Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Bij de eerste heb ik al de voorgrond in RAW lichter gemaakt ... is inderdaad spijtig, maar meer is er niet uit te halen ... en terugkeren doe ik zeker niet ...
Anders wil ik er wel in jouw plaats naar toe hoor.
Drie foto's die me boeien , daar wil ik ooit ook nog eens stappen.
De donkerte van de eerste: is dit niet te wijten aan het onmenselijke vroege uur waarop je naar de top vertrekt en bijgevolg een tamelijk reeële weergave?
de gustibus et coloribus non est disputandum
Greetz, Artur Bex
Anders wil ik er wel in jouw plaats naar toe hoor.
Drie foto's die me boeien , daar wil ik ooit ook nog eens stappen.
De donkerte van de eerste: is dit niet te wijten aan het onmenselijke vroege uur waarop je naar de top vertrekt en bijgevolg een tamelijk reeële weergave?
Ja, je vertrekt om middernacht en je start de beklimming in het donker vanaf 4.600m naar de top ... Rond 6u kom je aan bij Stella Point op 5.700m, waar je de zonsopgang afwacht (prachtig!!) ... Daarna ga je nog een goed halfuur verder naar het hoogste punt op 5.895m. Daar blijf je een halfuurtje of zo en begin je dadelijk weer de afdaling naar 1.500m.
De tocht op zich is fysisch niet echt zwaar, maar de hoogteziekte is verschrikkelijk ... Ik had er al last van van dag 2; dan slaap je ook heel slecht wegens heel koud (slechte slaapzak !!), hoofdpijn, misselijkheid ... Neen ik ga niet terug, tenzij met flesje zuurstof
Velen beginnen er aan maar weinigen halen de top. Ber er zelf nooit geraakt.
Respect voor prestatie en ook voor de fotografische beheersing in die moeilijke omstandigheden. Je omschrijving is meer dan welkom. Opnameomstandigheden zijn beslist niet te verwaarlozen. Probeer eens je concentratie te bewaren op die hoogte zonder extra zuurstof.
Met PS (shadow- highlight) valt er nog wat detail te halen uit de voorgrond van nr1, maar het gaat gepaard met zware artefacten.
De zonsopkomst in nr3 is spectaculair
Kan er weinig aan toevoegen dan dat het een mooie reeks is, buiten die eerste dan.
Had je bij die eerste, vermits je met raw werkt, niet een aanpassing kunnen doen voor het donkere gedeelte en eentje voor de lucht en ze digitaal mergen?
Kan er weinig aan toevoegen dan dat het een mooie reeks is, buiten die eerste dan.
Had je bij die eerste, vermits je met raw werkt, niet een aanpassing kunnen doen voor het donkere gedeelte en eentje voor de lucht en ze digitaal mergen?
Heel mooi licht in de tweede en derde.
Ja dat heb ik hier gedaan ... er was heel weinig detail in het donkere gedeelte ... Ik heb er alles uitgehaald wat er kon uitgehaald worden ... Het was heel donker en ik had geen statief bij (ik had niemand gevonden die zo zot was om het te dragen ) ... Ik heb een hele reeks foto's met de prachtigste ochtendkleuren, maar allemaal onbruikbaar door bewegingsonscherpte ... Ik heb ISO 400 gefotografeerd, 800 zag ik niet zitten wegens te veel ruis ... en terugkeren ... wel, ik zie dat niet direct zitten, maar wie weet ooit nog eens hé
Comment