Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nachthemel tijdens de Orioniden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nachthemel tijdens de Orioniden

Hey juppekes

Prachtige opnames

In Augustus heb ik ook uren aan een stuk fotokes gemaakt maar zonder resultaat

De orioniden was ik glad vergeten maar ik kijk al uit naar de leoniden in november
    Bootjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Bruyn Bekijk bericht
      Prachtig! Je moet eens hetzelfde aantal opnemen nemen met 20s sluiter en in RAW formaat! Dan kan je dingen bekomen zoals bij mijn post: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=185296 Vergeet ook niet de dark en flat shots!

Groetjes,
      Bart
      Ze zijn in RAW, en 20sec ISO800 is hetzelfde als 10sec ISO1600
      Maare... dat wat jij hebt is mij niet gelukt (softwarematig) Ik gebruik Deepskystacker. En jij? De lichtvervuiling blijft altijd parten spelen, dat is de ellende. Als je tijd hebt stuur me maar eens je workflow op voor een dergelijke opname. Eens kijken wat ik van mijn opnamen kan brouwen.
      ps - een darkshot heb ik, een flatshot??

Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
      Hey juppekes

Prachtige opnames

In Augustus heb ik ook uren aan een stuk fotokes gemaakt maar zonder resultaat

De orioniden was ik glad vergeten maar ik kijk al uit naar de leoniden in november
      Ik ook. Met een beetje geluk is het helder weer weer en sta ik weer op een donker stukje. Ik ga eens zoeken naar een lokatie met zo min mogelijk luchtvervuiling op een redelijke afstand van huis.

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
      Ik vraag me af of er geen mannier zou zijn om de lens dauwvrij te houden ?
      Een warme luchtblazer midden in de velden is waarschijnlijk geen optie, maar hoe houden ze een sterrekijker uuuuuuren aan één stuk dauwvrij ? Daar maken ze toch opnamen mee van meer dan 4 a 5 uur.

Het is maar dat ik daar ook telkens last van heb.
      Je zit daar lekker warm in uw slaapzak en dan merk je een uur later dat alles voor niks is geweest...
      Slaapzak? Echt niet. Wakker blijven en blauwbekken. hahahaha
      Ik heb wel een manier gevonden op internet, maar dat was van iemand die waarschijnlijk alleen een theorieboekje erop nageslagen had, in een stoel voor de open haard. Ik ga eens zoeken en hopelijk met een oplossing voordat de Leoniden naar beneden knikkeren.

Dank je wel allemaal voor de positieve reacties.
      meer over mijn fotografie is te vinden op
      http://www.nandoonline.com

Comment

[QUOTE=azhrarn;1610745]Ze zijn in RAW, en 20sec ISO800 is hetzelfde als 10sec ISO1600
        Maare... dat wat jij hebt is mij niet gelukt (softwarematig) Ik gebruik Deepskystacker. En jij? De lichtvervuiling blijft altijd parten spelen, dat is de ellende. Als je tijd hebt stuur me maar eens je workflow op voor een dergelijke opname. Eens kijken wat ik van mijn opnamen kan brouwen.
        ps - een darkshot heb ik, een flatshot??

Ik gebruik ook DeepSkyStacker, maar daarbij maakt het bij mij wel uit of ik nu 10s of 20s shutter gebruik. De Darkshots moet je er toch bij meer dan 100 foto's, een 15-tal van voorzien... De Flat shots dient om "valse" pixels weg te werken. Daar neem ik er ook altijd een 10-tal van. Maar het ligt aan de instellingen van DSS! Ik zit nu op school dus kan ik niet kijken, maar als ik deze avond thuis ben zal ik je de juiste keuzes verklappen... Kan algauw een paar 1000 sterren schelen
        www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

Comment

Die 2de
          Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Knap, tja mooie plaatjes komen gewoonlijk niet vanzelf.
            De tweede dus:
            Groeten Sensor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
              Ik vraag me af of er geen mannier zou zijn om de lens dauwvrij te houden ?
              Een warme luchtblazer midden in de velden is waarschijnlijk geen optie, maar hoe houden ze een sterrekijker uuuuuuren aan één stuk dauwvrij ? Daar maken ze toch opnamen mee van meer dan 4 a 5 uur.

