Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Eergisteren een klein tourke in het land van Mortierke gemaakt. Het mooie licht moest ik missen. Maar dan eerder het grauwe karakter proberen vast te leggen
Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikkeBekijk bericht
Vinny ik vind het een mooie compositie hoor.
En de wolken doen het wel/maar ik zie ook nog sporen van blenden...
Dit is geen blend, Pascal En in die zone die jij en ik zien en bedoelen heb ik zelfs niet met een adjustment brush bezig geweest.
Maar snap heel goed wat je bedoeld. Ik heb dit niet als ik de foto afwerk, maar na het verkleinen & verscherpen komt dit wel voor. Dit is sinds ik LR4 gebruik. Nochtans heb ik het naverscherpen minimaal gehouden. Zal weer een nieuwe manier moeten zoeken van verkleinen/naverscherpen.
Dit is geen blend, Pascal En in die zone die jij en ik zien en bedoelen heb ik zelfs niet met een adjustment brush bezig geweest.
Maar snap heel goed wat je bedoeld. Ik heb dit niet als ik de foto afwerk, maar na het verkleinen & verscherpen komt dit wel voor. Dit is sinds ik LR4 gebruik. Nochtans heb ik het naverscherpen minimaal gehouden. Zal weer een nieuwe manier moeten zoeken van verkleinen/naverscherpen.
Die mannier van Mortierke die werkt goed..Al gebruikte ik deze methode ook reeds geruime tijd..
Mvg, Pascal,Schoonspikke
Als je schiet..schiet dan raak! 500 PIXHuawei P30 PRO
Maar dan eerder het grauwe karakter proberen vast te leggen
En dat is jou goed gelukt
Ik heb dikwijls hetzelfde probleem bij het verkleinen. Om dit op te lossen (methode Mortieren) laat ik de verscherping op de horizon ervan tussen door het gebruik van maskers. Iets meer werk maar wel effectief..
Ik heb dikwijls hetzelfde probleem bij het verkleinen. Om dit op te lossen (methode Mortieren) laat ik de verscherping op de horizon ervan tussen door het gebruik van maskers. Iets meer werk maar wel effectief..
Supertip! Bedankt!
Ik ben de foto eens opnieuw aan het processen en heb in LR4 ontdekt dat je de slider "helderheid" (dus die soft-hard slider) zeer zachtjes maar mag beroeren.
Het is in de nieuwe LR toch effekes wennen om dat algemene sliders meer lokaal reageren dan vroeger.
Mooie compo, en knap de sfeer van het grauwe weer weten weer te geven.
Heb al veel gelezen en tutorials gekeken over LR4, 1 ding wat je vaker tegen komt is dat de helderheid schuiver een stuk krachtiger werkt als bij LR3, met andere woorden je kunt hem minder ver schuiven.
Het nadeel van het creeren van halo`s met het schuifje halo`s in LR3 is wel verholpen in LR4.
Trok ik vroeger de helderheid rustig naar 50-60 dat kun je nu beter laten inderdaad.
P.S zie nu de update.
Is nog beter, zo te zien heb je niet alleen de horizon aangepast. Heel de foto ziet er net nog iets detalrijker uit.
Mooie compo, en knap de sfeer van het grauwe weer weten weer te geven.
Heb al veel gelezen en tutorials gekeken over LR4, 1 ding wat je vaker tegen komt is dat de helderheid schuiver een stuk krachtiger werkt als bij LR3, met andere woorden je kunt hem minder ver schuiven.
Het nadeel van het creeren van halo`s met het schuifje halo`s in LR3 is wel verholpen in LR4.
Trok ik vroeger de helderheid rustig naar 50-60 dat kun je nu beter laten inderdaad.
P.S zie nu de update.
Is nog beter, zo te zien heb je niet alleen de horizon aangepast. Heel de foto ziet er net nog iets detalrijker uit.
Je hebt volledig gelijk hoor wat je stelt betreft LR4
Ik heb de foto inderdaad even helemaal opnieuw geprocessed. De helderheidsschuiver gelaten voor wat hij is.
Ik heb de kritieken, die heel terecht waren, ter harte genomen, waarvoor dank! Het is wat mij betreft een betere foto geworden.
Update is idd stukken beter, maar mis de dramatiek in de lucht nu wel. Ziet ook wat groen imho...
Nie makkelijk he
Nee, idd niet... Maar voor "gemakkelijk" gaan we hier niet, he?
Ik heb de kleurtemperatuur ietske aangepast, zag echt wel te geel hoor.
De update leunt het dichtst aan bij wat voor naturel moet doorgaan. Je kunt zoveel nuances leggen als je wil.
Probleem bij de orginele was, dat het "laagje dramatiek" (overal aanwezig, zie windbomen) veroorzaakt werd door die bewuste helderheidsslider. Bij verkleinen en verscherpen werd dit (te) veel geaccentueerd in het algemene beeld.
Nu, ik zal er nu ook niet teveel studie aan wijden hoor. Daarvoor is het beeld -voor mij- ietske te simpel.
Nu, ik zal er nu ook niet teveel studie aan wijden hoor. Daarvoor is het beeld -voor mij- ietske te simpel.
Bruno das nog nie zo een slecht idee....
Ik wil maar effe zeggen dat die van de zee bakken meer potentieel heeft en dat ge over deze zeker uw hoofd nie moet breken.
Ik zie trouwens bij de update nog steeds wat restjes en vind ik "met" de eerste de betere...
Mvg, Pascal,Schoonspikke
Als je schiet..schiet dan raak! 500 PIXHuawei P30 PRO
Comment