Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Als de toerist weg is...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Als de toerist weg is...

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
    Een gewoon grijsfilter gaat gans de foto donkerder maken.De camera gaat compenseren door enkel een tragere sluitertijd (AV) of een grotere diafragma waarde (TV) in te stellen om terug op dezelfde meting van voorheen te komen. De voorgrond zal nog steeds te donker zijn tov de lucht.

De bedoeling van een graduele filter is om de haast altijd blekere lucht wat donkerder te maken zodat en de lucht en voorgrond binnen het beperkte dynamisch bereik van de kamera zouden vallen. De balans zal beter zijn.

Heb je nog niet ondervonden dat wanneer je een zonsondergang fotografeerd
    het land en voorwerpen op de voorgrond veel te zwart worden. Zeker wanneer je een meting op de lucht doet. Doe je dezelfde meting op de voorgrond dan zal gegarandeert de lucht uitgebrand of veel te bleek uitvallen.

Z'on gradueel filter is van één zijde gewoon doorzichtig en loopt vanaf het midden langzaam aan (gradueel) over in een donkerdere kant. Met de donkere zijde bedek je de lucht en met de ongefilterde zijde bedek je de voorgrond. Je kan zelf bepalen waar de overgang plaatsvind door de filter hoger of lager voor de lens te schuiven.(dit lukt enkel met vierkante filters in een speciale houder).Er zijn ook filters met een harde overgang ...te gebruiken wanneer je een mooi vlakke horizon hebt in de foto.Je kan ze in verschillende sterktes krijgen ook (2stops,4stops,8stops verschil)afhankelijk van de situatie.

had je een hdr-ke van kunnen maken....en helt dat niet nog een beetje naar rechts?...Wel een mooie opname weer!
    Het ligt meestal niet aan het gebruikte materiaal...

http://pallenhoven.be

Comment

Mooie plaat
      Verlaten stranden zijn mijn favoriete stranden!
      Johan

D700 | SB-600 | Glas van verschillend niveau | Manfrotto 055DB/141RC

Comment

Mooie foto, maar je had de lijnen nog langer en nadrukkelijker kunnen maken als je de camera nog meer naar de grond had gebogen. Dan komt de horizon ook wat hoger in beeld en worden de lijnen langer.
        Joop Snijder - http://www.joopsnijder.com
        Ook foto's verkopen? Kijk eens op Dreamstime, IStockPhoto of ShutterStock
        Bekijk mijn tips & tutorials op mijn blog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door The Fish Bekijk bericht
          had je een hdr-ke van kunnen maken....en helt dat niet nog een beetje naar rechts?...Wel een mooie opname weer!
          Neen hij helt niet naar rechts.....als je goed kijkt zal je zien dat het strand de horizon niet is.......de horizon zit een 4tal mm hoger aan de rechterkant in de zee verder naar achter.Aan de linkerzijde zit de horizon nagenoeg gelijk met de strandlijn.Het is wel moeilijk te zien.

Een "hdr-ke" werkt alleen goed wanneer het windstil is. Minstens 3 foto's achter elkaar maken met verschillende belichting neemt toch al snel een tiental seconden. De lucht schuift aan zee met wat wind flink op in tien seconden.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Deze zou wel eens op A0 willen zien Mooi gedaan.

Comment

Dat het nu vliegjes zijn, kastelen, of strandpanorama´s ... je blijft steeds indruk maken met je foto´s

Vraagje want ik vind geen exif terug en misschien heb je hier al een antwoord op gegeven en heb ik erover gelezen ,
              ik veronderstel dat door een ND-filter er kans bestaat op onderbelichting, hoe heb je dit gecorrigeerd?
              BD0723BE

Comment

Man man man zéér mooie seascape !
                pitteljon.be
                The world needs dreamers and the world needs doers. But above all, the world needs dreamers who do.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geert_B Bekijk bericht
                  Dat het nu vliegjes zijn, kastelen, of strandpanorama´s ... je blijft steeds indruk maken met je foto´s

