Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Zou nog veel willen bijleren i.v.m met landschappen want niet zo evident als het lijkt. Vraag is hoe je dat kan zonder begeleiding. Heb pas sinds kort een breedhoek lens en alhoewel er best goede plaatjes tussen zitten was het niet eenvoudig de belichting van lucht en land goed in balans te krijgen. Help een filter?
Qua belichting lijkt me dit dik in orde.
Ik heb (nog) niet veel verstand van filters om te zeggen welke filter geschikt zou zijn in dit soort omstandigheden.
Wat ik wel eventueel zou gedaan hebben is ietsje meer voorgrond (of vallei) en ietsje minder lucht gefotografeerd hebben. Het zou het beeld toch nog dat tikkeltje boeiender maken om naar te kijken denk ik.
vriendelijke groeten, Kurt Mijn foto's Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes
Het is niet zo echt goed te zien, maar de wolken onder de blauwe lucht zijn deze die in het dal "hangen". Had liever het contrast van die wolken wat beter gekregen zodat dit duidelijker zichtbaar is...
Zou nog veel willen bijleren i.v.m met landschappen want niet zo evident als het lijkt. Vraag is hoe je dat kan zonder begeleiding. Heb pas sinds kort een breedhoek lens en alhoewel er best goede plaatjes tussen zitten was het niet eenvoudig de belichting van lucht en land goed in balans te krijgen. Help een filter?
grtz
Hoe de belichting in balans te krijgen staat heel veel over geschreven
Zoek maar eens op Exposure blending
Een gradueel ND filter zou kunnen helpen hier,maar je krijgt met een verloop
grijs filter toch altijd een gedeelte donker wat je dan niet zou willen.
Ik maakte de foto met een 85mm lens op DX, niet echt groothoek dus.
Op sommige van jullie landschapsfoto's lijkt het net alsof de lucht naar je toe komt. Ligt dat aan de gebruikte groothoek? Zelfs met een 12mm op DX ziet dat er bij mij anders uit.
Groetjes en bedankt om naar deze foto te kijken en ze te beoordelen. Het is maar zo dat ik nog betere resultaten krijg
Het weer moet uiteraard wat meezitten op die hoogte. Heb gewacht op een late middagzon om een wat zachter licht te hebben. Genomen op de Glacier de Péclet in Frankrijk op een hoogte van 3150m.
Ik post nog een tweede foto net voor zonsondergang
Comment