Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ach, die voorgrond. Ik kijk er over heen. Tracht iets anders te zien en heb het gevoel dat
die wolken de bergen trachten na te bootsen, maar dan hoger en grootser. Kan dat? Tuurlijk.
Je ziet het zo vaak. Mooi, Les.
Denk als een van onze noorderburen wild zal zijn van die wolkenhemel, ik ook trouwens.
Te veel voorgrond? Ik denk het niet en alleszins niet voor mij.
Heel prachtige belichting als ik zo die contrasten zie.
Voor mij is dit een foto die "af" is, prachtig werk Les.
Grtz, RF
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Mooie foto
Heb je hem al eens bekeken met een stukje lucht erboven af; dat geeft meteen een ander effect; meer diepte. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik het origineel niet goed vind he.
Dank je voor de mooie commentaren. Zoals gezegd was land, zee, lucht geen twee minuten hetzelfde, grote dreigende wolken (wat ik hier speciaal mooi vind is die stapelwolk die een schaduw werpt op het water) die op een mum van tijd uiteenstuiven. Deze foto is in tegenlicht gemaakt, wel niet met de zon in beeld, maar toen ik foto's begon te maken met de rug naar de zon, was nauwelijks nog een wolk te bespeuren. Ik heb ook foto's met minder (tot geen) land, maar ook hier (zoals bij andere van mijn Cornwall foto's) laat ik de verschillende elementen meespelen en op elkaar inwerken...
Ik heb ook wat meer drama geprobeerd in de lucht (zoals in mijn eerste Cornwall foto "one gloomy morning..."), dmv een gradientfilter in LR3, maar dan miste ik weer die speciale helderheid, als je begrijpt wat ik bedoel. Deze is afwerkt in Aperture, met zeer weinig "bijsturing", bijna naturel, mijn dogma.
Een hele mooie Les !
Vind de balans tussen VG en lucht wel heel evenwichtig en natuurlijk. Lichtere voorgrond zou het alleen maar onnatuurlijker doen over komen denk ik.
Je weet mss dat er gezegd wordt dat ik arendsogen heb he ?
Kan het dan ook niet laten te delen wat ik zie...
Boven de rotspartijen, grenzend aan de wolken, zitten soms scherpe witte randjes.
Denk dat dit door de selectie komt van het blenden (alhoewel ik denk dat jij dit niet toepast), of door het afzonderlijk bewerken van lucht / voorgrond dmv een selectie (wat eigenlijk op het zelfde neerkomt).
Misschien daar een iets zachtere rand nemen, of het selectiemasker wat blurren...
That's the way I like it !!
Dat is ook mijn dogma !
Ook al is dit niet mogelijk zonder nabewerking, maar dit beschouw ik zelf niet als bewerking als dusdanig.
Dit is de foto tunen om de werkelijkheid te reproduceren... Zelfs layer blending valt voor mij onder deze noemer, omwille van de technische beperkingen van de sensors...
Bedankt, Dama. Nogmaals: je weet hoe ik jouw oordeel waardeer.
Gek genoeg ben ik nog niet aan blending toe. We hebben dat "gesprek" al eens gevoerd bij een foto van jou. Herinner je nog dat ik zei dat ik het jammer vond dat je een dergelijke foto niet kunt maken zonder blending? Wel, ik probeer hier (soms tevergeefs) op de rand te balanceren: namelijk één enkele opname, zo goed mogelijk als het kan naar rechts te belichten, en dan die belichting wat bijsturen, ofwel in Lightroom, ofwel (zoals deze) in Aperture.
Voor de eindverscherping zijn er ook verschillende opties: vroeger was dat vooral USM (unsharp mask), tegenwoordig gebruik ik zeer graag "Mortierkens trukendoos" (smart sharpen), hoewel ik vind dat er bij de laatste verscherping, op 890 pixels (daarna zet ik er nog een z/w randje aan), teveel licht en witte lijnen in mijn beeld verschijnen. Die "fade" ik dan weer, volgens een oude truuk die ik van schoonSpikke geleerd heb (80% luminosity), maar misschien moet dat faden wel sterker gebeuren? Ik weet het niet goed. Alle goede raad is welkom.
Tenslotte heb ik van een collega Mod nog een andere truuk geleerd, namelijk via een highpass filter. Ook die techniek wil ik toepassen en leren gebruiken. Ik houd namelijk altijd graag nog een optie achter de hand, voor het geval iets niet moest gaan.
Aan deze foto, hoewel er uiteindelijk weinig aan bijgestuurd werd, heb ik gisteren lang gewerkt, omdat ik (ik ben eigenlijk een softwareman) Lightroom tegen Aperture wilde uitspelen. Dit is Aperture, waar ik niet meteen een gradientfilter vind. Maar zowel mijn vrouw als ikzelf vonden deze afwerking mooier dan de LR3 versie.
Comment