Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een prachtig blauw meer in de bergen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een prachtig blauw meer in de bergen

    Hallo Allemaal,

    Ik heb hier en daar gemerkt dat als ik een foto plaats van de Canadese Rockies met die blauwe meren dat mensen denken dat de foto te gesatureerd is en het water nogal nep lijkt. Diegenen die er ooit al eens geweest zijn weten dat deze meren echt zo blauw zijn zonder photoshop te gebruiken.

    Ik plaats hier beneden 2 foto's om aan te tonen dat die kleuren echt wel zo blauw zijn.

    Voor diegenen die het interessant vinden is hier wat uitleg hoe die meren aan hun blauwe kleur komen! Het water van die meren is zo blauw door het licht filterend effect van rockflour (een poederachtige substantie die de gletsjers van de bergen afschuren). De rockflour wordt dan afgezet in de meren door het smeltwater van gletsjers. De rockflouwer filtert veel van het licht spectrum behalve blauw en hierdoor blijft deze opmerkelijke heldere groen-blauwe kleur achter.

    De rockflour laat ook soms een melkachtige substantie na in het water. De kleur van de meren hangt ook af van de hoeveelheid van rockflour en daarom dat elk meer er verschillend uitziet. Zoals ik al zei hangt het ook veel af van de tijd van de dag, de weersomstandigheden, het zonlicht en nog meer. Dus soms zijn de meren als een spiegel en andere keren is het superblauw.

    Dus hier volgen 2 foto's van dezelfde plek. Dit meer heet Patricia Lake en is gelegen in Jasper National Park wat deel uitmaakt van de Canadese Rocky Mountain.




    Patricia Lake in de namiddag in de late zomer met een stralende zon en er was ook wat wind aanwezig.


    Patricia Lake vroeg in de morgen in de herfst als het windstil was en de zon nog maar pas op was. Dit zorgt voor schitterende weerspiegelingen.

    Dus zo zie je maar dat de weersomstandigheden voor 2 totale andere foto's kunnen zorgen van dezelfde plek! Geen veranderingen aangebracht bij de eerste foto, bij de tweede foto heb ik een klein beetje saturatie en contrast aangebracht. Bij beiden heb ik een kader aangebracht, mijn naam en een kleine crop van de originele.

    Vele groetjes uit een nog steeds wit Vancouver (en koud..brrr... -10 C vanacht),
    Ann
    Last edited by Ann75; 28 november 2006, 05:33. Reden: Info vergeten toe te voegen

  • #2
    Re: Een prachtig blauw meer in de bergen

    prachtige reeks, nummer 2 schiet er echt uit wat mij betreft!

    Comment


    • #3
      Re: Een prachtig blauw meer in de bergen

      Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi Bekijk bericht
      prachtige reeks, nummer 2 schiet er echt uit wat mij betreft!
      Deze geniet ook mijn voorkeur. Mooi!

      Grtz,Fabienne
      Als je een paard iets leert met geschreeuw, zal het nooit naar je gefluister luisteren.
      BD0675BE- Canon EOS 300D EF-S 18-55
      The name of the game is to fill the frame!
      http://Fabke.fotopic.net

      Comment


      • #4
        Re: Een prachtig blauw meer in de bergen

        Hey,

        heb je zo ergens in de loop van het jaar geen bed vrij voor een weekje of twee, want dan denk ik er heel sterk aan om eens langs te komen, want zo een prachtig zicht wil ik ook wel eens beleven en fotgraferen natuurlijk.

        Heel mooie foto's.

        Tot in Canada dan.
        mvg
        Staf

        Comment


        • #5
          Re: Een prachtig blauw meer in de bergen

          Oorspronkelijk geplaatst door Drummerstaf Bekijk bericht
          Hey,

          heb je zo ergens in de loop van het jaar geen bed vrij voor een weekje of twee, want dan denk ik er heel sterk aan om eens langs te komen, want zo een prachtig zicht wil ik ook wel eens beleven en fotgraferen natuurlijk.

          Heel mooie foto's.

          Tot in Canada dan.
          mvg
          Staf
          'k Denk dat er veel BD-ers willen meegaan
          Weer prachtige foto's Ann met nr 2 als uitschieter Toch efkes wat muggenziften 'k Vind hem boven wat te krap. Voor een weerspiegeling is het mooier als je de horizon pal in het midden zet dan heb je boven en in het water hetzelfde beeld
          Groetjes Vicky

          Comment


          • #6
            Re: Een prachtig blauw meer in de bergen

            de foto met de weerspiegeling vind ik mooier
            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

            Comment


            • #7
              Re: Een prachtig blauw meer in de bergen

              Wat is het daar prachtig. Zou er best eens heen willen, maarja wil eigenlijk overal wel heen
              De tweede foto vindt ik vooral een hele mooie.

              Comment


              • #8
                Re: Een prachtig blauw meer in de bergen

                Prachige platen, maar naar mijn gesatureerde smaak toch een beetje te

                Comment

                Working...
                X