Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
leuke sluitertijd maar zou dan wel verwachten dat de rest scherp is..
Wat is de rest? Wat is er dan scherp en waarom is de rest onscherp met die sluitertijd?
Is niet uit de hand genomen, maar dat hoef ik natuurlijk niet te vertellen.
Graag uitleg van een deskundige.
Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.
Wat is de rest? Wat is er dan scherp en waarom is de rest onscherp met die sluitertijd?
Graag uitleg van een deskundige.
Ik ben dan wel geen deskundige, maar mijn zgn. "boerenverstand" zegt mij wel dat er in die mast beweging kan zitten door de geweldige krachten die vrijkomen als zo'n turbine aan het draaien is.
Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwersBekijk bericht
Ik ben dan wel geen deskundige, maar mijn zgn. "boerenverstand" zegt mij wel dat er in die mast beweging kan zitten door de geweldige krachten die vrijkomen als zo'n turbine aan het draaien is.
Hier kan ik wel in volgen. Ook het diafragma (f/29) kan er iets mee te maken hebben; ze zeggen toch altijd dat er diffractie kan optreden bij zeer kleine diafragma's. Of misschien is het gewoon een kwestie van verscherpen bij het verkleinen.
Mooi vastgelegd wel. Knap hoe je de wieken hebt vastgelegd.
Volgens mij is de onscherpte te wijten aan beweging tijdens de belichting, gezien ook de omgeving niet scherp is.
Het zou mij sterk verwonderen dat de beweging van de wieken zich doorzet in de mast. Denk dat er anders al veel van die molens zouden gaan 'vliegen' zijn
Het gebruik van een statief kan nog steeds onscherpe beelden opleveren :
- stabiliteit statief (vrnl in de kop) --> Welk statief heb je gebruikt ?
- stabiliteit van de ondergrond
- trillingen opklappende spiegel --> heb je mirror-lock-up gebruikt ?
- trillingen tijdens afdrukken --> heb je afstandsbediening / draadontspanner gebruikt ?
- beeldstabilisator afgezet ? (indien van toepassing)
- hevige wind, wat aan de molen te zien niet ondenkbaar is ?
Volgens mij is de onscherpte te wijten aan beweging tijdens de belichting, gezien ook de omgeving niet scherp is.
Het zou mij sterk verwonderen dat de beweging van de wieken zich doorzet in de mast. Denk dat er anders al veel van die molens zouden gaan 'vliegen' zijn
Het gebruik van een statief kan nog steeds onscherpe beelden opleveren :
- stabiliteit statief (vrnl in de kop) --> Welk statief heb je gebruikt ? Manfrotto 055XPROB Pro en een 327 RC2 kop
- stabiliteit van de ondergrond Korenveld, niet erg stabiel
- trillingen opklappende spiegel --> heb je mirror-lock-up gebruikt ? Neen
- trillingen tijdens afdrukken --> heb je afstandsbediening / draadontspanner gebruikt ? Afstandbediening gebruikt
- beeldstabilisator afgezet ? (indien van toepassing) Neen
- hevige wind, wat aan de molen te zien niet ondenkbaar is ? Heb een ND4 & een ND8 opgezet om een langere sluitertijd te bekomen om alzo meer beweging van de wieken te bekomen.
Heb de mij toch bekende technieken niet allemaal uitgevoerd. Waarschijnlijk vandaar.
Volgende keer mijn statief ook nog verzwaren met mijn fototas voor meer stabiliteit.
Bedankt, Danny, voor je tijd en om mij er aan te herinneren wat te doen.
Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.
Wat misschien ook nog kan is dat na het focussen en de compositie bepalen je de autofocus schakelaar op je lens niet hebt uitgezet. Als je dan je afstandsbediening indrukt zoekt ie opnieuw een scherpstelpunt... (heb ik ook al tegengekomen)
Wat misschien ook nog kan is dat na het focussen en de compositie bepalen je de autofocus schakelaar op je lens niet hebt uitgezet. Als je dan je afstandsbediening indrukt zoekt ie opnieuw een scherpstelpunt... (heb ik ook al tegengekomen)
Is ook een mogelijkheid. Nog niet aan gedacht.
Comment