Henri, voor mij (mijn scherm?) idd beter.
Ruis is nu wel sterker zichtbaar
Deze mss nog even onderdrukken?
In ieder geval een foto die het waard is om nog iets langer aan te werken
Henri, voor mij (mijn scherm?) idd beter.
Ruis is nu wel sterker zichtbaar
Deze mss nog even onderdrukken?
In ieder geval een foto die het waard is om nog iets langer aan te werken
Ruis valt hier moeilijk te onderdrukken omdat je hier een zicht krijgt op de kleurafzetting in de film, die namelijk het patroon volgt van de oude zilverhallogenide-kristallen. Het gaat hier om een kodachrome film van 1972 met een gevoeligheid van 25 ASA (toen sprak men nog niet van ISO) die werd ingescand met een Canoscan FS 4000US op een resolutie van 4000 x 4000 pixels. De ingescande foto heeft een grootte van ong 120 Mb, maar door de compressie, vereist om de foto hier te posten, gaat heel wat definitie verloren.
25 ASA waar is de tijd, schitterende films en dan voornamelijk in z/w wat mij betreft, ontwikkeld in Rodinal
Maar om even terug te komen op je foto, mi kan je de ruis die onstaan is toch onderdrukken in een fotobewerkingsprogramma (wat een woord).
Heb het even gedaan in PSelements
Doe hem op eenvoudige vraag van jou weg als je dit wil.
25 ASA waar is de tijd, schitterende films en dan voornamelijk in z/w wat mij betreft, ontwikkeld in Rodinal
Maar om even terug te komen op je foto, mi kan je de ruis die onstaan is toch onderdrukken in een fotobewerkingsprogramma (wat een woord).
Heb het even gedaan in PSelements
Doe hem op eenvoudige vraag van jou weg als je dit wil.
Laat gerust staan. Het is idd heel wat beter.
Uit curiositeit heb ik de foto ook nog eens via BD-sizer behandeld maar ditmaal zonder verscherping en heb indruk dat dit eveneens een beter resultaat oplevert. De verscherping legt m.i. te veel de nadruk op die ruis.
Hierna het resultaat
Henri
P.S. bij nader inzien is jouw bewerking toch de betere. Hartelijk dank.
Comment