>Klik hier voor grote versie<
In Maart heb ik uitgebreid in IJsland gereisd voor het opzetten van een fotografiereis naar dit spectaculaire land. Ik wilde behalve alle voor de hand liggende locaties vooral ook onbekende plekjes ontdekken en fotograferen, en heb dat ook gedaan, maar uiteraard heb ik de iconen niet links laten liggen.
Een van de meest bekende plekken in IJsland voor fotografen is ongetwijfeld het gitzwarte lavastrand bij Jökulsarlón. Stukken ijs die van de gletsjer zijn afgebroken spoelen uiteindelijk op het strand aan en dat levert surrealistische plaatjes op.
Een van de dingen die mij was opgevallen tijdens mijn voorbereiding, was dat vrijwel geen enkele fotograaf op deze locatie gebruikt maakt van mensen in de foto. Gevolg is dat ik geen goed idee had van de grootte van de stukken ijs die ik in de foto's op het internet tegenkwam. Pas toen ik er zelf stond, zag ik dat de ijsbrokken veel groter waren dan ik dacht. Dat was dan ook de reden dat ik besloot om vooral een paar foto's te maken met een menselijk element erin als schaalreferentie.
In dit geval heb ik mijn vrouw Daniella gefotografeerd die tussen de stukken ijs stond te filmen. Nu zie je pas hoe groot de stukken ijs zijn, maar op sommige dagen waren ze vele malen groter dan dit. Het was op deze ochtend flink bewolkt, en dat gaf mooi zacht, contrastarm licht. Ik heb een sluitertijd van een halve seconde gebruikt om het terugtrekkende water te benadrukken.
Overigens is de videoclip die Daniella heeft gemaakt van onze reis het bekijken meer dan waard: Iceland Winter Wilderness (videoclip)
Comment