Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Schitterend!
320 sec belichting? Doe je dat met een timer of hoe werk je? Met of zonder grijsfilter?
Gr.
Danny
Een beetje toelichting hoe deze foto tot stand kwam...
Het is een enkele belichting, waarbij ik per se de maan buiten beeld wou, om overstraling en een lichtspoor te vermijden.
Bij het afdrukken zat de maan net achter die gevel, maar tijdens het belichten (meer dan 5min) kwam ze dan toch in beeld vanaf de 4e minuut.
Dit gaf me dus het beste van de 2 werelden, ik kreeg de maan toch op de foto, maar gedurende een korte tijd.
Ter voorbereiding van het shot heb ik foto's genomen op ISO12800, om scherpstelling en compositie te controleren, maar ook om de belichting te meten. Mijn camera geeft niet meer dan 30sec aan. Zo kon ik omrekenen hoeveel sec ik moest belichten op ISO400.
320 sec op Bulb, met een afstandsbediening, die tevens een timerfunctie heeft (timer - interval - delay).
Geen grijsfilter gebruikt, want ik zag nu al geen steek door de zoeker.
Het was al pikdonker, en er was zelfs geen opvallend licht van de maan.
Bij "Capilla de la Luna" viel het maanlicht nog op de kapel, maar hier dus niks.
Dit was voor mij een eerste experiment, en ik was enorm verbaasd hoe gevoelig een sensor is, en dus veel meer kan capteren dan we zelf kunnen waarnemen.
Een beetje toelichting hoe deze foto tot stand kwam...
Het is een enkele belichting, waarbij ik per se de maan buiten beeld wou, om overstraling en een lichtspoor te vermijden.
Bij het afdrukken zat de maan net achter die gevel, maar tijdens het belichten (meer dan 5min) kwam ze dan toch in beeld vanaf de 4e minuut.
Dit gaf me dus het beste van de 2 werelden, ik kreeg de maan toch op de foto, maar gedurende een korte tijd.
Ter voorbereiding van het shot heb ik foto's genomen op ISO12800, om scherpstelling en compositie te controleren, maar ook om de belichting te meten. Mijn camera geeft niet meer dan 30sec aan. Zo kon ik omrekenen hoeveel sec ik moest belichten op ISO400.
320 sec op Bulb, met een afstandsbediening, die tevens een timerfunctie heeft (timer - interval - delay).
Geen grijsfilter gebruikt, want ik zag nu al geen steek door de zoeker.
Het was al pikdonker, en er was zelfs geen opvallend licht van de maan.
Bij "Capilla de la Luna" viel het maanlicht nog op de kapel, maar hier dus niks.
Dit was voor mij een eerste experiment, en ik was enorm verbaasd hoe gevoelig een sensor is, en dus veel meer kan capteren dan we zelf kunnen waarnemen.
weerom super Danny ,iedere keer denk ik het kan niet meer beter maar iedere keer sta ik opnieuw verwonderd ,
ook tof dat je bereid bent om uitleg te geven hoe deze tot stand kwam zo kunnen we ook heel wat bijleren ,thanks
weer een mooie vooral hoe het maanlicht door de poort komt kan mij wel bekoren.
de hoge iso is inderdaad altijd de manier om te weten te komen wat je juist in beeld hebt en dan maar rekenen. ik doe dit persoonlijk niet met afstandbediening met timer maar met een gewone en een horloge met timer van €5.
Danny,
ik vind hem iets te helder: het nacht effect komt minder uit en door de helderheid zijn de sterresporen eerder minuscule streepjes
imho liever een belichting van 60 sec en bijkomende belichtingen voor de trails
Danny,
ik vind hem iets te helder: het nacht effect komt minder uit en door de helderheid zijn de sterresporen eerder minuscule streepjes
imho liever een belichting van 60 sec en bijkomende belichtingen voor de trails
Comment