Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ken je onze belgiumdigital.comFacebook groep al? Dé plaats voor foto's, feedback en aankondigingen!
Deze zal de HOF zeker niet misstaan! Ook erg bedankt voor de uitleg, dit is meestal waar ik nog het meest nieuwsgierig naar ben !! Is deze uit meerdere foto's gemaakt trouwens?
____________ Everything has its beauty, not everybody sees it [Confucius] Website | Instagram
1st en vooral bedankt voor de leuke comments iedereen
De voornaamste vereiste is natuurlijk serieus onderbelichten bij tegenlichtopnames, op die manier behoudt je de doortekening in de wolken...
Daarna licht ik de donkere gedeelten op met schaduw/hooglichten-tool gevolgd door een lichte blur-layer...
Hierbovenop komen er nog een paar selectieve "burn-layers" en uiteindelijk nog wat USM op de onderste laag 'to top things off '...
Dit is slechts een ruwe beschrijving, want hier en daar doe ik nog wat kleuraanpassingen + wat ander manueel werk...
Na de bewerking laat ik de foto wat rusten en de dag erop bekijk ik de foto opnieuw en doe ik nog wat aanpassingen waar nodig...
(als je een uur aan het turen bent op je foto kijk je algauw een paar simpele foutjes over het hoofd)
Natuurlijk verlies je heel wat beeldkwaliteit na deze serieuze bewerking en kan je de foto zeker niet meer zo groot printen
zonder hier en daar wat artifacts te zien...
Verder wil ik ook nog laten weten dat ik goed besef dat deze soort beelden met heftige bewerking nog weinig te maken
heeft met échte natuurfotografie, en dat ik ook mooie onbewerkte landschapfoto's ten zeerste kan appreciëren...
Het is alleen spijtig dat het zo tijdrovend & moeilijk is , daarom leef ik me dan ook graag uit met het bewerken achter de pc...
Greetings
scalll
Zolang je weergeeft in de foto wat er op die avond zichtbaar was maakt het niet uit hoeveel nabewerking je toepast.Wat je met ogen daar in het veld kon zien zal waarschijnlijk veel mooier geweest zijn dan wat de camera uiteindelijk heeft kunnen vastleggen. Geen enkele digitale of analoge camera kan het dynamisch bereik van het oog evenaren.De bewerkingen achteraf zijn nodig om hetgene wat je gezien hebt toch enigzins in de foto weer te geven.Het resultaat van je inspanning is verbluffend.....
Comment