Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ergens onderweg (Vals infrarood)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Ergens onderweg (Vals infrarood)

    De nieuwe Rupselkopke? Of een nieuwe trend?
    Ik voel me niet geroepen deel te nemen aan de trend, maar ik kan er wel van genieten

    Comment


    • #17
      Re: Ergens onderweg (Vals infrarood)

      Hier kan ik best van genieten.
      Ik ben gek op werken. Kan er urenlang gefascineerd naar kijken.

      Comment


      • #18
        Re: Ergens onderweg (Vals infrarood)

        Het is als een wereld die ik voor mezelf zou verzinnen indien ik voor lange tijd zou willen
        verdwijnen.

        Comment


        • #19
          Re: Ergens onderweg (Vals infrarood)

          Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
          Was effe schrikken toen ik dat origineel bestand zag !
          Hoe heb je dit voor elkaar gekregen ?

          Ik kan je volgen wat dat nabewerken betreft. Da's de eigen keuze van de fotograaf.
          Ik hou het het liefst zo natuurlijk mogelijk, waarbij ik de werkelijjkheid als referentie gebruik.
          Ik zou niet kunnen wat sommigen hier doen qua bewerking. Ik heb de skills niet, maar heb vooral de schrik dat het onecht, onnatuurlijk overkomt, en het er dik op ligt dat het geshopt is (en dan bedoel ik niet de basisbewerkingen curves, witbalans, zelfs niet layer-blending).
          Soms krijg je dan zo reacties van "leken" : "A ja, niet moeilijk om zo foto's te maken, met photoshop".
          Je start met een witbalans aanpassing op het raw bestand........je maakt de software wijs dat het bladgroen wit moet zijn door er met de witbalans pipet op te klikken. Dan krijg je een foto met nagenoeg alle bladgroen wit en afhankelijk van het gebruikte ir-filter nog hier en daar wat geeltinten ...de lucht en grond en sommige stukken in de foto blijven echter oranje-rood. Deze foto laad je in photoshop. Je maakt een nieuwe laag waarop je de kanalen blauw en rood wisselt (via channel mixer)omdat je een eerder blauwe ipv rode lucht wenst. De meeste ir fotografen stoppen daarna met de bewerking. ....met als nadeel dat ook de grond(aarde) en sommige delen in de foto nu een blauwe tint hebben.In de stukken die je eerder bruin- rood wilde houden gom je de bovenliggende laag weg . De lucht is na deze bewerking sterk overgesatureerd in blauw....via de verzadiging(image-saturation) laat je de blauwe kleur wat zakken en versterk je de gelige schijn in het bladgroen. Daarna is het naar smaak de andere delen in de foto selecteren via kleurselectie en deze wijzig je naar believen.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #20
            Re: Ergens onderweg (Vals infrarood)

            Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
            Je start met een witbalans aanpassing op het raw bestand........je maakt de software wijs dat het bladgroen wit moet zijn door er met de witbalans pipet op te klikken. Dan krijg je een foto met nagenoeg alle bladgroen wit en afhankelijk van het gebruikte ir-filter nog hier en daar wat geeltinten ...de lucht en grond en sommige stukken in de foto blijven echter oranje-rood. Deze foto laad je in photoshop. Je maakt een nieuwe laag waarop je de kanalen blauw en rood wisselt (via channel mixer)omdat je een eerder blauwe ipv rode lucht wenst. De meeste ir fotografen stoppen daarna met de bewerking. ....met als nadeel dat ook de grond(aarde) en sommige delen in de foto nu een blauwe tint hebben.In de stukken die je eerder bruin- rood wilde houden gom je de bovenliggende laag weg . De lucht is na deze bewerking sterk overgesatureerd in blauw....via de verzadiging(image-saturation) laat je de blauwe kleur wat zakken en versterk je de gelige schijn in het bladgroen. Daarna is het naar smaak de andere delen in de foto selecteren via kleurselectie en deze wijzig je naar believen.
            Hier was ik ook heel benieuwd naar en 'k had zelfs al even geprobeerd met je originele bestand in photoshop maar ik heb het snel opgegeven. Dit verduidelijkt heel veel, bedankt voor je uitleg
            vriendelijke groeten, Kurt
            Mijn foto's
            Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

            Comment


            • #21
              Re: Ergens onderweg (Vals infrarood)

              Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
              Je start met een witbalans aanpassing op het raw bestand........je maakt de software wijs dat het bladgroen wit moet zijn door er met de witbalans pipet op te klikken. Dan krijg je een foto met nagenoeg alle bladgroen wit en afhankelijk van het gebruikte ir-filter nog hier en daar wat geeltinten ...de lucht en grond en sommige stukken in de foto blijven echter oranje-rood. Deze foto laad je in photoshop. Je maakt een nieuwe laag waarop je de kanalen blauw en rood wisselt (via channel mixer)omdat je een eerder blauwe ipv rode lucht wenst. De meeste ir fotografen stoppen daarna met de bewerking. ....met als nadeel dat ook de grond(aarde) en sommige delen in de foto nu een blauwe tint hebben.In de stukken die je eerder bruin- rood wilde houden gom je de bovenliggende laag weg . De lucht is na deze bewerking sterk overgesatureerd in blauw....via de verzadiging(image-saturation) laat je de blauwe kleur wat zakken en versterk je de gelige schijn in het bladgroen. Daarna is het naar smaak de andere delen in de foto selecteren via kleurselectie en deze wijzig je naar believen.
              Wow, impressive !

              Bedankt voor de toelichting
              www.damafoto.be
              Facebook Damafoto

              Comment


              • #22
                Re: Ergens onderweg (Vals infrarood)

                Ben blij dat ik de ietwat oudere topics na mijn vakantie toch nog eens ben gaan doorsnuisteren. Knap en tevens vreemd beeld, ik herken er zowel hersft, winter, zomer als lente in
                De kleuren van de bladeren van de eerste boom links verschillen ietwat met die verder in de rij, waardoor die hoek wat vreemd aanvoelt (al is de foto op zich meer dan vreemd). Vermoedelijk is het kleurverschil afkomstig van het verschil in helderheid?
                Groeten!

                500px / Facebook

                Comment

                Working...
                X