Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
prachtige beelden, vooral omdat je het diafragma zo omhoog hebt gegooid, in plaats van je snelheid.
grt,bouk.
Dat beaam ik. Prachtige reeks
Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,... "Casu Consulto - Modo Fac"
Ik begrijp echter de keuze van F22 en in de derde foto F29 niet?
Je zit met een brandpuntsafstand van 10 (en 15) mm; zelfs bij gebruik van bvb F11 ( waar de foto alleen maar scherper kan van worden) heb je een scherptebereik van 0.22 meter tot oneindig.
Bij F22 is dit van 0.11 meter tot oneindig...; ik denk dat er op de foto's niets binnen de 20 cm van de lens staat; maw ik zie het nut niet van de hoge f-waardes?
Je zit met een brandpuntsafstand van 10 (en 15) mm; zelfs bij gebruik van bvb F11 ( waar de foto alleen maar scherper kan van worden) heb je een scherptebereik van 0.22 meter tot oneindig.
Bij F22 is dit van 0.11 meter tot oneindig...; ik denk dat er op de foto's niets binnen de 20 cm van de lens staat; maw ik zie het nut niet van de hoge f-waardes?
Mvg, Terrano
denk hier gebruikt om de snelheid eruit te halen.
grt,bouk.
Mvg, Terrano
Met F11 krijg je nooit zo'n mooie stervormige zon.
Dat heb je alleen bij kleine diafragma's.
Ah, weer iets bijgeleerd; dat van die zon wist ik niet.
Het gevolg van die hoge F waardes zijn dan natuurlijk wel langere sluitertijden ( 1/40") waarbij het al erg windstil moet zijn om bij grassprietjes in de open natuur nog volledige scherpte te halen.
@Bouk:
Ik ben niet echt mee wat je bedoelt met " de snelheid eruit halen". Ik ben maar een beginner; kan je dit nog even toelichten?
Ah, weer iets bijgeleerd; dat van die zon wist ik niet.
Het gevolg van die hoge F waardes zijn dan natuurlijk wel langere sluitertijden ( 1/40") waarbij het al erg windstil moet zijn om bij grassprietjes in de open natuur nog volledige scherpte te halen.
Ticor heeft ondertussen al aangegeven waarom ik koos voor een klein diafragma. Ik dacht dat dergelijke stervormige zon wel een meerwaarde kon geven aan het geheel, maar ondanks het feit dat ik een statief gebruikt heb en er geen zuchtje wind was, heb ik inderdaad iets moeten inboeten aan scherpte.
Ik veronderstel dat ik in het vervolg een compromis zal moeten zoeken met een groter diafragma en kortere sluitertijd om meer scherpte te krijgen...
Ik vind de foto's mooi zo - elk grassprietje hoeft echt niet superscherp te zijn, er zit immers altijd beweging in. Ik gebruik ook regelmatig klein diafragma om bv de beweging in water weer te geven en dan krijg je automatisch dat je de "beweging" ziet.
Comment