Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schuur

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Schuur

    Oorspronkelijk geplaatst door Peterdep Bekijk bericht
    Benny, deze foto's zijn gepost in Showcase. In Showcase zijn de opmerkingen veel directer dan in Fotobeoordeling of de Beginnershoek.

    Het probleem waar jij tegen aanloopt, is de omzetting van een kleurenfoto naar een zwart-wit. Indien je in PS lagen gebruikt, kun je een aanpassingslaag maken waarbij je kleuren omzet naar zwart-wit.
    Het leuke aan die tool is dat je een aantal voorinstellingen hebt die je direct op de goede weg helpen. Daarnaast kan je -door met je muis op een kleur te gaan staan, de linker knop in te drukken en de muis over de voorstelling te slepen- de intensiteit van die kleur in je zwart-wit voorstelling aanpassen.
    Woho, leg dat eens uit Peter, we willen bijleren.

    Grtz, RF
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #17
      Re: Schuur

      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      Woho, leg dat eens uit Peter, we willen bijleren.
      Grtz, RF
      Luc, volgens mij staat het er al in grote lijnen.

      1. Open een foto in PS.
      2. Ga naar Lagen (F7)
      3. Op de tab Lagen zie je de laag (de foto) die je net geopend hebt.
      4. Onder aan de tab staat een aantal mogelijkheden. Wij gaan naar de mogelijkheid om een nieuwe aanpassingslaag aan te maken. Klik op het rondje met de diagonaal.
      5. Kies Zwart-wit. De foto verandert nu in zwart wit.
      6. Er opent zich tegelijkertijd een venster. Aaan de bovenzijde van het venster zie je voorinstellingen. Probeer er een paar uit.
      7. Indien je een leuke voorinstelling gevonden hebt, ga je die tunen.
      8. De grijstinten van je foto staan voor kleuren. Laten we een makkelijke nemen: de blauwe lucht. Ga met je muis op een plek staan waar die blauwe lucht is (in je kleurenfoto). Klik op de linkerknop van je muis en beweeg nu de muis naar links of rechts. Je zult zien dat de grijsintensiteit van het 'blauw' verandert met de richting waarin je de muis beweegt.
      9. Op diverse plaatsen van je foto kun je op deze manieren je zwart-wit foto aanpassen.
      10. Ben je klaar met de aanpassingen, klik dan op OK. Overigens is dit alles gebeurd in een laag en je kunt altijd voorgaand venster oproepen door op de laagminiatuur te klikken (het rondje met de diagonaal in de aanpassingslaag).
      11. Nu kun je ook nog lagen aanmaken voor niveaus, curven, etc.
      12. Ben je klaar, dan verenig je alle lagen (aan de rechter bovenzijde van de tab lagen zie je drie streepjes onder elkaar. Daarvoor staat een klein driehoekje met de punt naar beneden. Klik op het driehoekje. Er opent zich een venster met mogelijkheden. Kies: Een laag maken).

      Overigens is het ook mogelijk om dergelijke aanpassingen binnen kleurenfoto's te maken. We gaan dan uit van de instructies zoals die hierboven staan.

      Na 5. gaan we als volgt verder:

      6. Er opent zich tegelijkertijd een nieuw venster. Vooralsnog doen we niets met dat venster. Klik op OK.
      7.1. Op het tabblad lagen zie je linksboven de modus waarin je werkt. Die is nu Normaal. Verander die in Lichtsterkte. Direct verandert de foto weer in een kleurenopname.
      7.2. Ga naar de aanpassingslaag en klik op de laagminiatuur (het rondje met de diagonaal). Opnieuw wordt het venster geopend waarmee je kleuraanpassingen kunt maken.

      Ga nu verder met 8. In plaats van grijstinten heb je het nu alleen over echte kleuren die je met je muis kunt aanpassen. Veel plezier.
      Last edited by Peterdep; 13 juli 2009, 06:33.

      Comment


      • #18
        Re: Schuur

        Oorspronkelijk geplaatst door Benny123456 Bekijk bericht
        Kritisch ben ik allezins . Maar het stoort me gewoon dat van ( sommige senior members ) die toch al enige ervaring hebben ( denk ik toch ) tegenstrijdige antwoorden of replieken hebben . Commentaar op mijn foto's , dat stoort me allezins niet anders zou ik ze hier niet posten é .

        Ben er om te leren , maar een beetje rechtdoor zee en niet teveel tegenstrijdige replieken . Bij mij is de foto goed of slecht . Als ze goed of slecht is liefst de reden erbij zetten .
        Als ik dit topic doorlees, wordt showcase hier gewoon gebruikt om lessen in fotografie en photoshop te krijgen i.p.v. waar het voor dient...
        Wie post in Showcase , mag zich verwachten aan harde kritiek en aan een zéér strenge beoordeling. Showcase is bedoeld voor de betere foto. Het mag duidelijk zijn dat Showcase eerder is weggelegd voor fotografen met een zekere ervaring en kennis.
        Wat kan helpen om te beslissen of je foto in Fotobeoordeling of in Showcase thuishoort is je af te vragen: Hoort deze foto thuis in mijn fotoalbum (fotobeoordeling) of is deze foto zo goed dat hij kan mee doen aan een foto-expositie (Showcase)?
        Bij twijfel post je best in Fotobeoordeling.
        Jij kiest om te posten in showcase. Jij vind dus deze foto goed genoeg om op een expositie te hangen. Da's jou beslissing. Eigenlijk dient showcase niet om te leren...
        M.a.w. als jij twijfelt, hoort je foto hier niet thuis.

