Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Als dat geen gouden licht is. Mooie uitsnede
Misschien kleiner diafragma zodat de bergranden er scherper op staan? (of komt het door verkleining?)
Door het gebruik van telelens trekt het landschap hier optisch in elkaar. De afstand tussen boom en eerste rand schat ik in op 20/30 meter, de tweede rand zal misschien 50 meter vanaf de boom zijn. Met een kleiner diafragma gaat dat technisch niet lukken, vanwege dat dit telelens is. Plus, deze lens is geslepen om scherp te zijn op f 2,8, vanaf F 8 wordt de onscherpte wel duidelijker natuurlijk, maar de scherpte zelf al minder.
Nu hoeft van mij een beeld ook niet altijd een grote DoF te hebben, naar mijn idee zit sfeer juist ook in de onscherpte, maar dat is smaak natuurlijk,
groetjes,
Loulou
Bedankt voor je uitleg.
Nu gaat bij een kleiner diafragma de onscherpte (verkregen door het afwijken van de sweet spot), in het niets op ivm met onscherpte die je krijgt bij een groter diafragma.
Moeilijk om neer te pennen dit :-)
Niet helemaal hoor, mijn huidige telelens ( 200-400 mm f 4) presteert een hele mooie scherpte nog op f 16, mijn oude 400 f 2,8 lens echt niet, de beeldkwaliteit van beide lenzen op 400 mm en F 16 is duidelijk anders.
Maar, ook die lens verkrijgt niet een Dof op dit bereik en over die afstand natuurlijk niet beide ruggen scherp, keuzes en beperkingen hè;-))
Groetjes,
Loulou
Een minimalistisch landschap met een fine-art inslag.
Vooral het cinema-formaat in combinatie met de langgerekte lijnen die het nog eens versterken.
Ik mis dat gevoel als je met de top van je duim over de toppen van je wijs- en middenvinger wrijft, snap je?
Ik moest wat aan Marcel denken, en toch meteen ook weer niet meer.
Comment