Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Ik ken zelf niets van HDR...dus tips kan ik je niet geven. Maar ik vind deze foto's erg knap met mooie kleuren, knappe belichting en prachtige details! Ik zou zeggen prachtig gedaan voor je eerste werkjes in HDR!
HDR is vooral nodig voor foto's waarbij de camera het dynamisch bereik niet aankan. Bij je eerste foto was dat vast niet het geval. Met een GND filter had je volgens mij precies hetzelfde kunnen bereiken.
Bij foto 2 denk ik ook, maar weet ik niet zeker. Probeer in ieder geval zo te spelen met de instellingen dat je niet van die lichte vlekken rond de bomen krijgt (wat erg lastig is).
@ Joop: De originele foto op nr.2 was toch wel onderbelicht, en de paarse schijn van de ondergaande zon op de wolken was er ook niet op de originele, dus hier was HDR zeker handig!
Oordeel zelf
Origineel:
En aan die instellingen heb ik ondertussen wat gesleuteld, want inderdaad die witte schijn stoort...
Dank voor de tips!
Je ziet echt wel dat hier HDR toegepast is, dus niet geslaagd voor mij.
Heb je het gedaan vanuit één RAW-opname? Vermits ik geen beweging zie ik de bomen, want wel het geval zou zijn moest je met verschillende opnames werken.
Ik DACHT dat je beter met aparte opnames moet werken, maar als er bomen opstaan is het waarschijnlijk beter met één te werken.
De voorgrond op nummer één is wel een beetje raar.
Tips kan ik niet geven Bart, sorry, meer weet ik er ook niet van...
(btw: ik heb vorige week een foto van je gezien op de het weerbericht, toch? )
Je ziet echt wel dat hier HDR toegepast is, dus niet geslaagd voor mij.
Heb je het gedaan vanuit één RAW-opname? Vermits ik geen beweging zie ik de bomen, want wel het geval zou zijn moest je met verschillende opnames werken.
Ik DACHT dat je beter met aparte opnames moet werken, maar als er bomen opstaan is het waarschijnlijk beter met één te werken.
De voorgrond op nummer één is wel een beetje raar.
Tips kan ik niet geven Bart, sorry, meer weet ik er ook niet van...
(btw: ik heb vorige week een foto van je gezien op de het weerbericht, toch? )
Inderdaad, vanuit 1 RAW opname gedaan maar ik ben nog aan het leren...
Maar je ziet dat regelmatig als je HDR-foto's tegenkomt dat je echt ziet dat ze HDR zijn...
Klopt, ik ben weerfotograaf uit Oostakker en omstreken
Ik vind Ann helemaal gelijk hebben! Ik ken (en kan) er ook niks van, maar vind de foto's er alleszins ook super uitzien!
Die paarse gloed en het warme avondlicht op de bomen in combinatie met die donkerdere en dreigende lucht op foto twee geven het ook iets heel moois mee...
Voor de tweede (na het zien van het origineel) had je zeker geen HDR nodig gehad. Het effect heb je verkregen door de Tone Mapping. Hierdoor zijn de schaduwen opgelicht, misschien een beetje resultaat gehad omdat je iets meer detail uit je raw file hebt gehaald. De Tone Mapping heeft voor de verschuiving in kleuren gezorgd.
Probeer maar eens je origineel alleen door de Tone Mapping te halen. Waarschijnlijk krijg je hetzelfde resultaat.
Maar je ziet dat regelmatig als je HDR-foto's tegenkomt dat je echt ziet dat ze HDR zijn...
Klopt, maar dat is niet de bedoeling...
Soms geeft dat inderdaad een leuk effectje, maar dat kan de bedoeling niet zijn bij landschapsfotografie.
De beste HDR's zijn degene waarvan je het niet ziet.
Tot zover mijn HDR-kennis.
Klopt, maar dat is niet de bedoeling...
Soms geeft dat inderdaad een leuk effectje, maar dat kan de bedoeling niet zijn bij landschapsfotografie.
De beste HDR's zijn degene waarvan je het niet ziet.
Tot zover mijn HDR-kennis.
Comment