        Senior member wil zeggen dat je hier al 1500 reacties geplaatst hebt, niet meer en niet minder. Het kan dus zijn dat een senior member 1500 foto's geplaatst heeft, 1500 dinges aangeboden heeft, 1500 replieken of vragen gesteld heeft in camera's en andere materialen...

        Mijn mening over de foto...
        Voor mij zijn er toch heel wat storende elementen aanwezig, die dit voor mij geen goede foto maken. Ik zie de overdreven hoekvignetering, een halo rond het gebouw en boven de horizon, die voor mij duidt op een slecht gemaakte HDR. Een compositie die links naar de diepte voert, maar daar waar deze stopt, daar zie ik te weinig, door het dichtgelopen zwart. Ik ga rondkijken in de foto, en vind niet veel dat me kan boeien. De diepte voert naast de schuur die pal in het midden staat. Rechts kan je er langs kijken, maar er is niets te zien. Ook de schuur is op zich niet interessant, en door de plaats in de foto, en de lijnen die erlangs voeren, is ze voor mij niet het onderwerp. Ze staat eigenlijk in de weg, wat mij betreft.
        Naar zwart-wit toe. Het klein beetje zwart links achter en wit in de wolken haalt het voor mij niet op overwegend dezelfde grijze partijen.

        Er staat hier een ganse les photoshop staan. Ik zou zeggen... DOE er iets mee. Bij mij staat ze alvast tussen mijn topics over beeldbewerking, waarvoor dank Peterdep.

        Oorspronkelijk geplaatst door Benny123456 Bekijk bericht
        Zal in het vervolg mijn fotokes eens laten checken door proffesionals , ik dan eens eidelijk weet hoe ver ik sta , want zo geraak ik er nie .
        Moet je zeker doen. De professionele landschapsfotografen lopen echter niet echt dik.

        Nu men hier toch les aan het geven is... Voor posten op het internet kan je je foto beter terug omzetten naar RGB, i.p.v. hem in grayscale te laten staan. Het kan een kwaliteitsverschil in de weergave geven. De omzetting naar zwart/wit door de modus te veranderen naar grayscale is trouwens niet aangewezen. Ze vervlakt de foto helemaal.

        Tot slot... iedereen hier geeft een mening. Iedereen, of het nu junior members zijn, of senior members, maar "de enige mening" over een foto bestaat m.i. niet. Mijn repliek is algemeen en niet persoonlijk. Dus vat hem zo zeker niet op.

        Mvg

        Chris
        Last edited by FestinaLente; 13 juli 2009, 01:06. Reden: Grayscale - RGB

        Comment


        • #19
          Re: Schuur

          Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
          Voor posten op het internet kan je je foto beter terug omzetten naar RGB, i.p.v. hem in grayscale te laten staan. Het kan een kwaliteitsverschil in de weergave geven.
          Hé, dat is nieuw voor mij
          Kan je daar meer over zeggen Festina ? Dit interesseert mij...
          Greetz, Koen
          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

          Comment


          • #20
            Re: Schuur

            Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
            Hé, dat is nieuw voor mij
            Kan je daar meer over zeggen Festina ? Dit interesseert mij...
            Greetz, Koen
            Nja, 't stond in mijn eerste cursus photoshop, hoe foto's best aangeleverd worden. Ik heb er eigenlijk geen vragen bij gesteld .
            Voor zwart- wit :
            - internet altijd RGB
            - drukkerij altijd grijswaarden 200ppi TIFF of EPS
            - printer altijd grijswaarden 150ppi TIFF of JPG
            - fotolabo altijd RGB - 300ppi JPEG
            Internet werkt nu éénmaal met RGB, dus lijkt het me logisch dat je foto's daar ook in RGB op plaatst.

            Comment


            • #21
              Re: Schuur

              Bedankt Peter voor de mooie uitleg


              Grtz, RF
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #22
                Re: Schuur

                Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                Sorry, omzetting en compo kunnen mij niet boeien...
                Greetz, KAriboe
                Ik ben hier van hetzelfde gedacht.
                Mvg, Pascal,Schoonspikke
                Als je schiet..schiet dan raak!
                500 PIXHuawei P30 PRO

                Comment


                • #23
                  Re: Schuur

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                  Hé, dat is nieuw voor mij
                  Kan je daar meer over zeggen Festina ? Dit interesseert mij...
                  Greetz, Koen
                  deze opinie volg ik

                  groeten


                  jagertje

                  Comment


                  • #24
                    Re: Schuur

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    niet scherp en geen mooie omzetting en compo.
                    grt,bouk.
                    Idem dito
                    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                    Comment

                    Working...
                    X