Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
De oorzaak zit 'm in de extreme tegenlicht situatie. Da's eigenlijk om problemen vrágen.
Ik veronderstel dat dit effect door het glas veroorzaakt wordt en dat objectieven met een nano-coating dat effect minder zullen hebben.
Hoe het verholpen kan worden? Geen idee. Ik heb hier ergens gelezen dat het zou verminderen door ruis toe te voegen.
Googel maar eens op "banding" of "posterisatie".
Op mijn monitor is er een duidelijk onderscheid tussen bootjes en bergen. Ik vind het een mooi en rustgevend beeld.
Voor mij komt het geheel een ietsje te afstandelijk over; ik heb er niet direct contact mee
en dat vind ik jammer. Een bootje op de voorgrond had een wereld van verschil gemaakt,
denk ik. Vind ik.
Oorspronkelijk geplaatst door Jos VanhengelBekijk bericht
De oorzaak zit 'm in de extreme tegenlicht situatie. Da's eigenlijk om problemen vrágen.
Ik veronderstel dat dit effect door het glas veroorzaakt wordt en dat objectieven met een nano-coating dat effect minder zullen hebben.
Hoe het verholpen kan worden? Geen idee. Ik heb hier ergens gelezen dat het zou verminderen door ruis toe te voegen.
Googel maar eens op "banding" of "posterisatie".
Op mijn monitor is er een duidelijk onderscheid tussen bootjes en bergen. Ik vind het een mooi en rustgevend beeld.
@ Jos,
Mijn lens is nano, dus ben ik eens teruggekeerd naar mijn originele RAW om vast te stellen dat die banding daar niet te zien is.
Ik moet dat ergens veroorzaakt hebben in de bewerking en omzetting naar JPEG.
Ben gewoon eens herbegonnen.
@ Doudeke
Ik heb er nog veel mét bootjes dichter op de voorgrond ook hoor
"If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)
@ Doudeke
Ik heb er nog veel mét bootjes dichter op de voorgrond ook hoor
Dank u... laat maar komen, zou ik zeggen. Ik hou van bootjes op de voorgrond. Van de
sfeer die zo'n lichte deining veroorzaakt. Als de gedachten van een oud man aan een mooi
verleden. Als een muziekje bij een vakantie.
Comment