Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hevige onweders trokken over Duinkerke *Deel 2*

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hevige onweders trokken over Duinkerke *Deel 2*

    Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
    Mooie reeks, met een Indrukwekkende 1e.

    ps: Hoe neem je zulke foto's? Of is dat "beroepsgeheim"

    Dank voor alle leuke reacties!


    Goh een fotograaf mag niet alles prijsgeven he Maar ik wil wel een beetje uitleg doen voor jullie

    Je zoekt eerst en vooral een plaatsje waar je mooi zicht hebt op het onweer, maar wel uit de neerslag, want als het water giet kan je ook niet veel doen he. Dus check op radarbeelden hoe de bui trekt, waar de aanbouw zit,... Dan nu technisch; zet je camera op statief, en zet hem best op vol manueel. Je kan als het compleet donker is je camera op een sluitertijd van 30s of iets minder zetten, en je diafragma pas je aan aan de omstandigheden. Als het onweer niet heel dichtbij is kan je eigenlijk werken binnen de range van f2.8 - f7 kleiner moet je niet gaan want dan gaat er zo weinig licht op je sensor vallen dat je de bliksem amper of zelfs niet meer gaat zien. F2.8 is het beste omdat je dan mooi vertakkingen kan zien. Indien het onweer dichtbij zit en de inslagen op minder dan een paar kilometer van jou zit dan neem je best diafragma waarden tussen f5.6 - f13 omdat anders je foto overbelicht zal zijn. Maar dit moet je proefondervindelijk ondervinden. Oja nog een belangrijk punt, neem je foto's in RAW! Zo kan je nadien nog makkelijker de belichting bijsturen indien die onder- of overbelicht is.

    Veel succes aan allen die het gaat wagen!

    Nog 1 ding, wees heel voorzichtig! Het is mooi en geweldig, maar het blijft wel levensgevaarlijk! Ik met m'n chaseteam zijn al wat gevorderd in die zin dat wij ook technisch weten wat er met de buien gebeurt, kwa in- en outflow, dus we weten goed waarmee we bezig zijn en weten ook waar en wanneer we beter in de auto gaan zitten. (Hoewel ook voor ons het altijd echt uitkijken is) Dus als je foto's gaat maken, let heel goed op! Ga niet zomaar in een openveld met je statief staan terwijl het onweer op je afkomt, want dan kan het wel eens mislopen


    Oja voor de geïnteresseerden, hier vind je het volledige chase/foto verslag!


    Mvg,
    Bart De Bruyn
    www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

    Comment


    • #17
      Re: Hevige onweders trokken over Duinkerke *Deel 2*

      Heel mooi die eerste,en na de uitleg ga ik er toch liever niet aan beginnen. Veel succes verder met die gevaarlijke platen
      Groetjes Hilde
      http://hildeg.smugmug.com/

      Comment


      • #18
        Re: Hevige onweders trokken over Duinkerke *Deel 2*

        Bedankt voor deze info.

        Comment


        • #19
          Re: Hevige onweders trokken over Duinkerke *Deel 2*

          Ik heb vooral genoten van je volledig fotoverslag! Knappe beelden, ook (en misschien vooral?) van de "stilte vóór de storm"!
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #20
            Re: Hevige onweders trokken over Duinkerke *Deel 2*

            schoon foto's k heb zelf waarschijnlijk ook enkele foto's gemaak van dezelfde inslagen maar ik heb het probleem met de regen... hoe hou je je lens droog als de wind recht in de lens blaast (ale ja de regen) heb wel een cape voor de camera maar bij zo'n wind helpt dat niet echt...
            wel vreed schone chapeau
            to buy or not to buy
            that's the question

            Comment


            • #21
              Re: Hevige onweders trokken over Duinkerke *Deel 2*

              De eerste is heel mooi , maar ik zou er nog wat aan sleutelen.
              De linkse schicht die een beetje het beeld uitkruipt zou ik wegkroppen, net als het onderste deel van de voorgrond (enkel gebouwen overhouden). Wat overblijft van die voorgrond wat donkerder maken en die lichtjes wegklonen.

              2 en 3 bekoren mij niet.

              Comment


              • #22
                Re: Hevige onweders trokken over Duinkerke *Deel 2*

                ook bedankt voor het fotoverslag en de uitleg.
                Groeten Leon
                http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
                Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

                Comment


                • #23
                  Re: Hevige onweders trokken over Duinkerke *Deel 2*

                  Oorspronkelijk geplaatst door Diedie Bekijk bericht
                  schoon foto's k heb zelf waarschijnlijk ook enkele foto's gemaak van dezelfde inslagen maar ik heb het probleem met de regen... hoe hou je je lens droog als de wind recht in de lens blaast (ale ja de regen) heb wel een cape voor de camera maar bij zo'n wind helpt dat niet echt...
                  wel vreed schone chapeau
                  Gewoon simpelweg uit de neerslag blijven! De radarbeelden goed bekijken, en er net naast gaan staan! Zo heb je geen last van neerslag, en toch nog mooie taferelen!
                  www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

                  Comment


                  • #24
                    Re: Hevige onweders trokken over Duinkerke *Deel 2*

                    Spectaculaire weerfoto's!
                    http://depat3103.wix.com/pvanwaesphotography

                    Comment

                    Working...
                    X