Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mesa Arch bij volle maan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Mesa Arch bij volle maan

    Fantastisch klassewerk.

    Die grote versie daar blijf je naar kijken.
    www.photo-rudi.be

    Comment


    • #17
      Re: Mesa Arch bij volle maan

      De rode kleuren die de boog en rotsen op de voorgrond hebben gekregen vind ik erg geslaagd tegen de blauwige lucht. Wat ik jammer vind dat de boog meer een balk is geworden die voor mij behoorlijk opdringerig door het beeld loopt; alle aandacht lijkt er heen te gaan en de diepte erachter met nog die subtiele bergketens op de achtergrond lijken wel haast geheel te verdwijnen. Dat de boog zo dicht langs de horizon loopt versterkt dit voor mijn gevoel alleen nog maar. Ik denk dat als je nog een wat lager standpunt zou nemen en de boog wat hoger door het beeld laat lopen dat het eea. een stuk fijner wordt. Wat dat betreft vind ik het daarom eigenlijk niet een heel geslaagde plaat en mis ik een beetje het echte "wow" gevoel dat ik zo vaak bij jou foto's krijg.
      WEBSITE | WORKSHOPS | FACEBOOK

      Comment


      • #18
        Re: Mesa Arch bij volle maan

        Mark - dank voor je eerlijke reactie. Ik zal mijn keuzes proberen te verduidelijken. Niet dat het daarmee opeens een goede foto voor je wordt uiteraard, maar dat terzijde.

        Dit is een hele lastige locatie omdat de boog feitelijk tegen de bergwand aangeplakt zit en de opening heel smal is. Als je de vallei in de achtergrond wilt laten zien - en dat wil je, want anders heb je alleen een strook van steen - moet je dicht op de boog en de opening staan; alleen dan kun je daadwerkelijk ook naar beneden kijken. Gevolg is wel dat je nooit de hele boog in je foto krijgt - daar is de afstand gewoon te klein voor. Dit is geschoten op 14mm, dus dat geeft wel wat aan. Dit is ook de reden dat je bij vrijwel alle foto's van deze boog slechts een gedeelte ziet.

        Door een lager standpunt te kiezen, zou ik meer voorgrond krijgen (met een minder interessant textuur dan de boog zelf), zou ik een relatief groter oppervlak van de onderkant van de boog te zien krijgen (met wederom een gladdere en minder interessante textuur), en het belangrijkste: ik zou minder de diepte in kunnen kijken omdat de voorgrond stijgt. De achtergrond zou met andere woorden nog dieper in het beeld beginnen.

        Het is op deze locatie echt passen en meten - centimeter naar links, centimeter naar rechts.

        Dat de horizon zo dicht bij de boog zit, heeft drie redenen. Allereerst omdat meer ruimte meer helderheid introduceert, en dat zou de vallei relatief donkerder maken; lichte delen in een donkere omgeving vragen altijd veel aandacht, en vice versa. Verder wilde ik graag de bergen op de horizon precies laten passen in de vorm van de boog - dat kan maar vanaf een positie. Tenslotte heeft de lucht geen interessante doortekening of detail, en de vallei wel.

        Met deze achtergrondinfo overtuig ik je uiteraard niet, maar het verklaart hopelijk wel waarom de foto eruitziet zoals ie eruitziet. Over alles is nagedacht, maar uiteindelijk: smaken verschillen.
        Last edited by Marsel van Oosten; 12 mei 2011, 12:04.
        Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

        Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

        Comment


        • #19
          Re: Mesa Arch bij volle maan

          Ik kan me ook wel vinden in de vorige opmerking.
          Kan alleen maar zeggen dat ik telkens geniet van je werk al mist dit beeld toch wel wat eigen stijl...die ik van je gewend ben..
          En dan bedoel ik het "wow" en " " gevoel.
          Mvg, Pascal,Schoonspikke
          Als je schiet..schiet dan raak!
          500 PIXHuawei P30 PRO

          Comment


          • #20
            Re: Mesa Arch bij volle maan

            Prachtige foto Marcel - en ook goede uitleg.

            groeten,
            Helen
            vriendelijke groeten, Helen
            Updated WWW.HELENICA.NL
            ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

            Comment


            • #21
              Re: Mesa Arch bij volle maan

              Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
              Ik kan me ook wel vinden in de vorige opmerking.
              Kan alleen maar zeggen dat ik telkens geniet van je werk al mist dit beeld toch wel wat eigen stijl...die ik van je gewend ben..
              En dan bedoel ik het "wow" en " " gevoel.
              Pascal - geen probleem, het kan niet altijd feest zijn.

              Die eigen stijl zit 'm hier voornamelijk in de ongebruikelijke aanpak - het kiezen van een ander moment dan het moment dat door iedereen wordt gepropageerd, en de combinatie van maanlicht en eigen licht. Hetgeen uiteraard geen garantie is voor een goede foto.

              Overigens heb ik liever kritiek dan complimenten, want van complimenten leer je niets.

              Dank voor je reactie.
              Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

              Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

              Comment


              • #22
                Re: Mesa Arch bij volle maan

                Nou ja, van een compliment leer je dat je aardig goed bezig bent, toch?

                Bedankt voor je uitgebreide toelichting! Ik ben niet inneens de foto heel mooi gaan vinden idd, maar snap het dilemma. Ik vind je insteek en wijze van experimenteren overigens wél erg goed. Steeds weer bezig zijn met iets vernieuwends is gewoon erg lastig in deze tijd waarin bijna elke vierkante meter op onze aardbol al tientallen malen gefotografeerd is...
                WEBSITE | WORKSHOPS | FACEBOOK

                Comment


                • #23
                  Re: Mesa Arch bij volle maan

                  Oorspronkelijk geplaatst door Marsel van Oosten Bekijk bericht
                  Pascal - geen probleem, het kan niet altijd feest zijn.

                  Die eigen stijl zit 'm hier voornamelijk in de ongebruikelijke aanpak -
                  .
                  Dank voor je reactie.
                  Dat is de nagel op de kop...en ik daarom ben nog steeds fan.
                  Ik zou er alles voor geven om elke dag op schitterende plaatsen te kunnen fotograferen en alleen maar omdat ik dan wel echt volledig op zou gaan in mijn ding....en te wachten op het juiste moment.
                  Och ja..een mens raakt in zijn eigen buurt nooit uitgekeken toch? Zoals ik hier in de buurt ook..
                  De meeste van mijn foto's vind je in een straal van 10 km terug..
                  Mvg, Pascal,Schoonspikke
                  Als je schiet..schiet dan raak!
                  500 PIXHuawei P30 PRO

                  Comment


                  • #24
                    Re: Mesa Arch bij volle maan

                    Dit is grote klasse, van een fotografische kwaliteit waarvan ik zelf alleen maar kan dromen. Ik ben blij dat jij ook op topics van andere posters reageert, want van iemand zoals jij kunnen wij alleen maar leren!
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #25
                      Re: Mesa Arch bij volle maan

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Dit is grote klasse, van een fotografische kwaliteit waarvan ik zelf alleen maar kan dromen. Ik ben blij dat jij ook op topics van andere posters reageert, want van iemand zoals jij kunnen wij alleen maar leren!
                      100% mee eens

                      Comment

                      Working...
                      X