Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Of ie in sc thuis hoort, daar zal de auteur wel over oordelen, daar hoeft niemand zich van aan te trekken, de foto op zich had ik liever gezien zonder vuilnis en groen op de voorkant dan was het volgens mij een strakker plaatje , maar dat is dan weer mijn mening en ieder zijn gedacht
Haaaa, een controversiële plaat... daar houden we van
Mijn gedachtegang ? Niet gemakkelijk deze !
Ongewoon, letterlijk buiten het normale. Geprobreerd de werkelijkheid te overstijgen en een sterk, nieuw beeld "te schilderen" met de elementen die voorhanden waren.
Toch wringt het plaatje (wat mij betreft). Ik geniet van het strakke rood (met die heerlijke schaduw), en de sterke plaatsing van de grijze elementen. Ik vind de blauwe lucht en de witte wolkjes, als speels en tegenpolig vlak, geniaal. Met deze elementen had je de spelers voor een dijk van een foto.
Maar de beslissing om de rommel en het groen in de voorgrond mee in beeld te nemen vind ik dan jammer. Het breekt het beeld in stukken en leid de aandacht van de andere elementen te veel af. Het zal wel je bedoeling geweest zijn (contrast met de strakheid van de andere elementen en zo), maar ik vind het toch een gemiste kans...
Wat niet belet dat ik bewondering heb voor je zoektocht, het durven streven naar een andere kijk...
Greetz, Kariboe
*Eén duimpje -> ja hoor **Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! ***Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!! Euh... deze quotering is zeer subjectief !
Ook voor mij een knap beeld met goed standpunt (vlakverdeling, compositie) en mooie contrastkleuren (rgb).
Die 'rommel' ervoor. Als fotograaf heb je dan (vaak) de keuze: ofwel neem je de foto zoals de werkelijkheid zich voordoet, ofwel kan je een aantal zaken naar je hand zetten en wat onderdelen gaan verplaatsen. De keuze is aan de fotograaf. Vermits dit niet een foto is die je zomaar eventjes op goedvallend uit 'à la seconde' maakt, zal hij wel een reden gehad hebben om het beeld te maken zoals het nu is.
Het is in ieder geval een technisch goede foto en vind het zeker geen miskozen onderwerp.
Toch vind ik dat een foto iets moet losweken of een verrassing in petto hebben, wat ik hier toch wat mis. Ben er dan ook niet laaiend enthousiast over ...
Aan de andere kant, weekt de foto wel een interessante discussie los. Dus in dat opzicht voor mij zeker geslaagd
Kan je dan aangeven in wat volgens jou "het niet kunnen" schuilt bij deze foto?
Goh, als ik mag antwoorden... ik vind het redelijk rommelig, iets te eenvoudig opgenomen om iets kunstig proberen neer te zetten.
Op dezelfs locatie had je bv wel iets anders kunnen maken die hier totaal anders zou ontvangen geweest zijn, bv werken met kleurvlakken, want je had er mooie vlakken én mooie kleuren.
Ik voelde me zo vrij om met een snelle uitsnede even te illustreren wat ik exact bedoelde. Er waren beslist mooiere verdelingen mogelijk, maar ik had hier enkel jouw foto om het te doen, niet de locatie.
Als je liever hebt dat ik die verwijder, laat 't mij of een moderator dan maar weten!
Ja Frederic, jouw uitsnede heeft ook wel iets. Maar het is een heel andere stijl van foto.
Iets wat ik niet bedoelde te maken toen ik dit beeld zag.
Ik wilde gewoon een dagelijks landschapje maken, een tafereel enerzijds eerlijk in beeld brengen zoals het zich aan mij voor deed (dus met de rommel erbij), en het tegelijk het esthetiseren, door bijvoorbeeld op de vlakverdeling te letten. De kleuren en de wolken, werkten mee om het beeld een esthetische waarde te geven, daarom dat ik besloot die foto daar te maken.
ook mijn gedacht, waar is de natuur en het landschap
geen SC maar PB
Op het gevaar af belerend te zijn, maar anderzijds toch ter zake, want we zitten immers in het subforum natuur en landschappen:
misschien moeten sommigen hun definitie van landschap wat verruimen of vorm gaan geven.
Landschap kan worden benaderd als “object, als sociaal construct en als stelsel van persoonlijke waarden, maar bovenal is het de leefomgeving van mensen". In de literatuur treffen we tal van verschillende definities van “landschap” aan, zoals:
het “totaalbeeld dat de aan de aardoppervlakte waarneembare verschijnselen te zien geeft": het landschap als beeld.
een “gebied zoals dat door mensen wordt waargenomen en waarvan het karakter bepaald wordt door natuurlijke en/of menselijke factoren en de interactie daartussen": het landschap als gebied.
een “complex van relatiestelsels, tezamen een herkenbaar deel van het terrestrisch aardoppervlak vormend, dat gemaakt is en in stand wordt gehouden door de wisselwerkingen van levende en niet-levende natuur, inclusief de mens": het landschap als systeem.
(overgenomen uit de Wikipedia)
Deze foto geeft dus wel degelijk een landschap weer.
Niet enkel natuurplaatjes zijn landschappen.
Zoals bijvoorbeeld ook de verre skyline van New-York een landschap is. Hoewel soms verkeerdelijk geplaatst in het subforum architectuur.
Uitstekende plaat met een goede aangename vlakverdeling.
Tevens een sterke kleurfoto waarbij de drie hoofdkleuren gepast aan bod komen.
Zowaar een landschap dat we dagdagelijks tegenkomen en aan voorbijlopen met de gedachte dat er geen goed beeld van te maken is, jij bewijst met deze opname dat dit wel mogelijk is.
Knap heel knap
Mss toch nog even je aandacht richten op de linkerzijde van het beeld, door daar één mm van weg te snijden of de clone stempel te gebruiken, dat kleine rechtopstaande in de schaduw liggend gedeelte van dat gebouw weg te werken.
De dwarsschaduw midden de rode poort staat niet volledig pas waardoor je de indruk krijgt dat de foto lichtjes scheef staat, wat niet het geval is.
Over de vlakverdeling en compo werd goed nagedacht;
De complementaire kleuren blauw en rood, elk ook in een afzonderlijk vlak werden ook bewust zo verdeeld; groen, grijs en bruin trouwens ook;
Komt dan nog een enigzins rustig terrein (links) tegenover een rommelig gedoe (rechts)...
Ik kan hier perfekt mijn draai in vinden...een weloverwogen compo én kleurencompo...
Kwestie hoe je een shot interpreteert.
Comment