>Klik hier voor grote versie<
De jaarlijkse Namibië workshop is een paar dagen geleden afgelopen, en momenteel zit ik in Zuid Afrika ter voorbereiding van een nieuwe. Hoewel dit al mijn tiende bezoek aan Namibië was, verveelt het voor geen moment. Het is een absoluut voorrecht om in de betoverende landschappen van dit prachtige land te mogen rondlopen en en er te fotograferen.
Wonderlijk is het dat ik na al die jaren nog steeds nieuwe composities zie die ik in de jaren ervoor kennelijk over het hoofd heb gezien. En dat terwijl ik de locaties allemaal kan dromen en de meeste bomen en rotsen in foto's van anderen kan herkennen. Blijkbaar werken je hersenen de ene keer anders dan de andere. De ene dag kost het moeite om ook maar één fatsoenlijke foto te maken, de volgende dag zie je opeens overal de composities voor het oprapen liggen. Inspiratie is een vreemd ding.
Dit groepje bomen heb ik tijdens de workshop van vorig jaar voor zonsopgang gefotografeerd, gebruik makend van de rode voorgloed die alleen voorkomt als er wolken zijn om het licht te reflecteren. Na het nodige heen en weer manoeuvreren koos ik dit standpunt. Een andere mogelijkheid was er wat mij betreft niet, want de kleinste verandering in standpunt leverde onmiddellijk overlappingsproblemen op.
Marsel
Comment