Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bourgoyen-Ossemeersen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Bourgoyen-Ossemeersen

Die kleuren
    Hoe doe je dat als ik vragen mag? Gebruik je daarvoor een speciaal filter ofzo? Je spreekt onder je derde foto over een Cokin gradueel grijsfilter. Heb je die in de 3 opnames gebruikt? Sorry voor de, misschien, domme vragen, maar ik ben dan ook maar een beginneling he

Op die derde lijkt het horizon wat scheef...
    1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

Comment

Klopt, ik gebruik een Cokin filter en in dit album praktisch bij iedere foto. Als je tegenlicht foto's neemt heb je een te groot verschil in licht tussen het bovenste (de lucht) en het onderste deel (de grond) van de foto. Zonder zo'n filter kan je kiezen:
      - ofwel overbelicht je de lucht en heb je de grond goed belicht
      - ofwel onderbelicht je de grond en heb je de lucht goed belicht
      - een compromis tussen die 2 gaat ook maar het blijft een compromis, detail is niet optimaal in zowel de lucht als de grond.

Disnet is de groothandel voor fotografie, video, optiek en cameratassen met 40+ topmerken voor distributie voor uw (online) winkel.

De filter is een rechthoekig plaatje dat geleidelijk van donker naar volledig transparant gaat, je kan het makkelijk verschuiven zodat je zelf de mate van effect kan bepalen en er bestaan verschillende gradaties (kort en harde overgang maar ook zachte, geleidelijke overgang) en ook verschillende donkertes aan de bovenkant. Er bestaan ook kleuren maar dat vind ik kitch en onnodig omdat je met nabewerking in Photoshop ongeveer hetzelfde kan bereiken. Een andere mogelijkheid bestaat er ook maar is niet altijd bruikbaar als je met bewegende voorwerpen zit:
      - 2 opnames op statief maken, eentje overbelicht en eentje onderbelicht en die 2 manueel samenvoegen dus zelf het punt bepalen waar je de overgang maakt en hoe hard die overgang moet zijn. Je kan met deze 2 foto's ook een HDR (High Dynamic Range) beeld maken maar ik vind ze dikwijls te onnatuurlijk en het is moeilijk (vind ik toch) om het echt realistisch mooi te maken in HDR.

M'n foto's neem ik altijd in RAW zodat je volledige controle hebt over witbalans, contrast, kleur,... dat heeft er ook mee te maken dat de foto's in het album warmere tinten hebben dan je normaal recht uit de camera mag verwachten. Ik gebruikte Phase One C1 en heb totaal geen nabewerking gedaan in Photoshop, enkel omgezet.

De horizon is inderdaad wat scheef bij de derde, het was barkoud, ogen tranen dus je ziet al geen steek, vingers bevriezen en trillen... geen makkelijk omstandigheden maar je moet er iets voor over hebben En ik was te lui om het in Photoshop recht te zetten
      Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Bedankt voor de uitleg
        HDR kende ik al (het principe dan toch), maar de resultaten vind ik vaak ook te onnatuurlijk (en het is idd niet altijd toepasbaar).
        1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

Comment

Working...
        X