Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Nou, dat ze dit maar eens in ZOOM publiceren.
indrukwekkend, absoluut
Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol ☻
De camera stond opgesteld op een montering die de sterren volgt. Verder werd er niet 1x 100min belicht maar 10x 10min. De nauwkeurigheid van de montering en de ruisonderdrukking van de gekoelde camera heeft ook zijn grenzen.
Bedankt voor de toelichting. Kan er mij nog altijd niet veel bij voorstellen.
Lijkt me hoedanook een huzarenstuk om dat volgen van de sterren af te regelen dat er geen bewegingsonscherpte op de foto te zien is Pure wiskunde allicht.
En dan die 'gekoelde' camera....heb je daar een speciale camera voor nodig dan ?
Hoeveel materiaal omvat zo'n opstelling (toestel om de sterren te volgen, speciale lens, speciale camera,....ik vind het wel interessant om te weten...ik zal me er me best wel niet bij afvragen hoeveel zo'n opstelling dan kost zeker...lijkt mij onbetaalbaar)
"If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)
En dan die 'gekoelde' camera....heb je daar een speciale camera voor nodig dan ?
Hoeveel materiaal omvat zo'n opstelling (toestel om de sterren te volgen, speciale lens, speciale camera,....ik vind het wel interessant om te weten...
Bedankt voor de leuke commentaren.
Ik heb wat foto's bijgevoegd van de setup.
Op de eerste foto staat de (zo goed als) volledige setup:
1) een montering die de sterren volgt
2) een kleine refractor 400mm f/6
3) een filterwiel
4) een peltier-gekoelde CCD camera
De tweede foto toont de camera in detail:
Zoals je ziet is het geen DSLR
De chip is wel dezelfde als diegene die wordt gebruikt in de Nikon D50. Achteraan zie je de ventilator om de onttrokken warmte van de peltier-koeling weg te voeren. Zo blijft de chip gekoeld tot -40°C onder de omgevingstemperatuur zodat de ruis bij lange belichtingstijden wordt geminimaliseerd.
Verder zie je nog wat aansluitingen voor stroomtoevoer en USB connectie. De sturing van de camera gebeurt volledig via de PC. Vandaar dat er weinig toeters en bellen te zien zijn.
Zeer knappe realisatie die meestal op professioneel niveau te zien is.
Voor mij een absolute aanrader voor HOF.
Benieuwd of het gehaald wordt i.p.v. die plastieke opgepoetste babes of stereotiepe vakantieshots van dertien in 't dozijn?
Henri
Heb dus wel gelijk gehaald! Zippo nada noppes in HOF
geen dank aan de big HOF-chief.
wat zit ons helal toch mooi in elkaar
heel knappe foto
Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/
Comment