Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Het aantal foto's doet er niet toe. Van 1 foto maak je ook perfect een HDR.
Ik bedoelde dat alles in de foto perfect gelijk uitgelicht is, en dat maakt het onrealistisch. Komt dat nu door meerdere belichtingen te nemen en die samen te voegen, al dan niet met gebruik van HDR-software, of door één enkele opname en die zo te bewerken zodat je dit HDR-effect bekomt, het wordt een bijna onrealistisch effect.
Met een gewone opname is het quasi onmogelijk evenveel helderheid en detail met zo goed als geen schaduw te bekomen in zowel de wolken als de achtergrond als de voorgrond.
Ongetwijfeld heb je voor zo'n effect ook fans, maar persoonlijk ben ik er niet wild van. Meningen verschillen nu eenmaal
Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De SmetBekijk bericht
Het aantal foto's doet er niet toe. Van 1 foto maak je ook perfect een HDR.
Ik bedoelde dat alles in de foto perfect gelijk uitgelicht is, en dat maakt het onrealistisch.
De hele scene was ook bijzonder goed belicht door de zon achter mij. Waarschijnlijk daarom juist dat ik het zo mooi vond.
Komt dat nu door meerdere belichtingen te nemen en die samen te voegen, al dan niet met gebruik van HDR-software, of door één enkele opname en die zo te bewerken zodat je dit HDR-effect bekomt, het wordt een bijna onrealistisch effect.
Met een gewone opname is het quasi onmogelijk evenveel helderheid en detail met zo goed als geen schaduw te bekomen in zowel de wolken als de achtergrond als de voorgrond.
In de nabewerking heb ik juist behoorlijk wat schaduw en contrast toegevoegd, en zonder HDR software, plugins of zoiets. In ACR eerst een negatieve EV compensatie (foto was belicht volgens ETTR), daarna in PS vooral levels/curves op selecties van de foto en dodge/burning, en dit op 2 layers.
Ongetwijfeld heb je voor zo'n effect ook fans, maar persoonlijk ben ik er niet wild van. Meningen verschillen nu eenmaal
Geen probleem hoor.
Ik heb originele raw file online gezet, kan je zelf zien hoever mijn resultaat afwijkt van het origineel: _MG_0380.CR2.
David Leemans Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr
Ik heb die uit nieuwsgierigheid eens gedownload.
Wat een verschil met wat je er van gemaakt hebt !
Eigenaardig geel licht, laag contrast, flets...
Komt dit enkel van de overbelichting, of was dit echt zo'n speciaal licht ?
Je hebt er wel iets goed van gemaakt !
Ik heb die uit nieuwsgierigheid eens gedownload.
Wat een verschil met wat je er van gemaakt hebt !
Eigenaardig geel licht, laag contrast, flets...
Komt dit enkel van de overbelichting, of was dit echt zo'n speciaal licht ?
Je hebt er wel iets goed van gemaakt !
De foto was overbelicht, daardoor ziet alles er initieel inderdaad flets uit. Achteraf gezien had ik niet zoveel moeten overbelichten.
David Leemans Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr
Comment