Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Meestal heb ik mijn statief altijd bij....ook bij langere wandelingen. Ik heb in mijn tas de camera,een breedhoeklens, een 24-105, een reservebatterij, een hoekzoeker en een paar filters. Dikwijls vervloek ik het gewicht van alle spullen samen(6-7kg) .....maar met minder vertrek ik zelden.
Soms neem ik mijn privé-sherpa (lees vrouw) mee op stap en die duw ik ook een lensje in haar rugzak
Hahaha; Mijn prive sherpa heeft daar geen zin in. Mijn kinderen ook niet (vaak moet ik hun spulletjes ook nog meezeulen (6kg valt dan nog mee )
Geen grijsfilter ditmaal , de horizon is niet echt vlak genoeg voor zulke filter.
Met een grijsfilter zou niet alleen de lucht donkerder zijn geweest maar ook de bomen en bergtoppen.
Het dynamisch bereik van de camera was in deze foto onvoldoende om in één enkele foto vast te leggen.In één foto heb ik de meting op de voorgrond en en de heuvels gedaan....bij een tweede foto is de meting op de lucht gedaan.
Achteraf in Photoshop samengevoegd. Het bereik van wat je met je ogen kunt zien is zelden vast te leggen met een digitale camera.......soms moet je de hulp van software inroepen.......al probeer ik het zoveel mogelijk te beperken.
Ik vraag me af; voeg je de foto's samen via de optie "merge to HDR" of handmatig met een paar maskers? Het valt mij op dat de resultaten via de automatische HDR optie de resultaten nooit zo "fris en fruitig" worden als handmatig met maskers.
Of ik moet meer oefenen...
De foto; geniaal. Mooi hoe de lucht tussen de bergklanken gevangen zit. Alles klopt bij deze foto
Klasse
Ik vraag me af; voeg je de foto's samen via de optie "merge to HDR" of handmatig met een paar maskers? Het valt mij op dat de resultaten via de automatische HDR optie de resultaten nooit zo "fris en fruitig" worden als handmatig met maskers.
Of ik moet meer oefenen...
Ik gebruik hier liever geen HDR omdat het ook de schaduwen en contrast verbleekt. Meestal bij gebruik van HDR gaat er ook een gedeelte fijnere details verloren en word de foto vlekkerig.Geen probleem als je achteraf slechts een kleine afdruk van de foto zou willen maken......wil je echter grotere prints dan zie je de nadelen van HDR snel.
In deze foto heb ik enkel de driehoek lucht bedekt met een donkerdere laag van een onderbelichte foto van dezelfde lucht. De transparantie van deze tweede foto op ong 30% zodat ik enkel de details in de bleekste delen van de lucht weer terug haal. De rest vd donkere laag gom ik weg met een zachte brede borstel zodat je geen lelijke overgangslijnen ziet. Ik let er wel op dat de lucht net ietsjes bleker is dan de reflectie in het water. Andersom zou het wat te onecht lijken.
Mijn sherpa gaat soms mee omdat ze weet dat ik op zulke afgelegen plekken dikwijls een beetje te roekeloos tewerk ga. Ik ga helemaal op in met wat ik bezig ben(bijna gelijk een klein kind met nieuw speelgoed)......als ik aan de andere kant van de rivier een mooier plekje zie ga ik erdoor ipv achter een brug te zoeken.Hier stond ik tot aan mijn knieen in het ijskoude water snelstromende bergwater op glibberige stenen.....totdat mijn vrouw me komt zeggen dat het snel donker gaat worden en dat ze liever terug voor het donker uit het dal wil klimmen.(zij is de normaalste van ons beiden).
Het bereik van wat je met je ogen kunt zien is zelden vast te leggen met een digitale camera.......soms moet je de hulp van software inroepen.......al probeer ik het zoveel mogelijk te beperken.
....en dat vind ik nu het knapste, je doet dat, maar je ziet er niets van.
Ook bij vele andere platen van je (oa. de Franse kust) heb ik echt met open mond zitten kijken, klassewerk.
Hoe heet dat riviertje? Ik ken de streek wel, en binnen een maand zit ik er gedurende 5 maanden niet zo veraf.
Helaas ....ik ken de naam van de zijrivier niet. Maar het niet echt moeilijk om hem te vinden. In het dorpje Bschlabs naast de kerk loopt er slechts één klein pad omlaag tot op de bodem van het dal.....daar loopt deze rivier.Je moet wel helemaal tot onderaan in het dal wandelen tijdens deze wandeling moet je een paar miniscule stroompjes over dewelke ook in deze rivier uitkomen.De rivier is 6-8meter breed en moeilijk te missen.
Comment