Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Iedereen nogmaals dank voor de reacties.
Pascal, je bent niet de enige hoor, ik zie het zelf ook.
Ben met deze foto een behoorlijke tijd bezig geweest tot deze naar mijn zin was.
Ik denk dat je vooral de boomtoppen bedoelt, en hier zit ook een beetje het probleem.
Oorzaak is niet het verscherpen, maar word veroorzaakt tijdens het blenden. Het is natuurlijk wel een foto met een heel groot dynamisch bereik. ( Mogelijk is dat de oorzaak )
Verscherpen doe ik altijd volgens de manier van Mortierke, en dit versterkte hier wel het oververscherpte effect in de boomtoppen. Wat ik dus heb gedaan is verkleinen/verscherpen in 2 stappen, en tijdens de laatste stap verscherping een laagmasker gebruikt , en van de boomtoppen weer de verscherping ongedaan heb gemaakt met het penseel.
update ,met rechte horizon is beter , mooi zo sorry, maar ik zie het niet in de bomen voor mij dus alles ok
Dat probleem heb ik jammer genoeg zelf ook een beetje.
Zag wel dat het niet helemaal lekker zat, maar ik zie de witte randjes niet.
Betekend wel dat het in het verkleinen/verscherpen zit, en dan ook specifiek alleen deze foto. Zal op de 1e stap verscherpen ook nog een laagmasker leggen. Ben benieuwd of het helpt. Zal dan de update vervangen.
Edit:
Update geplaatst met 2X een laagmasker over de boomtoppen tijdens de verscherpingsstappen. Ben benieuwd.
een mooi winters landschap
kom er zelf niet aan toe, moet steeds werken als de zon eenmaal hoog genoeg staat voor dit soort plaatjes
Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/
Update is wel weer beter, maar nog steeds witte randjes.
Je ziet het bvb heel goed aan die boom uiterst rechts links van die 3 bomen.
Thanks, Boomtoppen zat nu geen verscherping meer op, zal dus toch een minihalo zijn van het blenden, die dan versterkt word door het verscherpen, aangezien het weer minder is.
Weet je wanneer ik de randjes wel zie, als ik onder een extreme hoek naar mijn beeldscherm kijk. Of dit nu de oplossing is
Zolang het bij deze foto blijft kan ik er wel mee leven.
Knap licht en de boomschaduw goed in de compo verwerkt !
Ik zou ook de horizon recht zetten. Als je niet wil dat de bomen scheef staan, kan je horizontale perspectiefcorrectie doen, maar zal je wel een stuk van de compo verliezen.
Helemaal mee eens. Zeer sfeervolle winterse foto.
Groetjes,
Myriam
Canon 5D mark III - EF 17-40mm F4.0 L - EF 24-105mm F4.0 L & Sony SLT A55V - Tamron Macro 90mm F2.8 www.myriamvos.jalbum.net of facebook
Comment