Vraagje want ik vind geen exif terug en misschien heb je hier al een antwoord op gegeven en heb ik erover gelezen ,
                  ik veronderstel dat door een ND-filter er kans bestaat op onderbelichting, hoe heb je dit gecorrigeerd?
                  Als je op AV of TV werkt gaat de camera zelf compenseren wanneer je een nd filter gebruikt. In AV-modus krijg je een tragere sluitertijd afhankelijk van de sterkte van het gebruikte filter. In TV modus gaat de camera een groter diafragma instellen om het verlies aan licht te compenseren. De uiteindelijke belichting blijft hetzelfde enkel de duur of de diafragmaopening is gewijzigd.

Een gradueel filter ( hetgene dat ik gebruik) zorgt er in feite voor dat de blekere helft van de foto ( het stuk in de lucht) onderbelicht word waardoor deze lucht een beter gebalanceerde belichting krijgt tov de voorgrond.

Waarom steeds meer mensen naar de exif zoeken en wat ze daar in hopen te vinden is voor mij een totaal raadsel. Het enige bruikbaar in de exif is de sluitertijd , diafragma en misschien de isowaarde. Misschien kan iemand mij eens uitleggen hoe de exif nuttig kan zijn voor iemand anders.
                  Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

Niet alleen je macro's zijn fantastich precies!!
                    Canon eos350D - 50mm/1.8 - 60 mm macro - 17-40L

Comment

Als je ... ....
                      Waarom steeds meer mensen naar de exif zoeken en wat ze daar in hopen te vinden is voor mij een totaal raadsel. Het enige bruikbaar in de exif is de sluitertijd , diafragma en misschien de isowaarde. Misschien kan iemand mij eens uitleggen hoe de exif nuttig kan zijn voor iemand anders.
                      Gewoon, ik dacht de Exposure waardes daar ergens in terug te vinden
                      BD0723BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE

Oorspronkelijk geplaatst door Geert_B Bekijk bericht
                        Gewoon, ik dacht de Exposure waardes daar
                        ergens in terug te vinden

Het was geen persoonlijke vraag Geert_B ......maar meer een algemene vraag om te weten te komen hoe deze exif nuttig is voor jou en anderen.
                        Ik plaats al mijn foto's bij " flickr.com" ...en in de foto's die ik opstuur naar deze site zit de exif. Deze gegevens gaan blijkbaar verloren wanneer ik mijn foto's naar BD link.
                        Ik zet gewoonlijk sluitertijd, diafragma,focuslengte,camera en lens bij mijn foto's op BD. Als ik het goed begrepen heb uit je vraag dan heb je ook graag de belichtingscompensatie( overbelichting of onderbelichting) bij deze gegevens.Bij mijn volgende foto's zal ik deze gegevens ook bijzetten.

Bij deze foto stond de belichting op -1/3 stop.

Comment

.....
                          Ik zet gewoonlijk sluitertijd, diafragma,focuslengte,camera en lens bij mijn foto's op BD. Als ik het goed begrepen heb uit je vraag dan heb je ook graag de belichtingscompensatie( overbelichting of onderbelichting) bij deze gegevens.Bij mijn volgende foto's zal ik deze gegevens ook bijzetten.

Bij deze foto stond de belichting op -1/3 stop.
                          Deze gegevens er de volgende keer bijzetten is niet echt nodig hoor maar nu had ik gezien je gebruik hebt gemaakt v/e ND-filter graag deze info gehad om te verstaan hoe jij deze prachtfoto´s maakt. Maar gelukkig leg jij altijd duidelijk uit hoe je een foto maakt als om deze info gevraagd wordt. Voor mij ( en anderen hier ook denk ik ) is dit soort bijkomende info onmisbaar. Dank u!
                          BD0723BE

Comment

nogmaals bedankt voor de heldere uitleg, u heeft me weer wat slimmer gemaakt. 1000 * bedankt
                            Ik zal ooit zonder fout leren schrijven

Comment

Working...
                            X