Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Landschapsfoto's zonder voorgrondelement en met enkel horizontale lijnen lijken saai en vlak.
Elke horizontale lijn stopt (blokkeerd als het ware) het zicht van de kijker .Zoek een landschapje waar je met je ogen lijnen van helemaal vooraan naar volledig achteraan kan volgen en je hebt reeds een betere versie dan datgene wat je nu laat beoordelen.
@Bouk: die instellingen omdat de trein tegen 200km/h reed. Ik zat uren, uren, uren op de trein en ik vond dit wel geslaagd.
@Rupselkopke: die lijnen van voor naar achter dienen dan om diepte te creëren? Een goede tip die'k zeker eens ga uittesten tot de perfectie.
Wellicht vragen velen zich af waarom ik dit in showcase zette en niet fotobeoordeling --> ik wil graag harde kritieken om te leren en die krijg je vaak niet bij beoordeling (waar men toch "zachter" moet zijn?)
@Rupselkopke: die lijnen van voor naar achter dienen dan om diepte te creëren? Een goede tip die'k zeker eens ga uittesten tot de perfectie.
Die lijnen zorgen voor meer diepte en leiden de ogen van de kijker . Horizontale lijnen doen net het tegenovergestelde ....ze verdelen de foto in horizontale stroken welke eigelijk het zicht telkens opniew blokkeren. Je kan schuine(diagonale) hulplijnen vergelijken met de rails op een spoorweg wanneer je op de sporen staat en in de rijrichting van de trein kijkt.....de sporen zuigen je als het ware mee naar de horizon. Het voorbeeld met de rails geeft het effect wel erg extreem weer....maar je begrijpt wat ik bedoel. Op het eindpunt van deze diagonale hulplijnen plaats je ook best een duidelijk onderdeel in de foto.....een gebouw , een boom of bv een mooie wolkenlucht. oid. Volledig verticale lijnen zijn net zoals horizontale lijnen eerder ongeschikt. Probeer er tevens voor te zorgen dat de diagonale lijnen niet het beeld uit lopen. Die verticale strepen hoeven niet noodzakelijk kaarsrecht zijn. Een slingerende weg, rivierberm, een rij stenen, een schutting , een bomenrij of zelfs wolkenslierten zijn geschikt.
Die lijnen zorgen voor meer diepte en leiden de ogen van de kijker . Horizontale lijnen doen net het tegenovergestelde ....ze verdelen de foto in horizontale stroken welke eigelijk het zicht telkens opniew blokkeren. Je kan schuine(diagonale) hulplijnen vergelijken met de rails op een spoorweg wanneer je op de sporen staat en in de rijrichting van de trein kijkt.....de sporen zuigen je als het ware mee naar de horizon. Het voorbeeld met de rails geeft het effect wel erg extreem weer....maar je begrijpt wat ik bedoel. Op het eindpunt van deze diagonale hulplijnen plaats je ook best een duidelijk onderdeel in de foto.....een gebouw , een boom of bv een mooie wolkenlucht. oid. Volledig verticale lijnen zijn net zoals horizontale lijnen eerder ongeschikt. Probeer er tevens voor te zorgen dat de diagonale lijnen niet het beeld uit lopen. Die verticale strepen hoeven niet noodzakelijk kaarsrecht zijn. Een slingerende weg, rivierberm, een rij stenen, een schutting , een bomenrij of zelfs wolkenslierten zijn geschikt.
Comment