Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Zeer zorgvuldige compositie gegoten in kleurtjes die je eigenlijk altijd moet bij hebben om
aan een mooi meisje te geven dat je toevallig op je weg ontmoet.
weet niet of de pola de oorzaak hier is, maar vind de lucht niet mooi zo.
vind de lucht niet scherp in tegensteling tot de voorgrond die dan weer (volgens mij) net wat te veel verscherpt is.
toetal plaatje kijkt gewoon niet lekker,
compo is OK.
grt,bouk.
Dank voor de commentaren. De lucht bevatte na een eerste RAW ontruising nog teveel ruis (in het blauw) naar mijn zin, en heeft in de eindafwerking nog een extra ontruising meegekregen, terwijl ik het verscherpen inderdaad enkel voor de voorgrond behouden heb. Je hebt een arendsoog, Bouk!
@Doudeke: jouw teksten zijn telkens zo gevat, zo to the point. Ik zou eigenlijk aan het BoF team willen voorstellen om bij een aantal van de gepubliceerde foto's teksten van jou te gebruiken.
Prachtige kleuren en compo, jammer van de lucht.
Met DFine van Nik Software kan je het onderdeel "Sky" selecteren en dan met een zachte borstel de meeste ruis wegschilderen.
Grtz, RF
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Dank voor die tip! Heb eigenlijk geen klagen over mijn 7D qua ruis, maar merk wel dat blauw een gevaarlijke kleur is wat ruis betreft. Laat dat nou precies mijn lievelingskleur zijn. Maar ik ga zeker Dfine eens vergelijken met de ruisonderdrukking van LR3 die -volgens mij- ditmaal te kort schoot, en daarom gevolgd werd door een extra ruisonderdrukking met Topaz Denoise, enkel op de lucht.
Dank voor die tip! Heb eigenlijk geen klagen over mijn 7D qua ruis, maar merk wel dat blauw een gevaarlijke kleur is wat ruis betreft. Laat dat nou precies mijn lievelingskleur zijn. Maar ik ga zeker Dfine eens vergelijken met de ruisonderdrukking van LR3 die -volgens mij- ditmaal te kort schoot, en daarom gevolgd werd door een extra ruisonderdrukking met Topaz Denoise, enkel op de lucht.
........ Heb eigenlijk geen klagen over mijn 7D qua ruis, maar merk wel dat blauw een gevaarlijke kleur is wat ruis betreft. Laat dat nou precies mijn lievelingkleur zijn.
probeer met dit soort opnamen (wolken en blauwe lucht) niet lager te gaan met je diafragma dan F10.
mijn ervaring met Canon is dan, mooier blauw en wittere wolken.
hier kon dat makkelijk gezien je ET van 500.
gewoon eens uitproberen.
grt,bouk.
Was de lucht onderbelicht ? Ik merk ook vaak dat bij optrekken van de lucht snel ruis te voorschiijn komt.
Ben even terug naar het origineel gegaan en je hebt gelijk: vooral de lucht was onderbelicht (misschien door het gebruik van de pola - dit is een van de eerste foto's nadat ik mijn pola filter gestoken had) en heb ik moeten optrekken.
Ik ga nu eens achter die tip van RF aan, maar alle andere tips ivm voorkomen (best!) of verbeteren (doorgaans nodig!) van ruis in het blauw.
probeer met dit soort opnamen (wolken en blauwe lucht) niet lager te gaan met je diafragma dan F10.
mijn ervaring met Canon is dan, mooier blauw en wittere wolken.
hier kon dat makkelijk gezien je ET van 500.
gewoon eens uitproberen.
grt,bouk.
Toch denk ik dat Bouk daar een punt heeft. Iets dat ikzelf pas begin te begrijpen: het klopt dat je met je diafragma je scherptediepte bepaalt (en voor mij graag: veel scherpte voor dit soort foto's), maar ook je belichtingstijd. En ik vermoed dat de belichtingstijd wel een invloed heeft op de kleuren. Ik denk dat Bouk ook een punt heeft wat Canon betreft: elk merk heeft zowat zijn gevoeligheden, en d'er zijn mensen die een Canon foto beweren te kunnen herkennen aan de luchten!
Het is inderdaad zo als je de foto verscherpt dat het blauw in de lucht daar zeer gevoelig voor is.
Mogelijks dat Canon daar iets meer last van heeft, maar ik denk eerder dat dit zal te maken hebben met de lens.
Soit, dit is met DFine zeer gemakkelijk op te lossen.
Kies dus de tab "sky" en in plaats van op OK te drukken druk je op "Brush".
Neem een zachte borstel en zet de dekking in Ps op 50% of minder (je kunt achteraf altijd iets verhogen) en schilder dan enkel het blauwe in de lucht.
Maar normaal, en vooral met een 5D en 7D zou je geen korrel mogen zien, tenzij, ik zeg wel tenzij, men teveel verscherpt.
En van verscherpen gesproken...... Probeer eens Sharpener Pro van Nik Software en ga op dezelfde manier tewerk als met DFine.
Enfin ja, iedereen heeft zo zijn manier van werken en tips zijn altijd welkom.
Zo gebruik ik niet altijd Sharpener Pro en meestal probeer ik het eerst via het hoogdoorlaat filter.
Dit filter heeft toch iets meer dan verscherpen alleen, bekijk ook maar de kleuren en de diepte achteraf.
Grtz, RF
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Comment