoals bv bij die zwavelkristallen die in die "gaten" groeien, er komt daar constant stoom uit. Natuurlijk is het ook een kwestie van een beetje geluk hebben, als de wind goed zit (zoals Marsel zegt) maar soms kan je daar lang op wachten....
                                Als de stoom dan nog voldoende condenseert krijg je wolkvorming en dan gaat het nog maar bepaalde onderwerpen zijn bijna hopeloos.

Hoe dan ook : ik vind dit een hele, hele mooie meer bepaald door het onwerkelijke aspect.

Comment

Working...
                                X