Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
@ RUPSELKOPKE: mag ik weten waar ergens in de Hoge Venen je deze hebt gemaakt?
Aan de Baraque Michel. Tussen Eupen en Malmedy. Als je van Eupen richting Malmedy rijd ligt de ingang op de rechterkant juist naast een stenen kapel. Er is een ruime parking zowel links als rechts naast de weg aan het Café(Restaurant ). Het houten wandelpad vertrekt net achter de kapel. De foto is gemaakt op ongeveer een 500 meter van het begin van deze houten weg. De coordinaten voor de parking; 50° 31' 7.66" N 6° 3' 46,73" O
Last edited by RUPSELKOPKE; 19 december 2007, 23:09.
Wederom een hele mooie foto. Fijne, precies voldoende gesatureerde kleuren. Maar anders dan de roepen van lof die ik hier aantref, vind ik het niet de mooiste die ik van je gezien heb. Een groot minpunt in deze foto vind ik de lucht. Met name naar rechts wordt die tè donker en dof. De sprankelende kleuren die deze foto op het eerste oog zo overtuigend maken, worden daar teniet gedaan. Dat doet erg afbreuk aan wat anders een superplaat was geweest.
Een groot minpunt in deze foto vind ik de lucht. Met name naar rechts wordt die tè donker en dof. De sprankelende kleuren die deze foto op het eerste oog zo overtuigend maken, worden daar teniet gedaan. Dat doet erg afbreuk aan wat anders een superplaat was geweest.
Je beoordeling is oprecht en de waarheid. Ik heb hier een gradueel filter gebruikt om het anders veel te sterke zonlicht toch binnen het aanvaardbare te krijgen. Hoe zou jij deze situatie anders aangepakt hebben om ervoor te zorgen dat de foto over gans de oppervlakte dezelfde spankelende kleuren zou behouden.
Je beoordeling is oprecht en de waarheid. Ik heb hier een gradueel filter gebruikt om het anders veel te sterke zonlicht toch binnen het aanvaardbare te krijgen. Hoe zou jij deze situatie anders aangepakt hebben om ervoor te zorgen dat de foto over gans de oppervlakte dezelfde spankelende kleuren zou behouden.
Ik wilde eerste een PBtje sturen, maar heb besloten het openbaar te houden - wie weet kunnen anderen ervan leren of hun (betere) ideeën inbrengen
Ten eerste beschik ik (helaas) niet over HDgrad filters. Ik maak daarom, in gevallen als deze, gebruik van meerdere belichtingen, die ik later in PS samenvoeg en met maskers tot een totaalplaatje bewerk. De populaire, in PS ingebakken, HDR technieken gebruik ik niet of nooit. Met maskers vind ik het resultaat altijd mooier worden.
Dat is dus de manier die ik zou nemen, bij het maken van een foto als deze.
Toch staan NDgrad filters (van Lee) wel op mijn verlanglijstje. Het werkt meer 'fotografisch' en het is altijd weer een uitdaging om zonder noemenswaardige PS bewerkingen een goede plaat recht uit de camera te krijgen. Ik had alleen niet verwacht dat het gebruik van NDgrad dit resultaat zouden hebben. Of komt het door de na-processing die je nog hebt uitgevoerd, want het lijkt toch wel op het effect dat je daarbij zou kunnen verwachten?
Na morgen begint de vakantie. Eindelijk heb ik dan weer wat tijd om in de leuke uurtjes op pad te gaan. Ik moet mijn camera nog steeds uitproberen op het onderwerp dat me het meest aanspreekt.
ps - heb jij ergens vermeld staan hoe je je 10-22 hebt aangepast aan je 1Dmk2? Wellicht is het voor mij ook een optie, want hoewel ik het ding te koop heb staan lijkt de animo voor deze lens aan de lage kant.
De Cokin nd grad filters zijn niet echt neutraal. Men gebruik volgens mij de een of andere soort verf om de hars te kleuren(tinten). Het zonlicht viel hier in een hoek op de filter en misschien is dat de oorzaak van een voor mij eerder grijs ipv blauw lijkende rechterkant van de foto.Ik kan het anders niet verklaren.....de rest van de foto lijkt me toch eerder normaal van kleur en contrast. Ik gebruik soms ook meerdere lagen met maskers om tot dit resultaat te komen......maar hier wou ik het oplossen met een filter.Er was redelijk wat wind in het gras en de boomtoppen en ik twijfelde of er achteraf tussen meerdere foto's niet al teveel verschil zou geweest zijn.
De uitleg hoe ik de Efs 10-22 heb aangepast zal ik u per pm doorsturen.
Last edited by RUPSELKOPKE; 20 december 2007, 13:21.
De Cokin nd grad filters zijn niet echt neutraal. Men gebruik volgens mij de een of andere soort verf om de hars te kleuren(tinten). Het zonlicht viel hier in een hoek op de filter en misschien is dat de oorzaak van een voor mij eerder grijs ipv blauw lijkende rechterkant van de foto.Ik kan het anders niet verklaren.....de rest van de foto lijkt me toch eerder normaal van kleur en contrast. Ik gebruik soms ook meerdere lagen met maskers om tot dit resultaat te komen......maar hier wou ik het oplossen met een filter.Er was redelijk wat wind in het gras en de boomtoppen en ik twijfelde of er achteraf tussen meerdere foto's niet al teveel verschil zou geweest zijn.
De uitleg hoe ik de Efs 10-22 heb aangepast zal ik u per pm doorsturen.
Dank je wel. Eens kijken of de verkoop van het objectief vermeden kan worden door een "kleine" aanpassing. Ik dacht al de 10-22 te verruilen voor een 15mm fisheye
Ik ben benieuwd
Wat betreft die Cokin filters; ik ben al eens op zoek gegaan en dat was het eerste dat me opviel bij die Cokin grijsfilters. Het zijn echte grijsfilters en geen neutrale grijsfilters. Dat is de reden dat ik die destijds niet aangekocht heb. Lee filters zijn schrikbarend duur, maar ik vond toen de Hightech filters een goed alternatief. Helaas was het vertrouwen snel verdwenen toen ik geen respons op mijn emailtjes kreeg.
Die wind is, zoals je zegt, een ergernis bij meerdere opnamen combineren. Des te meer voordelen van filters. Een goed argument dat ik zeker in gedachte moet houden.
Comment