>Klik hier voor grote versie<
Even een snel berichtje vanuit Londen waar ik zojuist de prijsuitreiking van het Veolia/BBC Wildlife Photographer of the Year gala heb bijgewoond. Mijn foto 'Moonlight over Aloba' werd door de jury geselecteerd uit meer dan 41.000 inzendingen - een ongelofelijk aantal.
De Aloba rotsboog bevindt zich op het Ennedi plateau in noord-oost Tsjaad, dichtbij de grens met Soedan. Het is wat mij betreft een van de mooiste rotsbogen ter wereld. En een van de grootste, want hij is maar liefst 122 meter hoog. Gezien de locatie is het tevens een van de minst bezochte bogen. Reizen naar dit gebied is problematisch vanwege het gebrek aan faciliteiten, politieke onrust en ontvoeringsgevaar, dus het was er lekker rustig. Tijdens onze drie weken lange expeditie in deze regio hebben we geen enkele andere auto gezien.
Ik wilde deze boog graag 's nachts fotograferen, dus ik had mijn bezoek zorgvuldig gepland zodat er voldoende maanlicht zou zijn om als lichtbron te gebruiken. Geen volle maan, want dat zou veel te fel zijn geweest waardoor je geen sterren meer zou kunnen zien. Overdag heb ik allerlei composities en standpunten uitgeprobeerd en ik besloot uiteindelijk voor deze simpele oplossing te kiezen, met een van de kleine boompjes centraal onder het midden van de opening als belangrijk schaalelement.
[D3s, AF-S 24-70/2.8, 15s @ f/2.8, ISO 2500]
Comment