Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Het is geen HDR
De foto zoals hij uit mijn toestel komt is inderdaad donkerder vooral in de schaduwen dan. Ik zoek in Camera Raw dan een evenwicht tussen de voorgrond lichter maken en het beperken van ruis en dofheid (wat dikwijls niet evident is), daarna worden er nog een aantal zaken lichtjes aangepast in Photoshop (7-punten systeem).
Het is al eventjes geleden dat ik nog HDR toegepast heb net om de redenen die jij aanhaalt ivm dofheid van de kleuren. Ik heb ook al met exposure-blending geëxperimenteerd (niet makkelijk om de overgangen zo natuurlijk mogelijk te houden) en ga dat zeker nog verder gebruiken maar ik heb de techniek nog niet genoeg onder de knie om tot een bevredigend resultaat te komen.
Ik blijf dus verder proberen, leer elke keer weer een beetje bij en dat maakt het voor mij net zo plezant.
Bedankt voor de verduidelijking.
Probeer eens met NOK software Vivesa...google even en kijk wat een wondertool..Het bespaard je een hele hoop werk.
Mvg, Pascal,Schoonspikke
Als je schiet..schiet dan raak! 500 PIXHuawei P30 PRO
Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikkeBekijk bericht
Probeer eens met NOK software Vivesa...
Je bedoelt NIK software waarschijnlijk
(typfoutje, die i en die o zitten ook zo dicht op elkaar op dat toetsenbord)
Dat ga ik zeker eens bekijken, bedankt.
vriendelijke groeten, Kurt Mijn foto's Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes
Mooie foto, prachtig landschap vastgelegd...
Maar die voorgrond is - voor mij toch - te veel opgelicht. Je krijgt zo'n vreemsoortige saturatie als je teveel met hooglichten/laaglichten speelt. (of de varianten ervan: curven, hdr, ...)
Proficiat met je HOFplaats!!
De wolken, je standpunt en comp., de zonnestralen nog mooi te zien in de verte, de mistige sfeer....mooi hoor!
De kleuren hier op de voorgrond misschien toch wel een beetje "te".
Gr Pascale
Comment