Het is maar dat ik daar ook telkens last van heb.
              Je zit daar lekker warm in uw slaapzak en dan merk je een uur later dat alles voor niks is geweest...
              zie http://www.danheller.com/star-trails.html
              Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

amai mooi gedaan . wat een mens al niet moet over hebben om mooie foto's te maken
                Ik zal ooit zonder fout leren schrijven

Comment

Ik heb het zowiezo voor Orion. De Orioniden heb ik dus ook gemist.
                  Maar deze beelden zijn voor mij echt wel
                  En moet ik dus ook maar eens proberen, denk ik.
                  Een meteoor hoeft al niet. Ik zou al heel tevreden zijn als ik de hemel goed kreeg.
                  Ik ken echter niets van Deepskystacker of zo.
                  Bestaat iets dergelijks ook voor Mac?

Grts,
                  Jurgen

Comment

Heel mooi, Azhrarn! Vooral de tweede is zeer sfeervol.

Voor stersporen bestaat er een heel eenvoudig gratis programmaatje: Startrails. Dit is enkel met dit doel geschreven en werkt door voor elke pixel de maximumwaarde uit de reeks te nemen. Dit zorgt ervoor dat de sterren in het resultaat even helder zijn als in de oorspronkelijke foto's. Ik ben in elk geval tevreden met de resultaten die ik er mee haal (binnenkort post ik er enkele van 5.5 uur).

Het is altijd wat wikken en wegen wat te doen met lichtvervuiling...

Bart: je zegt dat je flats gebruikt, maar in de gelinkte melkwegopname zie ik nog veel vignetering. Een flat dient normaal om die weg te werken, samen met eventuele stofdeeltjes. Is er daar iets misgelopen?

Koen

Koen
                    Canon 40D - EF-S 10-22mm f/3.5-f/4.5 USM - EF 17-40mm f/4 L USM - EF 50mm f/1.4 USM - EF 70-200mm f/2.8 L USM - EF 300mm f/2.8 L USM - Extender EF 1.4x
                    http://www.koenvangorp.be

Comment

fascinerend mooi!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kentari Bekijk bericht

Bart: je zegt dat je flats gebruikt, maar in de gelinkte melkwegopname zie ik nog veel vignetering. Een flat dient normaal om die weg te werken, samen met eventuele stofdeeltjes. Is er daar iets misgelopen?

Koen

Koen
                        Neen, daar is niks misgelopen wat je daarop ziet is gewoon lichtvervuiling
                        www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
                          Thanks voor de tip !
                          Ik had er nooit aan gedacht
                          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kentari Bekijk bericht
                            Heel mooi, Azhrarn! Vooral de tweede is zeer sfeervol.

Voor stersporen bestaat er een heel eenvoudig gratis programmaatje: Startrails. Dit is enkel met dit doel geschreven en werkt door voor elke pixel de maximumwaarde uit de reeks te nemen. Dit zorgt ervoor dat de sterren in het resultaat even helder zijn als in de oorspronkelijke foto's. Ik ben in elk geval tevreden met de resultaten die ik er mee haal (binnenkort post ik er enkele van 5.5 uur).

Koen
                            Dank je wel voor het progje. Ik heb de mijne gemaakt in PS via een action. Die 220 foto's werden helemaal automatisch over elkaar heen gelegd (10 minuten werk) Ik zal dat progje ook eens gaan proberen.

Aan iedereen, mijn dank voor het meedenken en becommitariseren. Het was heel leerzaam

Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
                            Ook een dank je wel van mij
                            meer over mijn fotografie is te vinden op
                            http://www.nandoonline.com

Comment

Super super. Heel leuk sterrenbeeld nl Orion (foto 1). Ook mooi vastgelegd. je ziet duidelijk de orion-nevel.
                              Digi-Steve

Comment

ff off-topic

Waarom WAAROM bestaan er zo geen programmaatjes voor MAC?!

Enig 'bruikbaar' (en dan nog) proggie is 'Keith's Image Stacker'. Werkt langs geen kanten eigenlijk...

Iemand ideeën???

Astronomie is een van mijn passies en het frustreerd me énorm dat ik er weinig fotografisch mee kan doen (voorlopig)
                                www.olivierdutre.com
                                Boek 'Seeking Stillness' verkrijgbaar via Amazon

Comment

Working...
                                X