Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[update] Ingang grotten van Padirac, Frankrijk [HDR]

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: [update] Ingang grotten van Padirac, Frankrijk [HDR]

Je tweede bewerking oogt reeds veel natuurlijker
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
      update is de beste!!!

waar ligt da ergens? en zijn die grotten de moeite?

mvg david
      thx!!

Wikipedia weet je er het volgende over te zeggen, ik zou het zeker niet beter kunnen:

"Gouffre de Padirac is een druipsteengrot die ligt 13 km. ten noorden van Gramat in Quercy in het departement Lot in Frankrijk.

De grot is in 1889 ontdekt door Èdouard Alfred Martel.

Men kan o.a. ook met bootjes door de grot.

Hij bestaat o.a. uit:

* Salle du Grand-Dôme
      * Galerie de la Source
      * Grand Pilier
      * Salle des Grands-Cours
      * Lac Supérieur

De grotten van Padirac zijn reusachtige grotten en zeker de moeite waard om te bekijken. De ingang van de grot bestaat uit een gigantisch gat van 50 meter doorsnede en een diepte van 100 meter. Vandaar dat deze grot ook de naam "Gouffre" draagt, want "Gouffre" betekent "afgrond." Als je eenmaal beneden in het gat staat is heel goed te zien hoe het gat ontstaan is.

Miljoenen jaren geleden was er een meer op de plek waar zich nu de ingang bevindt. Het water in het meer zorgde ervoor dat al het steen onder het meer langzaam oploste, en zo zakte het meer langzaam steeds dieper de grond in, totdat het zich 100 meter lager dan oorspronkelijk bevond. Zo was er een gat met op de bodem een meer. In de wand van het gat zie je verschillende lagen: die lagen geven aan waar water heeft gestaan. Het water loste nog meer steen op, en zo ontstond een 21 kilometer lange grot, waar nu een ondergrondse rivier doorheen stroomt.

In de grot zijn soms gewelven van wel 100 meter hoog. Als je met een bootje door de grot heen vaart en je kijkt omhoog, kan je soms het "plafond" niet eens zien omdat de gewelven zo reusachtig zijn. Ook is er een zeer lange stalactiet in de grot gegroeid van wel 75 meter lang. Dat toont aan dat de grotten van Padirac al zeer oud zijn: een stalactiet groeit maar 1 of 2 centimeter in één eeuw.

Het grootste deel van de grot kan per boot bezocht worden. Kenmerkend voor de grot zijn de natuurlijke stuwdammen en de vreemde maar mooie blauw-groene kleur van het water. Deze typerende kleur ontstaat door de vele mineralen die zich in het water bevinden."

Als je van plan bent ze te bezoeken, neem een statief mee! Dat had ik uiteraard niet bij... silly me! Het is er echt prachtig, maar weinig licht (tip: na de boottocht kom je aan een groen meertje waar soms een lamp in schijnt. deze lamp kun je bedien aan de railing. effe achter de groep blijven en je kunt zelf het knopje induwen... op het gebruik van een flits zijn ze heel streng: het mag NIET. zal eens kijken of er tussen m'n foto's een paar zitten die het plaatsen waard zijn.
      een aanrader!
      Nikon D200- 18-200 VR --- 50mm 1.4

Comment

Nog vergeten, als je eens van onder naar boven wilt kijken:

http://forum.belgiumdigital.com/f70/...ac-226048.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Michaël_F Bekijk bericht
          Dit doet me eerder denken aan een screenshot uit een computer game.

Kortom; mooi gemaakt op technisch vlak. Ik neem immers aan dat deze foto niet meer geplaatst is met het oog op een zo realistisch mogelijke weergave van wat je toen zag?
          nieuwe game: om ter snelst naar beneden, door de grotten en terug naar boven

en om te antwoorden op je vraag, ik ben hier eigenlijk toe gekomen nadat ik Simplephotography z'n How-to voor HDR was tegengekomen, en de originele opname heeft zo een beetje van alles, contrast, licht en donker, wou eens zien hoever ik kon gaan.

dus, Simplephotography: thx voor je How-to

Comment

Hoi,

De bewerking maakt het verre van realistisch maar vind het toch mooi.
            Enkel de afgrond (onder op de foto) storen zowel in de orig als in de update. Zou ik er afcroppen.

Voor rest vind ik het wel iets hebben, beetje tekeningachtig of zoals Michaël_F zei iets PC game achtig. Zeker niet mis.

Grtz
            'Keep on Clicking'
            Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

Comment

Die 1e is er over, maar die 2e, die is top

Comment

Bij de eerste dacht ik: daarvoor heb ik mijn tutorial niet geschreven!
                Gelukkig stond daaronder een update.
                ______
                www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                  Bij de eerste dacht ik: daarvoor heb ik mijn tutorial niet geschreven!
                  Gelukkig stond daaronder een update.
                  tja, iedereen bekijkt het een beetje anders nietwaar, en voor ik je "manual" had gelezen, wist ik niet wat alles zoal deed, vertrekkende van wat ik in de screenshots aan instellingen zag staan, ben ik aan het experimenteren gegaan. Met nogal 'wisselende' resultaten tot gevolg
                  Ik ben ook wel van het idee dat HDR daarvoor niet echt dient, om van die onrealistische op tekeningen lijkende foto's te verkrijgen, maar het kan wel, en in sommige gevallen (en daarmee bedoel ik echt niet mijn geposte foto's) mooi zijn.
                  Voor de rest doet ieder zijn ding en is er gelukkig wat afwisseling hier op BD

Comment

damn niet zo fun nei filmen en fotograferen in de grot

niet goed!
                    nikon stuff

Comment

Working...
                    X