Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Bij de eerste heb ik de lucht wat doorgedrukt en lichtjes verscherpt. De 2 andere enkel wat verscherping. Er is dus amper iets aan de foto's veranderd. Het is daar gewoon zo'n kleurrijk landschap. Als je daar bij goed weer voldoende tijd neemt om een goed camera standpunt (en evt. aangepaste lens) uit te zoeken, kan je daar erg mooie fotos maken.
Yellowstone is inderdaad fijn, vooral als je vroeg opstaat en de duizenden toeristen nog liggen te slapen.
Een leuke serie die bij mij in ieder geval zeker prettige herinneringen ophaalt. Het licht vind ik over het algemeen niet echt bijzonder - met name in het tweede en derde beeld zit een koele blauwzeem in het licht. De lucht in #1 is interessanter dan die in de andere twee, maar daar heb je weinig invloed op. In #2 en #3 vind ik de lucht wel erg zwaar, alsof je een polarizer hebt gebruikt en iets teveel bent doorgeschoten. In #3 vind ik de schuine hoek storend, vooral omdat er rechts nog wat mensen in beeld staan en dat ziet er vreemd uit. Misschien dat je in de nabewerking kunt experimenteren met een warmere witbalans zonder dat het blauw teveel vergeelt. Iets meer belichting voor de lucht in #2 en #3 zal de platen ook een stuk opfrissen.
Oorspronkelijk geplaatst door Marsel van OostenBekijk bericht
Yellowstone is inderdaad fijn, vooral als je vroeg opstaat en de duizenden toeristen nog liggen te slapen.
...
Bedankt voor je reactie en suggesties.
De natuur is in deze streek (en ook in de niet zo veraf gelegen Grand Teton en Canadian Rockies), zo overweldigend dat je vaak (te) snel tevreden bent. Zeker als je in groepsverband reist en je een schema moet respecteren. Dan zit er vaak niks anders op dan wat betere postkaarten maken. Je hoeft in Google afbeeldingen maar "Yellowstone Canary Sping" of "Lake Moraine" in te typen en je begrijpt wat ik bedoel. Tijdens mijn rondreis had ik een boekje "How to photograph the Canadian Rockies" bij me. Daarin staan leuke tips maar daarvoor dien je op het juiste tijdstip, bij gunstige weersomstandigheden en seizoen ter plaatse te kunnen gaan. Foto's genomen door fotografen die voldoende tijd in de streek hebben doorgebracht en die de omgeving goed hebben geobserveerd zijn niet voor niets stukken beter dat wat hier getoond wordt. Daarom zijn foto's die in onze nabije omgeving zijn genomen vaak fotografisch interessanter dan vakantiekiekjes van indrukwekkende landschappen. Dit is uiteraard mijn persoonlijke mening.
Zeker als je in groepsverband reist en je een schema moet respecteren. Dan zit er vaak niks anders op dan wat betere postkaarten maken.
Ja en nee. Je hebt helemaal gelijk dat het bijzonder lastig is als je geen invloed hebt op hoe lang je waar en wanneer kunt fotograferen - dat lijkt me erg frustrerend. Toch betekent dat niet per definitie dat er in zo'n geval niet meer in zit. Als je met slecht licht op een prachtige lokatie staat, dan word je eigenlijk gedwongen om je plannen aan te passen aan de omstandigheden. Dus in plaats van een wijd shot waarin het slechte licht of de tegenvallende lucht erg opvallen, juist kiezen voor een veel intiemere compositie met aandacht voor details. Die waterterrassen hadden zich daar bijvoorbeeld heel goed voor geleend.
Foto's genomen door fotografen die voldoende tijd in de streek hebben doorgebracht en die de omgeving goed hebben geobserveerd zijn niet voor niets stukken beter dat wat hier getoond wordt. Daarom zijn foto's die in onze nabije omgeving zijn genomen vaak fotografisch interessanter dan vakantiekiekjes van indrukwekkende landschappen. Dit is uiteraard mijn persoonlijke mening.
Tijd en kwaliteit gaan hand in hand; hoe meer tijd je ergens in steekt, hoe groter de kans dat de kwaliteit toeneemt. Soms kan het hebben van veel tijd echter ook averechts werken, omdat het je niet op scherp zet en je niet gedwongen wordt om snel een goede oplossing te bedenken. Ik merk bij me zelf regelmatig dat als ik nauwelijks tijd heb om een foto te maken, ik veel analytischer te werk ga om binnen de lastige omstandigheden toch nog iets fatsoenlijks te produceren - vaak levert dat verrassend goede beelden op. Een van mijn meest populaire en meest verkochte foto's van Namibië heb ik bijvoorbeeld gemaakt toen ik er voor het eerst was en ik maar een paar minuten had voordat de zon achter de duinen zou verdwijnen. De dagen erna had ik veel meer tijd, maar heb ik geen betere foto's gemaakt.
Hopelijk is dat wat duidelijker geformuleerd dan mijn oorspronkelijke opmerking.
Comment