>Klik hier voor de grote versie<
Deze foto is genomen tijdens de landschapsworkshop in Turkije vorig jaar.
Ik heb in mijn landschapswerk een uitgesproken voorkeur voor surrealistische locaties met sterke, grafische vormen. Dat verklaart ook gelijk de fotoreizen naar Namibië, Utah en dus ook Turkije. Voordat ik een fotoreis organiseer, zorg ik eerst dat ik er minstens een keer zelf uitgebreid ben geweest. Ik wil het hele gebied helemaal binnenstebuiten hebben gekeerd en precies weten wat het allemaal te bieden heeft, vooral de plekjes die niet op het internet of in de Lonely Planet te vinden zijn.
Een bijzondere foto maak je tegenwoordig niet meer zo makkelijk, want alles is al een miljoenmiljard keer gefotografeerd. Dan helpt het uiteraard als je een bijzonder onderwerp weet te vinden, een bijzonder standpunt, of een bijzonder moment. Deze plek is met name bekend van foto's die vanuit luchtballonnen genomen worden, maar een stuk minder vanaf de grond, en al helemaal niet vanaf de grond met tientallen ballonnen.
Mensen die eerder deze maand op mijn Seminar Natuurfotografie zijn geweest, weten dat dat geen toeval is. Zorgvuldige voorbereiding en planning heeft ervoor gezorgd dat we met de groep foto's hebben kunnen maken van een zeer surrealistisch landschap dat door de toevoeging van de ballonnen zelfs nog vreemder is geworden.
Een dag later zijn we zelf met z'n allen een ballon in gegaan om het bizarre landschap vanuit de lucht te fotograferen.
Comment