Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groen - blauw

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Groen - blauw

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
    Aan de kleuren is hier softwarematig eigenlijk niks aangepast. De foto is gemaakt met een polarisatiefilter. Wat gebeurde er in PS? Wat dustsports verwijderen, een lichte S-curve die het contrast wat verhoogd, wat opscherpen, het kadertje en m'n signatuur. That's it.
    Trouwens, en dan nog... Waarom zou ik hier bv geen paarse hemel en blauwe korenhalmen van mogen gemaakt hebben...? Fotografie is nog altijd een gevoel overbrengen naar de kijker, en nogal dikwijls een illusie voorschotelen, soms zelfs een ideaalbeeld, andere keren weer net niet.

Net zoals er grootmeesters waren in de schilderkunst die schilderijen maakten waarop mensen met hoekige felgekleurde hoofden afgebeeld stonden. Waren die mensen echt zo? Ik mag hopen van niet!! Net zoals er bv in de portretfotografie beelden in zwart-wit omgezet worden om een bepaalde sfeer op te roepen... Waren die mensen echt zwart-wit? Neen, ik mag ook hopen van niet. Zijn zo'n werken daarom minderwaardig omdat ze anders zijn van kleur, of omdat ze totaal geen kleur hebben...? Vaak net niet!

Kortom, fotografie is meer dan een beeld kadreren en een knopje indrukken. Voor zo'n beelden koop je best een wegwerpcamera. Alles zal er dan uitzien zoals het echt was, tenzij je een kleurzweem krijgt
    Maar voor de meer brede zin van het begrip fotografie waren er vroeger de reflexcamera en de donkere kamer met chemicaliën, en tegenwoordig de digitale reflexcamera en fotobewerkingsprogramma's.

Ziezo, nu heb je ook mijn mening

Mvg,
    Frederic

Beste Frederic

Ik ben het met u eens... ik heb enkel de vraag gesteld waar de grens ligt en die grens ligt blijkbaar voor iedereen anders... zie naar het surrealisme in de fotografie als extreme uiting, sommige noemen het een "levenshouding" in plaats van cultuur. Als je mijn blog bezocht heb dan zie je dat mijn "kleurcorrecties" nog een stap verder gaan...
    Ik heb bovendien geen enkele beoordeling uitgesproken over jou foto, die ik trouwens bijzonder geslaagd vind.

Met vriendelijke groet

Lamp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
      Hmmmm, ik heb je blog even bezocht.
      Je kan en mag natuurlijk altijd proberen om kijkers naar je webplekje te lokken - edoch dan zal je motivatie en datgene wat je vertelt iets steviger onderbouwd moeten zijn... Sorry
      Greetz, Kariboe
      Beste Greetz

Bedankt voor je reactie
      Als u mijn reactie op de foto hierboven wil kaderen in de context...dan ontstaan er geen misverstanden. Ik stelde namelijk de vraag: " hoe ver je creatief mag gaan met kleurcorrecties", als u enkele van mijn foto's bekeken heeft, dan zie je dat ik dus een stapje verder ga in de kleurcorrecties dan de mooie foto hierboven. Over de zin en onzin van creatieve bewerkingen in de fotografie zijn als vele boeken geschreven, mijn stelling is dat alles kan en mag als het enigszins toch iets realistisch als resultaat heeft, in het andere geval sluit men aan bij het "surrealisme in de fotografie" wat ook heel mooi kan zijn.

Vriendelijke groeten

lamp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LAMP Bekijk bericht
        hoe ver je creatief mag gaan met kleurcorrecties
        Ik vind dat je zo ver mag gaan als je wilt, maar... dan moet uw "positie" wel duidelijk zijn. Ofwel ga je voor een natuurlijk beeld en dan vind ik dat de kleuren ook natuurlijk moeten zijn. Hier wordt de saturatie vaak geboost tot een niveau dat in de natuur niet bestaat. Het trekt mensen wel aan, maar 'k vind het niet helemaal correct.

Ofwel ga je voor een duidelijke toning waar iedereen ziet dat je creatief omgaat met de kleuren en dan kan voor mij alles. Alleen de kracht van het beeld telt dan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PLATO Bekijk bericht
          Ik vind dit een hele mooie, zonnige foto die me een echt zomers gevoel geeft.
          Bovenaan zou ik iets afdoen ipv van onderaan zoals de meesten hier suggereren.
          Ik volg. Ik vind het een mooi prentje met een goede compo.
          Onderaan zou ik ook een stukje afsnijden, en de voorste korenare die niet scherp is, valt dan ook weg. Moet niet persé scherp, maar in landschap zet men meestal wel alles scherp.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
            Ik vind dat je zo ver mag gaan als je wilt, maar... dan moet uw "positie" wel duidelijk zijn. Ofwel ga je voor een natuurlijk beeld en dan vind ik dat de kleuren ook natuurlijk moeten zijn. Hier wordt de saturatie vaak geboost tot een niveau dat in de natuur niet bestaat. Het trekt mensen wel aan, maar 'k vind het niet helemaal correct.

Ofwel ga je voor een duidelijke toning waar iedereen ziet dat je creatief omgaat met de kleuren en dan kan voor mij alles. Alleen de kracht van het beeld telt dan.
            Beste,
            Ik eerbiedig uw zinswijze, nl als fotograaf de "werkelijkheid" pogen weer te geven. Maar er is dank zij de digtitale fotografie zoveel creativiteit mogelijk (wat in uw opinie niet correct is, met alle begrip voor uw standpunt) als nooit te voor... en zelfs in de journalistieke fotografie is de fotograaf soms niet correct (in scene zetten van situaties die niet echt bestaan en daar dan nog een wereldfotoprijs met behalen.)

Waar wij het dan helemaal eens over zijn, is de laatste zin
            Vriendelijke groet

Lamp

Comment

mooie plaat vind ik goed in beeld gebracht

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LAMP Bekijk bericht
                Beste Frederic

Ik ben het met u eens... ik heb enkel de vraag gesteld waar de grens ligt en die grens ligt blijkbaar voor iedereen anders... zie naar het surrealisme in de fotografie als extreme uiting, sommige noemen het een "levenshouding" in plaats van cultuur. Als je mijn blog bezocht heb dan zie je dat mijn "kleurcorrecties" nog een stap verder gaan...
                Ik heb bovendien geen enkele beoordeling uitgesproken over jou foto, die ik trouwens bijzonder geslaagd vind.
                No offence hoor, Lamp, maar waarom open je dan geen topic om daarover in discussie te gaan (met eventueel een verwijzing naar dit topic) in plaats van dit topic ervoor te mis/ge-bruiken...? Zo gaat heel de discussie offtopic, terwijl dit niet eens de bedoeling was

Mvg,
                Frederic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HildeG Bekijk bericht
                  Heel mooi, al zou ik ook wat afdoen onderaan.
                  Ik volg!

Grtz,Fabienne
                  Wanneer een probleem je pad kruist, verander dan je richting maar niet je bestemming.
                  BD0675BE- Canon EOS 300D EF-S 18-55
                  The name of the game is to fill the frame!
                  http://Fabke.fotopic.net

Comment

Working...
                  X